lördag 31 augusti 2013

SEMESTER - SISTA DAGEN!

Kvällen innan sista dagen hade vi inte kunnat sitta ute på vår uteplats och ha "kräftskiva", det kändes faktiskt lite kyligt. Så när Christina kom och talade om att det bara var +5 grader ute så blev vi inte så där jätteförvånade. Efter en tidig frukost - som vanligt - så lämnade vi Ramkvilla där vi bott i en lägenhet med två sovrum, en uteplats och ett kök. Mycket trevligt och dessutom ett vansinnigt lugnt och trevligt område med villor runt om - och nära sjön!

Christina var lite orolig för det här med tåget till Stockholm, men eftersom det inte gick förrän 10.53 och vi åkte 08.15 och bara hade 6-7 mil att åka så tröstade jag henne med att vi kunnat åka fram och tillbaka utan problem. Men det är klart, det var väl inte så kul direkt för henne att få ta tåget hem ensam! En tröst var dock att hon skulle vara hemma i Gustavsberg innan vi hade lämnat fastlandet med färjan!!
Vi tog alltså småvägar till Alvesta men väl där hade vi VÄLDIGT gott om tid, så vi gick runt lite i centrum på den fina lilla staden. Det hör till saken att någon dag innan vi åkte hade mina glasögon gått sönder. Jag la dom på ett bord och då sprack ett glas helt enkelt. Alltså inget som gick att laga!
I Alvesta gick vi förbi en herrekipering som Rolle gick in och kikade i och precis bredvid låg en optiker - Aoptik - där jag kom på att jag skulle glutta lite. En mycket dum idé!
Butiken var jättestor med massor av snygga glasögon men jag gick direkt fram till ovanstående och provade dom - och föll pladask. Tjejen i butiken var supertrevlig, skrev upp beteckningen och talade om att det var dyra designerbågar från KunoQvist, typiskt!!

Så lämnade vi Christina på perrongen och själva åkte vi vidare dom 2,5 milen till Växjö (tredje gången vi var där på den här resan) och åkte till den vackra golfbanan och restaurangen Araby Värdshus. Där har vi ätit förr när vi hade Penny. Det blev återigen salladsbordet - ingen risk att vi dör av skörbjugg precis.
Sen gav vi oss iväg på småvägar tvärs över landet mot Oskarshamn. Båten gick inte förrän 21.10 på kvällen så vi hade VÄLDIGT gott om tid. Alltså stannade vi bl.a. på ett glasbruk och jag fick med mig lite billiga småsaker, men som vanligt ångrar jag att jag inte köpte på mig lite mer. Kan ju vara bra att ha som presentreserver!
När vi kom fram till kusten så åkte vi förbi Oskarshamn ytterligare ett par mil norrut där det också skulle ligga en golfbana och ett värdshus. Vi letade bra restaurangen för middagen. Men...den var stängd för säsongen, så det var bara att åka tillbaka.

I Oskarshamn åkte vi till hotellet Corallen - ett favoritställe - och frågade om det fanns någon möjlighet att sitta ute med Santos någonstans och äta middag. Javisst, vi kunde få sitta på den inglasade altanen med skjutdörrarna öppna (nu var det varmt och vi lämnar inte Santos i bilen då) och ha Santos utanför. Kanske inte idealiskt, men jag kollade in altanen och upptäckte att precis utanför fanns det bord och stolar för rökare. Kunde vi inte få sitta där? Jodå, ville vi det så gick det alldeles utmärkt!

Så vi bokade in oss och så gick vi en lång prommis på den enormt långa pir - som består av små röda stenöar och en gjuten gångväg - som skyddar småbåtshamnen. Vi brukar ALLTID göra det och Santos har nu redan hunnit med att gå där tre gånger. Ett helt underbart ställe där det också är tillåtet för hundar att bada! Vilket han inte är ett dugg intresserad av!!
Så återvände vi till Corallen och en härlig och lång middag intogs vid "rökarbordet" med utsikt över piren. Vi började också summera semestern, det var ju bara några timmar kvar på fastlandet. Vi kom fram till att vi hade haft otroligt trevligt, vi hade sett massor, Rolle hade inte längtat hem (vilket han brukar göra efter 4-5 dagar), vi hade åkt 150 mil - mesta delen på småvägar - utan att stressa och vi skulle gärna göra om semestern direkt! Bättre betyg kan väl en semester inte få!?

trädgårdsdrömmar sa...

Så fint att er semester blev så lyckad.Jag har läst dina blogginlägg och förstått att det blev bra.
Kram.

Carita Liljendahl sa...

Så vackra bilder och ett sådant fint värdshus! Soligt och skönt väder hade ni också, men visst börjar nätter och kvällar bli att svalare nu.

Jord under naglarna sa...

Ni verkar ha haft en riktigt trevlig semester!

Blev det inga nya glasögon då?

Rosor och ruiner sa...

Vad härligt att ni är nöjda med semestern! Jag har läst tillbaka och det ser verkligen ut att ha varit mysigt! Och kul att träffa en bloggkompis också!
Ja, välkommen hem till Gotland igen då! =)

Knatten sa...

Å Susie, vilken trevlig semester du har haft. Och att du var o hejade på Mammi var ju också kul. Nästa gång måste du förbi hos mej. Du är ju alltid så himla nära=))).
//Knatten

Ölandsvindar sa...

Jag måste säga att din nya frisyr verkligen är klädsam! Vilken mysig rundtur ni har gjort och visst är det kul att ha ytterligare någon person med sig ibland som tillför lite nya insikter.
Kram /Kerstin

Ingrid sa...

Det låter verkligen som om ni haft en härlig semester. Och så skönt att både Rolle och Santos har trivts. Det bevisar ju att du är en bra reseplanerare.