onsdag 3 juli 2013

SOMMARKVÄLL

Rubens blogg läste jag om en bloggare som fått en del utmärkelser. Hon gav några råd och tips om hur man skulle få en bra blogg.
Blommor på "lilla altanen"
Man skulle till att börja med ha stora bilder - och det har jag väl kanske, men...dom går inte att klicka upp så dom blir ännu större. Anledningen är att jag förminskar alla mina bilder så att jag ska få rum med mer på bloggen!
Snart börjar dagliljorna att blomma i pallkragsrabatten
Sen skulle man göra korta skriftliga inlägg - och där spricker hela mitt upplägg. Jag älskar att skriva och kan inte sluta när jag sätter igång!

Men...den här gången ska jag göra ett försök att inte bre ut mig alltför mycket! *fniss* 

I dom här två "tårtbitsrabatterna" måste jag komplettera med några sommarblommor, ser lite trist ut.....
 
Vid Pennys (vår förra hund) grav har snart pionerna blommat över!


Idag har det kommit upp staketpinnar som ska komplettera det befintliga repstaketet ända till vår tomts slut - och det är långt!  I morgon ska dom kapas och sen ska gubben min måla dom vita och hänga upp ett rep.

Han älskar att måla så idag bättrade han på pallkragarna på baksidan, trädgårdsbodens dörrar samt överliggarna på altanräcket. Sen måttade han upp var dom nya stolparna ska kapas - och exakt hur - sen hade han gjort nog ute tyckte han!


Istället gick han in och började sortera en massa som vi ska sälja på en bakluckeloppis på lördag. Det visade sig vara en hel del.....

Jag har dock varit ute precis hela dagen och vattnat, rensat ogräs samt klippt en massa på några av våra träd som började bli lite väl voluminösa!


Sen har jag inventerat vårt träd- och buskbestånd. Anledningen är att man kanske skulle kunna tänka sig att flytta en del till "yttertomten" - när den blir färdig för plantering.

Vi har som sagt en väldigt lång och smal tomt, så det kommer att gå åt en massa växtlighet för att göra den lite roligare.


Nu är vi tillbaka på "innertomten" där man kan se att den sträng av dött gräs till vänster äntligen börjar ta sig. Att det var en lång rad med helt dött gräs - och ogräs - berodde på att när jag skulle strolla så läste jag på förpackningen att man skulle sätta apparaten på 5:an - vilket jag alltså gjorde.

Men...nu hade vi inte en äkta strollervagn, utan en av annat fabrikat. så när gödsel/ogräsmedlet tog slut efter 10 m förstod ju jag att det var något som var fel. Det visade sig att jag skulle ha apparaten på 4:an istället!


Alltså dog allt gräs och ogräs och det blev en naken remsa. Det slutade med att jag fick kratta upp jorden och sen lägga på ny jord och så i gräs - och nu har det alltså tagit sig, ÄNTLIGEN!

Ovan är en mycket tålig "bonnperenn" som jag verkligen gillar, men som konstigt nog inte används så mycket. Den finns i "rött", rosa och vitt och den blommar jättelänge!

Här är den lilla "dammen" med sina tre dekorativa grodor, men vi har en äkta groda (eller padda) också!
Det är Santos som har visat mig på den, men han har som tur är inte rört den. Paddor är giftiga för hundar.....
Nu har jag skrivit upp på Rolles "att-göra-lista" att han måste göra ren dammen i morgon. Får se vad han gillar det!?_


Han är inte alltför glad när jag "hittar på" nya uppdrag till honom. Men jag är tvungen att skriva ner dom, annars gör han dom inte! Jo, om det gäller målning - då är han snabb!!


Jag trodde inte jag hade några blommande allium kvar, men dom på baksidan där det är halvskuggit, dom blommar fortfarande till min stora glädje. Jag är nämligen väldans förtjust i dom.....


Men man märker ju att det är högsommar, klematisarna har börjat blomma och rosorna likaså.

Så även om dom vid rosenspaljén inte är så höga, så blommar dom fint.

Och i "lyxrabatten" framför där blommar jätteverbenorna och solhattarna - som egentligen ska blomma i augusti men inte lär göra det nu!


Den här klängrosen är faktiskt den enda som det är lite höjd på, fast dom 3-4 meter som utlovades har den inte nått upp till.


Jaha, där ser man. Jag lyckades inte hålla igen på skriften den här gången heller, alltså lär jag aldrig få någon "superblogg". Men jag är personlig och bjuder på mig själv och det var tydligen något som var ganska OK!

12 kommentarer:

mammi sa...

Perfekt, vad kan man annars säga.
Kram

Evas Kvarnaro sa...

Söta grodor du har, jag tror nog att Santos fattar att den paddan
inte är att 'leka med'. Klok vovve!

Åhh vilken härlig trädgård !!!
Jag har bestämt mig att till nästa år innan 'politiker invationen'
då ska jag till Gotland.
Sen blir det ett nödvändigt besök hos er. Man kan inte bara vara på Gotland i några dagar när det finns mkt att se på. Innan huvud-
semestern borde vara bäst, hoppas
rosorna blommar då.

