måndag 26 augusti 2013

SEMESTER DAG 2 & 3

Andra dagen på semestern började med att vi åkte lite småvägar till Alvesta. Där skulle vi hämta min bästa väninna Christina som kom med tåget klockan 12.30.
 Det var så att Christina egentligen skulle åkt med oss till England (igen), men nu blev det ingen Englandsresa av olika orsaker så hon fick åka med oss till Österlen istället. Och eftersom hon bor utanför Stockholm i Gustavsberg så fick hon ta tåget och så plockade vi upp henne och lämnade henne på lämplig plats; Alvesta!

Vi började sen vår gemensamma semester med att äta lunch på hotellet Rådmannens lilla altan mitt inne i stan. Faktiskt en mycket god och billig lunch i solskenet. Så det började bra.....

Därefter begav vi oss ut på vägarna och första stoppet var Svarta Bergens stenbrott (svart diabas) strax utanför Lönsboda där vi åt lite glass och C fick kaffe.

Från Mönsterås tog vi oss rätt ner till Bromölla där jag hade hittat ett festligt motell i genuin 50-talsstil -
Bella´s Place. Alla rum var olika och vårt "hundrum" hade Cadillactema - mycket passande. Christinas var i svart/vitt med Johnny Cash som tema. Där drack vi lite vin (ja, inte alla flaskorna) och så åt vi hamburgare på restaurangen.

Vädret var som tur bra och hyfsat varmt, runt 18/21 grader så det var inga problem att sitta ute så Santos fick vara med.

Här fick vi trevlig underhållning när ett gäng Line-dansare uppträdde på parkeringen utanför!

Tidigt på morgonen den 3:e dagen tog vi oss nedåt Skåne till Åhus där vi besökte en glasutställning. Där finns otroligt med vackert konstglas - som jag är mycket förtjust i - men ack så dyrt. Så det var bara ögonen som fick njuta ett tag.....
Sen åkte vi småvägar till Forsakar där vi tog en prommis i den nedre ravinen. Tyvärr inte så långt eftersom jag är höjdrädd så när vägen började luta utåt lite, då fick vi vända!

Santos hade nog gärna gått längre, ja även dom andra två, men är man fånigt rädd så är man!

Från Forsakar fortsatte vi till Yangtorp. Den "buddistiska" ofärdiga byggnaden som ligger mitt ute i den svenska naturen och ser otroligt spännande, men samtidigt felplacerad ut. Det var Marianne som visade bilder härifrån på sin blogg - och det här ville man ju bara inte missa!
Och det var verkligen sevärt! Nu klättrade det omkring en massa polacker som jobbade på olika delar av området (där man inte får gå in) så man kan ju hoppas att allt ordnar till sig och stället som tydligen skulle bli någon typ av Qikong-resort blir färdigbyggt/renoverat någon gång.

Efter Yangtorp fortsatte vi till Sjöbo. En trist liten håla där vi hittade en jättebra och billig restaurang mitt inne i stan och dessutom en massa trevliga småaffärer där vi gjorde några riktiga kap! Så den blev inte så trist.....
Så tog vi oss dom få milen till Veberöd och det fantastiska lilla B & B-stället i Körsbärsdalen. Här var vi förra året och det är helt klart ett favoritställe. Kan verkligen rekommenderas - speciellt på våren när alla körsbärsträden blommar!!

Vi avslutade dagen med en liten biltur och sen en lång prommis i området . Så blev det asiatisk take-away till middag som vi hämtade i Veberöd. Sen sov vi gott.....