torsdag 4 april 2013

HUMMELBOSHOLM OCH GAMLA BILDER

Det har varit så mycket sista tiden att jag knappt har hunnit blogga något - fast kikat in hos några bloggare hinner man ju alltid med!
Vi har haft - och har - ett otroligt vackert men fortfarande kall väder. På dagarna är det plus 5-7, men minus 5-7 på nätterna. Vi har därför passat på att ta lite prommisar, den senaste igår gick till Hummelbosholm som är en stor platt udde mellan Hörte och Ronehamn.
Vi parkerade ungefär mitt på och gick sedan förbi den enda lilla stugan som finns där. Santos fick springa precis som han ville, han kunde ju inte försvinna precis..... *fniss*  
Vi såg massor av fåglar - det är ett fågelskyddsområde - och både såg och hörde en lärka. Som tur är så jagar inte Santos fåglar!

Längst ut på udden finns ett värn, men det drog lite från det kalla havet så vi vände innan vi kommit ända fram. Skogen och vindkraftverken är belägna på andra sidan viken i Hörte.

Har man bra syn så ser man faktiskt vår bil som står långt bort ungefär på mitten på bilden. Trots att solen stekte på rätt bra så märks det att det är kallt på nätterna, isen låg fortfarande alldeles vit i viken!


Eftersom det fortfarande inte har börjat blomma nått speciellt i trädgården (lite svårt eftersom det är så mycket snö hos oss fortfarande), så visar jag lite bilder på hur det kommer att se ut senare. Måste ju få med lite färgglada bilder, dom nutida är ju ganska bruntråkiga. 
Här ovan är det grekisk vädd och gul perukbuske och nedan är det "ruinen" med den illröda klängrosen Santana.


Jag plumsade dock runt en runda i trädgården när vi kom hem igår och upptäckte att nedanför södergaveln så såg man nu stora blå hyacintknoppar - dom som jag tidigare bara såg bladrosetter av. Så nu väntar jag med spänning på att dom ska växa upp snabbt och slå ut ordentligt, då jäklar blir det bilder. Förmodligen massor.....

2 kommentarer:

Evas Kvarnaro sa...

Stora kontraster i blått och brunt
blev bilderna men än dock vackra.
Det dröjer med den gröna färgen, men snart spricker det upp.
Trevlig helg önskar jag er/ Eva

Furulunden sa...

Fine bilder. Skulle lagt meg til som følger av deg, men fant ikke knappen for det :) Velkommen innom til meg om du finner knappen :)