fredag 22 februari 2013

JOBB OCH DAGLILJOR

Det var några dagar sen jag gjorde ett inlägg, men det har varit så mycket den här veckan. Först och främst 
det här med trädgårdsföredraget. Ja, inte själva "snacket" - det har jag hyfsad koll på! Men.....vilka c:a 100 bilder ska jag ha med av dom tusentals jag har att välja mellan!?


Den här kanske? Den är den absolut första "pallkragsrabatt" vi gjorde. Anledningen var att jag hade fyllt 60 år och fått den här jättestora sammetshortensian i present av min f.d. granne. Hela hennes bagageutrymme i bilen var upptagen av busken när hon kom hit i augusti 2005.  Eftersom den inte gillar kalkhaltig jord och vill stå skuggigt fick vi snabbt hitta på något att plantera busken i, men jag hade ingen så stor kruka. Alltså kom min käre gubbe på det här!


Eller ska jag berätta om hur vi gjorde när vi tog bort den gamla vägbanken på baksidan och planade ut marken. Och vår duktige "grävare" förstod - utan att jag sa något - att han skulle köra fram och tillbaka i samma spår så inte HELA baksidesträdgården blev förstörd!
Fast jag vet inte.....visserligen ska jag berätta en massa om trädgården, men jag tror inte att jag ska ta med något annat än det som växer på framsidan. Annars blir nog föredraget alldeles för långt - dessutom vill man ju spara lite, det kan ju bli flera föredrag! *fniss* 



Bilden ovan kan man ju dock ta med, det är vinkeln på "långrabatten" som numera är helt utsåld. Man ser  stammen på ett av träden som numera är jättestor - en Prunus serrula, glanskörsbär - till vänster framför den pyttelilla gulbladiga schersminen. Den i sin tur är numera är två meter hög och nästan lika vid om jag inte beskär den varje år. Dessutom ser man hur det såg ut i "förträdgården" på andra sidan staketet där jag numera har den långa rosenspaljén. Bara en massa stora träd och vildvuxet gräs. 
Ja, det är precis såna bilder jag ska börja föredraget med - och sen visa hur trädgården förändrats för att förverkliga min alldeles egna TRÄDGÅRDSDRÖM!

 Hemerocallis `Eight Miles High´

Så har jag gjort ett Iris-inlägg till HIH-gruppens bloggsida och då blev jag inspirerad att titta lite på Hemerocallisplantor. Det hela slutade med att jag har från vår kända Hemerocallisodlare Anette (som också är medlem i HIH-kretsen av Trädgårdamatörerna) har beställt "en del". 


Hemerocallis `Primal Scream´


Varje år "måste" jag utöka min samling av dagliljor och i år bestämde jag mig för att skaffa fler - har bara två  tidigare - av dom s.k. "spindeldagliljorna". Dom är oftast enormt stora och enormt vackra, så jag blev väldans sugen.

 Hemerocallis `Heavenly flights of Angels´
Dessutom är det ju så att i år blev dagliljan vald till ÅRETS PERENN och det måste man ju fira lite extra! Och med det här namnet ovan, så bara måste det vara en underbar daglilja, eller hur!?


Hemerocallis `Cheasapaeke Crablegs´


Den här föll jag dock för direkt, även om namnet inte är så tjusigt precis - men blomman. Wow!!


Och sist, men inte minst - den förmodligen vackraste av dom alla;
Hemerocallis  `String Bikin´! Limegröngul och lila. Mmmmm.....

Ja, inte blev det billigt inte - men man lever ju bara en gång och då ska man "njuta av nuet" - och inte vet jag var exakt jag ska ha dom. Men jag hittar säkert nån plats, vi har ju stor tomt! *fniss*

7 kommentarer:

Anette sa...

Det är väl en himla tur att Daglilja är årets perenn - så du har nåt att "skylla på" liksom ;-)

Kan ju förstå att det är svårt att välja bilder, men det är ju en kärt besvär att ha för många!

Ha det så gott och vi hoppas väl på lite försmak av våren i helgen.

kram Anette

Lena/isklockan sa...

Wow vilka dagliljor!!!! Blir ju så sugen. Vilken bra ide' med pallkragen när ingen annan plats fanns :). Kram

Grön skön passion sa...

Jag håller fullständigt med dig...Dagliljor KAN man inte få för många av. Dessutom har de ett så "behagligt" bladverk som passar in överallt.

Kram / Therése

samson sa...

Dagliljor är så vackra jag gillar dom skarpt
när jag har grävt upp min nya långa rabatt med spaljeer ska det inhandlas flera stycken dagliljor
ha det så bra
maggan

Evas Kvarnaro sa...

Den sista dagliljan var verkligen super läcker, dina favorit färger.
Tänk vad mycket fint alla få se, på ditt föredrag och säkerligen kan du ge dem hur mycket som helst av din vackra trädgård.
Kram, lycka till/ Eva

GladiGrönt sa...

Hej Susie!

Vilka flotta dagliljor, faktiskt gillar jag skarpt den oranga också! Ha en skön söndag - vi hörs!

Ölandsvindar sa...

Skickade just efter lite frö till djungelgurka. "Det måste du prova" sa en god vän och då gör jag förstås det. Jag skulle vilja ha en surjordsrabatt men det är ju helt fel här egentligen. Men kanske under ekarna. Man kan ju bygga upp den med torvblock och spänna plast runt kanterna för att bevara fukten lite. Det är mycket man vill ha och inte är det billigt precis.
Kram /Kerstin