måndag 12 augusti 2013

SNART ÄR DET VISNING

Gårdagen bjöd tyvärr inte på något bad, det varnades för åska och massor av regn och himlen såg inte så kul ut. Istället jobbade vi lite i trädgården som vanligt och sen åkte vi iväg ner till kusten med Santos.

Vi kunde dock bara ta en liten kort prommis, vädret blev snabbt sämre och molnen hopade sig.

Ut över havet och Karlsöarna såg det riktigt ruggigt ut, så vi vände efter att ha upptäckt att korna var ute i hagen - och då vill inte jag gå där med Santos. Dom kommer direkt springande för att kolla in hundar.
Penny - som var en nötkreatursvallare - var jag dock inte så orolig med, hon var mycket tuffare.
Santos blir rädd!

Väl hemma igen så märkte vi att molnen gick antingen väster eller österut om ön, inget oväder kom över Gotland!


Efter att ha lusläst min trädgårdspärm så har jag kommit till slutsatsen att den vackra orange/aprikos dagliljan som jag undrade över tidigare måste vara `Big Success´.

 

Den brukar dock ofta bli dubbel, men det är den inte hos mig - i alla fall inte ännu! 


Anledningen till att jag tror att det är just den, är att den växer ihop med dom andra två från den engelska leverantören jag tog hem dom från för två år sen.


Men för att ni inte ska tro att allt jag planterar tar sig och växer och mår bra, så visar jag den här okända dagliljan som är till hälften uppäten av något. Vad vet jag inte!


Nu är "långrabatten" rensad och kantskuren, "pallkragsrabatten" rensad likaså samt gruset nedanför kantskuret - och nu åskar det. Gissa om jag önskar att det skulle komma lite regn, även om jag idag har vattnat massor. Jag upptäckte nämligen när jag rensade att det t.o.m. var växter som hade torkat och dött i "långrabatten" - inte kul!


Tyvärr börjar det bli lite brist på blommande växter, dom flesta dagliljorna i pallkragarna ser ut som om dom blommat klart. Så vad gästerna på trädgårdsvisningen på onsdag ska förnöjas med vet jag inte riktigt. Men dom bör ju veta att dom är ute lite sent på säsongen.....


Men det är i alla fall hyfsat snyggt och prydligt så man behöver inte skämmas. Även om jag har en del rabatter n kvar att kantskära och rensa - dom vid södergaveln t.ex. - men det är ju en dag i morgon också hoppas jag!


Men framsidan är klar, helt klar - nu blir det inget mer gjort där innan vi åker på semester. Ja, klippa gräset förstås, det ska jag göra i morgon och sen någon dag innan vi åker.
 Nej, nu börjar åskan låta lite närmare - så det är väl bäst att man stänger av grejorna för idag! 

9 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Verkar som ni har samma väderläge som här.Lite åska förut och ett par krafiga men korta regnskurar.Men regn behövs mer fortfarande trots de 39mm som kom för några dagar sedan.Lycka till på din trädgårdsvisning.

Ingrid sa...

Jag hoppas att ni fick några välbehövliga millimetrar. Här blev det 11 och ännu lär det nog kunna komma någon skur.
Kram, Ingrid

Anjas Hill sa...

Det ser verkligen välstädat och prydligt ut inför visningen:)!
Vi har fått under ca 10 dagar 150 mm..nu kan det räcka.../Anja

Anjas Hill sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Nina/Stjärnkraft sa...

Jag blir helt matt av att se hur VANSINNIGT prydligt det är hos er! Du skulle nog få dåndimpen om du fick uppleva min villervalliga bohemträdgård i levande livet ...

Det lilla regn som kom här över Mariehamn räckte rakt ingenstans. Det skulle behövas ett par, kanske till och med tre, dagar med mer eller mindre ihållande regn för att den snustorra jorden skulle bli tillräckligt uppvattnad. Enda fördelen med att det inte regnat som det kan göra vissa somrar, är att gräsmattan inte växer den heller, för gräsklippning är INTE en av mina favoritsysslor.

Lycka till nu med visningen! Som du säger: kommer folk så här sent på säsongen får de acceptera att det mesta blommat över.

Ölandsvindar sa...

Här passerar det mesta förbi på sidorna också. Vi har bara fått ett par mm.Din trädgård är en fröjd för ögat!!
Hälsningar från Kerstin, intrasslad i kvickrötter och annat otyg. PS har du förresten hört talas om blåa vinbär? Min bror med sambo har köpt ett hus på södra delen av ön och sida vid sida med en vanlig vinbärsbuske står något som absolut liknar blåa vinbär.

mammi sa...

Men det måste väl bli avkopplande att se andras rabatter, som inte är så välansade ??? Så välkomna
Kram

Anjas Hill sa...

Hej Susie!
Det är något alldeles "upphetsande" med så där fina kommentarer som du lämnade hos mig ang. hortensia! Hemskt mycket tack för den (har lämnat ett litet svar även i bloggen)/Anja

Carina sa...

Tack för din söta kommentar hos mig!

Ojoj, vad du håller på! Att du bara orkar! Själv har jag ingen trädgårdslust alls på sommaren utan då vill jag bara njuta....har inte blivit så mycket av den varan i och med införskaffandet av lille busen, men tid till det kommer också. Din "Longstocking" påminner om min "Ed Murray"....har nänmligen blivit galen i dagliljor just nu och införskaffat ett litet koppel av olika sorter, får väl visa dem så småningom.
Ha en fortsatt skön vecka och hälsa Rolle och Santos från oss vid lilla huset.

Kram