Tack för trädgårdsrundan!
Kram/ Eva

Nina/Stjärnkraft sa...

Jodu, nog har jag fått höra jag med att jag skriver för långa inlägg på bloggen. Men så vadå? Det är inget lästvång, så läs inte då, om det blir för betungande!

Inte kan jag hålla mig till den stenografiska formen som många andra använder sig av, eftersom jag ser min blogg som en form av livs- och trädgårdsdokumentation. Då behöver jag fler ord. Faktiskt. Och jag är verbal, både i tal och i skrift. That's me, liksom.

Det om det. Jag önskar annars att jag var lite mer som din Rolle, så att jag skulle älska att måla. Men nä, sån är jag inte. Eller så är det allt kringjox som hör målningen till som gör att jag inte ser något nöje i sysslan. Oavsett vilket, så skulle jag gärna överlämna pytsar och penslar åt en Rolle :o)

Sen måste jag flina lite, när jag läser om ditt strollande. Det påminner mig om den gången mitt ex skulle leka Bror Duktig och oombedd sommargödsla trädgården. När jag kom hem från var jag nu hade varit trodde jag att det punktvis snöat den dagen. Vid varenda träd, buske och plantering var marken helt vit - av NPK-granulat. En liter per buske hade han strött ut, istället för den deciliter det stod på förpackningen. Låt mig säga så här: det var tur att det inte hade hunnit börja regna den dagen.

Lite samma sak var det den gången han skulle laga bechamelsås. När han var inne på sin tredje liter mjölk och såsen fortfarande var mer snarlik mannagrynsgröt insåg han att något var fel och kollade receptet en gång till. Aha! Det skulle ha varit två matskedar vetemjöl, inte två deciliter ...

Ruben sa...

Näe, nu börjar jag ana oråd. Nu har det hänt så många gånger att mina kommentarer bara försvunnit. Först trodde jag att jag missat någon knapptryckning, men nu tror jag det beror på något annat (t ex Blogger).

I varje fall satt jag och beundrade din spalje och planteringen vid den. Tycker det är jättefint som det är just nu, även om du tänkt dig att rosorna skulle växa lite mer på höjden. Spaljen är ju som ett "statement" och fin i sig!

Ha deg gott!
/Ruben

Ingrid sa...

Jag tycker att det är roligt om folk vill läsa min blogg, men det styr absolut inte mitt skrivande. En del tycks ju uppskatta det och de som inte trivs försvinner någon annanstans.

Ska man få en superblogg, som man kanske t o m kan göra pengar på genom att sälja reklamplatser måste man nog vara väldigt nischad.

Du har så mycket vackra bilder att visa från din trädgård så det är en ren fröjd och jag tycker inte alls att du skriver för mycket.

Ha det gott i regnet! Idag slipper du vattna.

Kram, Ingrid

Hannele på Hisingen sa...

Så vackert ni har det!

Ölandsvindar sa...

Vi är väl superbloggare allihop, var och en med sin stil. Håll fast vid din, Susie! Och jag måste ha en robinia!!!
Kram /Kerstin

trädgårdsdrömmar sa...

Det är ju ditt sätt att skriva som jag tycker gör din blogg så trevlig.Så sluta inte.Man kan ju läsa så mycket man vill.
Ha det fint.

Rosor och ruiner sa...

Det viktigaste är nog ändå att man är lite personlig i sin blogg, även om jag kanske är lite för anonym i min, jag vet inte, men man är som man är...=)
Det enda negativa med långa inlägg är att sen när man skall kommentera så har jag glömt vad det var jag skulle kommentera...hm vad var det nu...jo, hur har det gått för övrigt med ditt strollande, tycker du att ogräset har försvunnit? Jag tycker nog att mitt har tagit sig rätt bra, men nog är det rätt mycket ogräs kvar allt, blommande tusenskönor och maskrosor... men jag tänker nog göra om det nån gång till, antingen i slutet på sommaren eller så nästa vår igen.
Ha det gott!
Gunilla

Anette sa...

*Lycklig Suck*, det är så fint i din trädgård! Ja, hur ska man skriva en blogg - jo, precis som man själv vill - tycker jag alltså! Och det gör du jag och jag med för den delen. Ha det så fint i helgen. kram Anette

Evas Kvarnaro sa...

Hej, tack för inbjudan nästa år,
*fniss* ja vi är i god tid ute.

Vill säga detta att nu läser även Rolf dina inlägg, jag hör honom
uttrycka sig 'så jävla fint' och
vilken fin traktor och gammal fin kärra m.m. OBS! att han inte svär
till vardags, så de orden betyder
allvarligt intressant o fint.

En varm fin helg har vi haft.
Må så gott/ Eva

samson sa...

med så mycket fint som du har att visa är det ju naturligt att inläggen bre ut sej
ha det så bra
maggan