måndag 15 juli 2013

MÅSTE FÅ GNÄLLA LITE

Idag har det dragits fiberkabel - i kohagen! Det visade sig gå alldeles excellent att dra kabeln där ute nu när vi hade hoppat av!! 
Men när vi undrade varför det måste gå en jättemaskin som vägde över 6 ton och var 4 meter bred över vår tomt och inte i kohagen bakom, då blev vi nästan utskällda för att vi inte "begrep" att bland träden där kunde man ju inte gå! Vilket alltså är precis vad dom gör nu!!
Men...man ska ju inte gråta över spilld mjölk, så skit samma. Nu har jag både ADSL och mobilt bredband, så jag klarar mig alldeles utmärkt. Fast det retar mig att man ska bli utskälld när man ifrågasätter deras tidigare uttalanden om att det skulle grävas med en pytteliten maskin.....
Kohagen är alltså det som syns på bilden ovan till vänster. Alla dom extremt höga träden hade ju varit kul om dom tagit ner för att få ner fiberkabeln, men eftersom dom gick med en mycket liten maskin där så behövdes inte det.  Dom t.o.m. grävde för hand!

Det var när dom skulle gräva exakt där vårt kommunala vatten är indraget.  För att inte gräva sönder vattenslangen så gick det minsann bra att handgräva. Ja, ja - dom trodde väl att dom skulle kunna "lura" oss att få gå med jättemaskinen över hela vår enormt långa tomt, det hade naturligtvis blivit billigare och gått fortare! Men se, då kände dom inte oss..... 
Förutom att snegla på dom som gräver, så har dagens jobb betytt vattning, vattning och åter vattning!
Ett av mina favoritsysselsättningar!! *fniss*

Äntligen har klängrosorna - och buskrosorna - vid spaljén kommit igång ordentligt. Så även om det nog dröjer några år innan drömmen om att sitta på bänken omvärvd att vackra rosor - och deras doft - så är det i alla fall på gång!

Och "lyxrabatten" är numera nästan lite väl fylld, så nästa år blir det inge jättevädd där som utfyllnad. Det räcker så bra med solhattar, alunrot och dagliljor!

Så länge man sitter ner på bänken så är det i alla fall fullt med blommor runt en, vilket är ganska trevligt!
Idag hann jag också med att rensa murrabatten för femte gången den här säsongen, samt gå runt och klippa bort dött och överblommat. Bl.a. så klippte jag ner salviorna i pallkragarna samt en rosa näva som självsått sig och nu hade blivit enormt stor. Jag tog bort det som hängde ner över pallkragskanten längst bort, det var ungefär hälften av plantan. Resten fick vara kvar, för jag gillar nävor!

Här syns en näva, den med blå blommor, som jag har tre ex av på olika ställen. Den blir också jättestor men den nänns jag inte klippa ner, det är en Rozanne och jag bara älskar den.
Här är det kungsljus, både det vitblommiga franska och den stora ludna: silverkungsljus.

Här ser du att penséteatern fortfarande är fin. Den enda gången den inte var det var fin var precis till trädgårdsvisningen. Jag hade klippt ner dom 14 dagar innan och det var alldeles för kort tid, det tog ungefär 3-4 veckor innan dom hade hämtat sig och börjat blomma igen! Typiskt - men man lär sig!! 

4 kommentarer:

Ruben sa...

Fantastiskt fina clematisar du visar! Och spaljén, som var så fin innan, blev faktiskt ett snäpp bättre när rosorna började klänga. Mysigt ställe!
Men, Susie, gnäller gör du väl inte, du berättar bara vad mänsklig idioti och dumhet kan åstadkomma! Makalöst illa skött projekt.

Ha det gott!
/Ruben

På en av bilderna ser det ut som Rolle har varit ute och kört med traktorn och "bättra på" ruinen! ;-) Men så illa är det förstås inte!

Evas Kvarnaro sa...

Det växer och frodas så fint i din trädgård, tur det inte blev någon
grävning, låt dem slita.
Ja vad ska man säga om hela den där 'historien' med gräveriet,
mycket knepigt att de kunde ändra sig.

Ja det är torrt i landen, jag har samma syssla som du,att vattna är avslappande. Det har blåst rejält
idag, men nåt regn har vi ej fått.

Må gott/ Eva

Ingrid sa...

Jag förstår att det känns bra försmädligt att de kunde gräva i hagen när ni hoppade av fibern, men ni klarar er säkert bra utan den.

Trädgården klarade sig och den är ju som vanligt hur vacker som helst.

Kram, Ingrid

Gunilla Teckenberg sa...

Fantastiskt fina bilder du tar! Vill också säga att jag gillar luftigheten i er trädgård där ingen rabatt är överplanterad och "tung".

Mycket stiligt gjort!