torsdag 29 augusti 2013

SEMESTER DAG 4 & HALVA 5

Efter att ha lämnat Körsbärsdalen så kände vi (alltså Christina och jag,) för att bada i havet. Så vi åkte rätt ner till kusten. Först till Ystad där vi shoppade lite och sen började vi leta efter lämpligt ställe. Men inte hittade vi nått sånt inte.....
Överallt var det massor av rutten släke (tång) på stränderna och det blåste rätt kraftigt så det var lite för mycket vågor. Det var alldeles grötigt vid stränderna. Men så kom vi ner till ett ställe där det var stenstrand och där man hade en lång stor brygga ut med badstege längst ut - där skulle vi bada!

Ha, skrattade djävulen! Vi hann inte mer än gå längst ut på bryggan för att kolla läget, så bara dånade det in jättevågor och slog över den. Jag fick t.o.m. lite på mig trots att bryggan var c:a 5-6 meter bred!
Det hade varit förenat med livsfara att bada eftersom det var uppbyggt som en vågbrytare runt bryggan med stora sten. Så badningen fick vänta!!

Istället fortsatte vi till Skillinge där vi åt en härlig lunch i hamnen och sen bar det av inåt landet mot hotellet. Fast först så skulle vi ha lite kultur till livs och dagens dos fick vi vid Glimmingehus!
Så åkte vi vägen förbi Hammenhög där Rolle och jag varit tidigare och blivit mycket imponerade av den vackra planteringen. Gissa om vi blev besvikna när allt var nerlagt (företaget Hammenhög också) och det bara var en tråkig gräsmatta där alla blommor varit tidigare! Snopet!!
Så det var bara att åka till hotellet i Borrby, Catrinegårdens B & B, som visade sig vara ett trevligt ställe. Vi fick var sina uteplatser och värdparet - som var jättetrevliga - laddade en grill åt oss för vår medhavda korv. Så hela kvällen spenderades ute i det fantastiska vädret!
Vi blev inte speciellt sena precis. Rolle la sig redan vid åtta, han får ju agera chaufför hela dagarna och blir lite extra trött, medan Christina och jag tog ett par glas rosé extra och njöt av solnedgången.
Dagen efter åkte vi småvägar ner till Brantevik och sen till Simrishamn där vi återigen tänkte shoppa lite. Fast vi handlade faktiskt inget, trots att det var REA överallt. Men...eftersom vinet nu var uppdrucket så hängde vi istället på låset till systemet bland dom andra A-lagarna! *fniss*
Vi var uppe väldigt tidigt alla morgnar, vilket var bra för vi hann åka långt innan vi ganska tidigt landade på hotellen. Men just den här dagen hade man önskat att vi varit uppe minst ett par timmar tidigare - alltså vid fyra/femtiden! Vi hann inte med allt jag planerat in nämligen!!

Varje dag försökte vi hitta nått mysigt ställe att ta en långprommis på, stackars Santos skulle ju ha lite kul också. Just den här dagen blev det vid Maltesholms Slott. Både prommis och kultur, inte dumt...
Faktiskt ett ställe som överraskade oss med att vara så vansinnigt välskött.
Allt var mycket vackert och vädret helt perfekt - vilket det faktiskt var under hela resan - så vi tog en riktigt lång och skön prommis.
Slottsparken gränsade mot en liten skog där vi hittade en rolig liten glänta med "konstiga" stenar.
Men nu började vi få lite ont om tid, så vi funderade på hur vi skulle lägga upp resan. Min väninna - och jag - var ju fortfarande badsugna. Rolle började bli hungrig och så ville C och jag till ett omtalat ställe i Vinslöv. Där bodde också min bloggväninna Ingrid som jag gärna ville besöka.

Eftersom det var lördag så började vi med att åka till Jagorstrand´s trädgård och design som stängde redan 14.00. Där hade C och jag kunnat gått i timmar - trots att trädgården endast är 1600 kvm - men vilken trädgård..... Jag inhandlade också två dekorationspinnar (se mittbilden) med keramiktopp i silver respektive i svart.
Tyvärr var vi sen tvungna att lämna Vinslöv - sorry Ingrid - för nu var Rolle vansinnigt hungrig. Och då är han inte trevlig! Han är mycket känslig för det här med mat i rätt tid och trots bananer i bilen - som vi alltid har för säkerhets skull - så började hans humör sjunka. Det blev nog lite väl sen lunch den här dagen.
Så det blev till att åka till närmaste golfkrog (dom är alltid bra och man kan alltid ha hund med på uteplatsen) där vi återigen åt en härlig lunch (fisk och sallad). Christina fick också tillfälle att dricka kaffe och ta en cigg, vilket hon uppskattade. Själva nyttjar vi varken det ena eller andra!
Så fick jag välja, antingen en tur tillbaka till Vinslöv och Ingrid eller också ett kort besök hos Marianne som bor mellan Vinslöv och golfkrogen. Eftersom jag lovat komma förbi henne, så blev det det senare - men det besöket återkommer jag till i nästa inlägg!