söndag 9 juni 2013

FLER "GAMLA" TRÄDGÅRDSBILDER

Jag har fortfarande en hel del bilder kvar som jag tog för flera dagar sen, så jag börjar med att visa dom!

 Till vänster den nya syrenen (till höger den vintergröna cotoneastern som bara blir mindre och mindre), en mörk purpurviolett `Andenken an Ludwig Späth´ som kompletterar dom andra till höger om grinden. Där är det först den purpurvioletta med vita kanter som heter `Sensation´, sen den ljuslilablå `Norrfjärden´ och till sist den "gula"  (cremefärgade) `Sterntaler´. Jag vill ha en till, en ännu mörkare än `L.Späth´ - om det finns. Vet du någon namnsort?

Jag flyttade den lilaröda alunroten från växtplatsen BAKOM jättegräset till framkanten på en av "tårtbitsrabatterna". Tror att den kommer trivas ännu bättre här i solen!
Kolla vad vinet redan hunnit växa och sätta massor av blommor, så nu blir det vindruvor till hösten. Men i år ska det hängas upp ett skydd så man får vara med och åtminstone få några med!

Kerriabusken på baksidan har både växt till sig ordentligt sen nerklippningen förra året, dessutom är det MASSOR av blommor just nu. Tyvärr kommer dom helt klart vara överblommade den 19:e!
Här ser man busken från andra hållet, samt en del av den tidigare "gräs- och bamburabatten" som numera innehåller mer perenner. Alltså måste den döpas om.....
Den vänstra delen av "murrabatten" som  Rolle grävde upp åt mig i våras och där vi la en massa rhododendronjord.
Sen planterade vi en  liten vintergrön azalea med röda blommor, som är helt bedårande. Bakom den en gulblommig rhododendron, som inte hade några knopp och alltså inte kommer blomma förrän nästa år, samt en massa nävor.

Här är mittbiten på "murrabatten" där det nästan är helt utsålt!

Likaså här på den högra delen - fast idag lyckades jag i framkanten klämma ner sex perenner som jag fått av en trevlig och givmild bloggare!


Så avslutar jag dagens inlägg med en "stilstudie" av den underbara hängsyrenen - Syringa reflexa - som jag har två ex av! Den andra blommar dock inte, i alla fall inte i år!!
Återkommer i morgon.....

Inga kommentarer: