fredag 11 januari 2013

RABATTHJÄLP!

Ibland undrar man varför man är så idiotisk att man börjar prata om "vårkänningar" i januari!? Det vet väl varenda kotte att det är flera månader kvar till den mest efterlängtade årstiden av alla!!
Igår hade vi barmark och plusgrader, idag så det ut så här - efter 3(!) skottningar. Nej, nej - inte av mig. Ingen risk -det sköter min käre gubbe och dessutom plogade grannen infarten också. Fast bara en gång.....så när Rolle skulle iväg på ett ärende var han tvungen att skotta utanför garaget så han kom ut.

Så här såg det ut på baksidan. Jag öppnade inte ens dörren till altanen utan fotade genom fönstret (dom är rena) för det blåste och snöade så jäkligt. Till och med ute i kohagen är det fullt med snö, brukar ta en stund eftersom alla trädkronorna skyddar backen.
Ja, ja, man kan ju inte göra något åt det utan det är bara att "gilla läget" som det heter nu för tiden. Fast jag tycker att det räcker med att acceptera att det är vinter, gilla det behöver man väl inte göra.....

Och mer vitt mögel kommer det ner, hela tiden. Ska visst hålla på hela dagen i morgon också. Usch!
Men vi har bunkrat med mat - och lite vin inhandlades också - så vi klarar hela helgen utan att behöva gå ut mer än nödvändigt. Stackars Santos har fått en "kissslinga" uppskottad åt sig, han kan knappt ta sig fram i den myckna snön. Det är en mycket liten hund vi har.....


Just nu ligger Rolle  med Santos och läser, själv har jag tvättmaskinen och torktumlaren igång och så tittar jag i trädgårdstidningar och drömmer. Tänk när man får se dom nyplantera krokusarna `The Giant´ blomma. För att inte tala om dom här "rufsiga" lila pärlhyacinterna som jag såg här på bloggen (Kommer dock inte ihåg hos vem?) och naturligtvis inköptes och planterades i höstas. Åh vad jag längtar!



I natt när jag inte kunde sova (vilket aldrig oroar mig - det är en alldeles utmärkt tid för nya friska idéer), funderade jag på att vi sen länge bestämt att vi ska gräva upp halva murrabatten. Den bortre delen där det är totalt igenväxt och man knappt ser dom fina växterna för allt ogräs. Bl.a. dom hemska taggiga reviga  salmbären och så en massa prydnasgräs som fått sprida sig ohämmat. 
Det enda jag ska behålla - märkte ni att jag skrev JAG nu när det är frågan om att bestämma om hur/vad/när i trädgården - är en liten rödbladig japansk lönn. Resten ska bort!

Det här är alltså den högra sidan av murrabatten som vi inte ska gräva upp i år. Den är fortfarande inte TOTALT igenväxt! Man ser ju dom enskilda växterna!! *fniss*

Men i natt kom jag alltså på att jag har ju inte funderat alls på vad jag ska ha där istället. Förmodligen har jag väl tänkt att jag ska använda det material som växer där redan, men jag vet att det kommer aldrig gå att rensa bort ogräset helt. Alltså behöver jag plantera något annat - men vadå!? 

Ska jag ha massor av olika växter, ska jag hålla en mer enhetlig stil och bara ha några enstaka sorter. Ska jag ha perenner, ska jag ha små buskar eller små barrväxter. Helt enkelt, vad exakt ska jag ha där och vilken stil ska jag ha på hela murrabatten? För det är ju tänkt så att den andra delen också ska läggas om så småningom. Det enda som säkert kommer att behållas är dom japanska lönnarna, kanske också någon enstaka stor perenn och liljorna. 

Den bortre biten av rabatten ligger i halvskugga, har bra och djup kraftig jord som inte är speciellt kalkrik - inte mer än normal jord, vilket är ovanligt här. Biten är ungefär 3-4 meter lång och 2 meter djup. Sen är jag duktig på att vattna, så den är inte alls torr - men bra dränerad. Det är faktiskt den enda rabatt här som hemsökts av sniglar!

Så kära bloggvänner, har ni några fräscha idéer? Ge mig gärna tips, även om jag förmodligen inte kommer att följa dom slaviskt så är dom säkert inspirererande!

5 kommentarer:

mammi sa...

Härlig läsning och snygga bilder. För tillfället sitter jag och väntar på en bil som skulle hämtat Uno i Malmö för mer än 2 timmar sen. Allt blev totalt fiasko, ingen information eller nåt. Vet inte hur mycket till jag orkar. Daddis har legat hela natten och gnällt, för Husse har ju inte varit hemma i natt. "Det är ingen det är mer syndare än om mig" Perfekt svenska eller.
Kram till er alla

Ingrid sa...

Du är så kreativ, så du löser säkert problemet med vad du ska plantera på ett alldeles utmärkt sätt!

Det var attan vad snö det kom idag. Jag var ju ute och skottade uppfarten i förmiddags, men nu väntar jag in morgondagen innan jag gör något nytt försök, för det yr ju till med en gång.

David, grannen ovanpå, som bruka sköta även skottningen av min del av uppfarten är bortrest och kommer hem först på söndag, så jag får klara mig själv till dess.

Ha en skön helg och grubbla nu inte över dina rabatter i natt också!
Kram, Ingrid

Nora sa...

Åh, va spännande! Nya rabatter eller att fräscha upp gamla rabatter är kul!! Själv är jag svag för Hostor och Alunrot så det skulle jag nog valt. Hosta 'Praying hands' är en annorlunda och lite rolig sort som jag köpte förra året och som jag funderar på att skaffa flera av. Höstsilverax är en annan favorit som också trivs i halvskugga.

Va gäller snö och vinter så håller jag med dig till 100%. Jag går konstant och längtar efter våren och så fort jag hör en fågel kvittra får jag vårkänslor. Och gilla snö, kyla och mörker? Nej, det kommer jag aldrig göra!

Hoppas ni får en riktigt skön helg trots vädret!

Kram!

Oljekritan sa...

Snö snö s¨å mkt vitt..tur du kan visa vackra blommor som komma skall'
Önskar dig en fin helg Kram Karina

Evas Kvarnaro sa...

Jadu Susie, vilken huvudbry du har
redan, det ger sig när du väl står där och tittar. Då kanske det går upp ett ljus. Jag kan inget råda, har oxå många funderingar på våran
trädgård, men jag vill vara på plats och tänka mig in i "bilden" av hur det blir.
Jag kan inte göra skisser eller rita upp en plan, ögonen ska vara där i den rätta miljön, förstår du.

Vad du än gör blir det bra, du är en "hejare" på trädgårds design.

Kram/ Eva