onsdag 9 oktober 2013

HÖSTFÄRGER del 1

Ibland är nästan det svåraste att komma på en rubrik till inlägget man ska göra. Det är ju så att man gärna vill att det ska visa vad man skrivit om - så man själv hittar tillbaka till det om man skulle behöva - och att det samtidigt kanske ska locka till sig nya besökare. Knepigt, så nu undrar jag hur du brukar göra? 
Skriver du rubriken först för att du vet vad inlägget ska handla om, eller gör du som jag. Skriver inlägget först, för man vet aldrig hur det slutar eller vad exakt det kommer att handla om. (Och framförallt i mitt fall - hur långt det kommer att bli! *fniss*)
Rolle såg en tjusig "buske" med pyttesmå röda bär när han var ute med Santos.  Så han var tvungen att gå tillbaka till och fota. Det här betyder nog att vi ska ha egen sparris nästa år!
OK, lite vet jag alltid eftersom jag gör i ordning bilderna först. Alltså går igenom vilka som ska vara med, förminskar dom och sätter dit ram. Den här gången är det alltså höstfärger i trädgården jag kommer att dokumentera. Jag kommer alltså att ta med så många växter som möjligt. En närbild och en på hela växten.
Fast tråkigt nog har en del redan fällt sina blad så det blir inte alla. Dessutom har ju flertalet inte några speciella färger, så dom tänker jag inte visa. Eftersom det kommer bli många bilder så kommer jag att göra flera inlägg, det här är alltså det första!

Gul perukbuske - som blir ännu gulare på hösten!

Häggmispel

Katsura - som inte bara har fin färg den doftar äppelkaka också!

Hassel

 Mischanthus (gräs)

Pion -som växer på Pennys grav.


Gulbladigt korstörne - som bara blir lite gulare, men oj vad bladen är vackra!

Vingad benved
Ja, det var första omgången med bilder på växter med vackra höstfärger. Det följer flera så fort jag hunnit med redigeringen av bilderna.

6 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Tänk så vackra växterna blir när dom klär sig i höstskruden.Har jobbat ute idag och lagt ut min lövkompost som jag gjorde förra hösten.Sen lade jag på vanlig kompostjord och vände ner allt med ett spadtag.Hoppas nu att det blir bättre jord här i rabatten.
Kram

Ingrid sa...

Nu är det verkligen färgsprakande med alla höstfärger, men lite vemodigt känns det ändå, för snart är det bara grått, grått, grått.

Det där med rubriker är knepigt och jag förbannar mig själv när jag ska leta efter något speciellt inlägg, men jag försöker lägga inläggen i kategorier och sätta etiketter på dem, det brukar hjälpa till.

Ha en skön kväll!
Kram

Rosor och ruiner sa...

Vad lustigt - precis när jag klickat iväg mitt senaste inlägg, och som jag dessutom hade bekymmer med hur jag skulle få till en rubrik som passade texten... (där har du svaret, texten först och rubriken sist!) brukar inte ha bekymmer med det men idag stod det still! Och när jag äntligen klickade iväg inlägget så ser jag i min blogglista att du har rubriken "höstfärger" vilket jag också precis innan gjort iordning ett inlägg med samma tema, var ute och fotade lite idag, ibland gör jag iordning inlägg som jag publicerar någon/några dar senare, ibland kommer det annat ivägen och idag ville jag bara skriva lite om min dag istället och höstfärginlägget får vänta nån dag.
Usch va svamligt det blev men det var lite lustigt tyckte jag!
Vackra färger förresten!
/Gunilla

Ruben sa...

Det är häftigt med sparris!

Ha det gott!
/Ruben

Madame Edith sa...

Så härliga höstbilder och vilken sparris! Vackert

Kram Madame Edith

Silvy sa...

Vilka underbara färger och former! Riktig vitamininjektion av klara färger nu när det börjar dra sig mot höstruskigare tider. :)