torsdag 10 januari 2013

VÅG OCH VOLTNING

Och vad ska man blogga om idag!? Vi har visserligen varit iväg långt norr ut för att köpa en traktordetalj och då hann vi med 2 prommisar med Santos. Men...jag tog aldrig upp kameran ur väskan ens, det var sånt trist och gråmulet väder - runt omkring oss. Själva hade vi t.o.m. lite blått ovanför oss, men man visste ju vad som väntade; Ett jäkla snöoväder! Och vi hann precis hem innan det var över oss!!




Så istället får bilder från dagens sejour får ni först se en bild på en gammal våg jag har ärvt. Den är i bra skick, ser snygg ut och alla detaljer är med och den fungerar perfekt - men jag hade tröttnat på den och tänkte sälja den. La därför ut den på Facebook, men fick en "skambud" på 200:- så nu behåller jag den!




Sen bad min gubbe mig igår att scanna in en gammal bild och maila den till en kompis, alltså han som sitter till till höger i bilen (till vänster på bilden). Bilden är på vår Rallye Kadett som Rolle voltade med när han och en kille från Opels Tävlingsavdelning körde ikapp i Södra Hammarbyhamnen i Stockholm. 
Rolle vann "tävlingen", men när han fick ett kast och slog i ett par gamla järnvägsspår, så slog alltså bilen runt. När den stod stilla igen så satt Rolle på huk på taket i baksätet. Han var helt oskadd trots att han inte hade haft något bälte på sig - man hade inte det på den tiden! 
Motorn gick fortfarande så han började med att omgående - innan det hände nått riktigt tråkigt - stänga av den, sen tog han sig ut via en sidoruta. Dammet efter voltningen hade inte ens lagt sig när han stod utanför bilen. Han har alltid reagerat snabbt!

Det stod några personer vid en busshållplats en bit ifrån och dom såg ut som "fiollådor" berättade han senare.  Han bad dom om hjälp att välta tillbaka bilen på hjulen och sen väntade han på att kompisen skulle komma förbi. Men det kom aldrig någon, kompisen trodde Rolle kört ihjäl sig och blev så skakad att han körde direkt tillbaka till jobbet! 

Rolle lånade en telefon på en firma bredvid (man hade inga mobiler då) och ringde efter en kompis som hade bärgningsfirma som kom direkt. Precis när dom hade lastat klart och var på väg därifrån mötte dom en polisbil. Sen kördes bilen direkt ner i Rolles garage där han och kompisen poserade för den här bilden.
Notera hur ung "gubben" såg ut då, han var väl faktiskt hela 30(!) år ungefär så det är över 40 år mellan bilderna!


7 kommentarer:

Unknown sa...

Hei du Susie.
Nei den vekten må du ikke selge for en fillepenge, den er jo så flott og dekorativ.
Ha en fin kveld fra Marit.

samson sa...

inte sjutton ska du sälja vågen jag skulle vilja ha en sådan
min mormor hade en sån våg
jag tycker de är så fina
nä nu händer det inte mycket i trädgården
så nu har jag dragit igång ett inomhusprojekt och börjat måla väggarna i mitt sovrum
ha det så bra
maggan

Vittran sa...

Behåll vågen. Du kan säkert hitta någon bra plats för den.
Här har det snöat nästan hela dagen. Annars är det bara grått nu.
Så var det förr, hur överlevde vi?
Trevlig kväll!

Rosor och ruiner sa...

Verkligen en vacker våg/ den måste du ha framme!!

Ingrid sa...

Vilken härlig gammal våg! Det var verkligen ett skambud du fick. Klokt att du behåller den.

Här blev det inte så mycket snö idag.

Vilken historia med den där voltningen och en sån tur att Rolle klarade sig helskinnad.

Han är väl bibehållen din man, inte kan man tro att han är sjuttio.

Kram, Ingrid

Högagärde sa...

Behåll vågen vet ja. Den är ju supersnygg.
Elisabeth

Veronicas Lantliv sa...

Vågen är jättefin så den tycker jag du ska ha kvar. Att de ens tröstar bjuda sånt skambud..ha en bra fredag. Kram Veronica.