onsdag 24 april 2013

TRÄDGÅRDSJOBB

Dom senaste dagarna har vi fått en hel del gjort i trädgården, men allt är inte klart ännu precis. Men vi (jodå, Rolle har hjälpt till jättemycket) har kommit en bra bit på väg..... Här följer därför några "före och efter" bilder!

Rosenspaljérabatten FÖRE
d:o EFTER
Lyrrabatten FÖRE
d:o EFTER

Murrabatten FÖRE
d:o EFTER

Men trots allt jobb vi lagt ner så är det MASSOR kvar att göra, men innan veckan är slut så ska väl det mesta vara fixat i alla fall.
Rolle har grävt upp halva murrabatten, den längst till vänster på bilden ovan och jag har nu planterat en liten buske där. Eftersom det är halvskuggit så blev det den nyinköpta -  ja alltså, det var några veckor sen den kom hem nu - Mahonia `Cabaret´.  Det är en ny namnsort som blommar i aug-nov och där blomknopparna först är orange innan blomman slår ut i mörkt gult. Låter spännande.....


Vad jag ska ha mer på just den här plätten vet jag inte. Det som växte där tidigare var några ormbunkar, några funkior och några prydnasgräs, samt 3 jätteplantor av rödblommig vintergröna - och dom senare hade tagit över hela den här delen. Alla dom här växterna är nu uppgrävda och kastade, vi sparade bara dom lökar som råkade följa med upp! 
Men...egentligen skulle man låta den här biten ligga i träda ett år, för det är helt vansinnigt hur mycket ogräs det växte där. Och det är helt omöjligt att få bort dess rötter helt och hållet!!


Sen hade jag också köpt en Choisya ternata `Lich´ (Sundance) från Holland. Den grävde jag ner i den pallkrage som jag har vid kontorsingången. Där växte tidigare stockros, ett par röda alunrot samt ett litet ynkligt skott av blåregn. Nu klämde jag ner den här underbart gula, men tyvärr inte alltför härdiga busken här - och så hoppas jag den klarar nästa MILDA vinter!
Jag har en buske till som jag köpt från Esveld i Holland, samt en stor bladväxt som jag ska ha på altanen - men dom återkommer jag till!!


Igår när det var lite grått och blåsigt passade vi på att åka till Tingstäde och hämta ett par traktorhjul som Rolle ska ha till den senaste traktorn. Det är inte värt att jag skriver den sista traktorn, för jag tror att när han är klar med den här så blir det kanske en till..... 
Den här skulle "absolut inte renoveras, bara fixas till lite", men nu har han hållit på ganska mycket med den. Så den blir nog jättefin den också innan den är klar! *fniss*


När vi ändå var så långt norrut så passade vi naturligtvis på att ta en liten prommis med Santos, men det blåste så iskallt att den inte blev speciellt lång. Fast det var rätt kul natur just där, öppet och bara lite fina låga tallar och enar. Inget man hade kunnat gå vilse i precis.....


Idag när jag inte orkade jobba längre i trädgården så tog jag istället ett varv med kameran och då hittade jag dom här två favoriterna; Först en självsådd liten pensé - dom är ju alltid välkomna...


...och så dom här lilablå hyacinterna som jag visat knopparna på flera gånger tidigare i år. Men nu hade dom äntligen slagit ut! 

6 kommentarer:

Gunilla Teckenberg sa...

Så fint det blir ...dendär murrabatten är jättesnygg. Vad är det för sten som ni byggt den av?

Evas Kvarnaro sa...

Oj vad ni har jobbat på, trevligt
med 'före o efter' bilder.
Vad kul att Rolle "hittade" mer arbete, det är skillnad på små grabbars leksaker o äldre grabbars,
hi hi hi . . .
Ja man kan inte hela tiden "pöta"
i jordi.
Den hyacinten känner jag redan
doften av, gööt !!!
Må gott.

Ölandsvindar sa...

JA nu är det full fart! Den här vintern har gått hårt åt en del växter. Kallt och torrt trots snön. På lördag ska jag till Boel. Spännande!
Kram /Kerstin

Anonym sa...

Vilken fin saplje på första två bilderna, hur har ni fäst armeringsnätet på stoparna? Det ser så fint ut! Härligt med de blå hyasinterna med!
/Anna

Susie på Stjärnarve... sa...

Anna,
Stolparna är dubbla, så arm.nätet sitter fast mellan stolparna.
Susie

Veronica sa...

Smart att sätta dubbla stolpar!

Vilka underbara namn på rabatter.....Lyxrabatten!? Vad för lyx är i den?

Mycket jobb är det i trädgården så här på våren men det mesta är ett roligt sådant

Kram