onsdag 26 december 2012

JULEN ÄR ÖVER

Tänk att den nästan är över, ja julen alltså! Man städar, slår in klappar, donar & pyntar, funderar & planerar,  lagar mat...och så äter man lite mat också - och helt plötsligt är den korta julen över. Förstår faktiskt inte varför man lägger ner så mycket jobb på dom få dagarna, det är förmodligen för att man fortfarande är så enormt barnslig och tycker det är trevligt med lite "extra av allt"!!

"Välkomstdrinken" är naturligtvis glögg. Vi hade både vanlig vinglögg samt alkoholfri salmbärsglögg för bilförare. Visserligen behövde inte jag ge mig ut på dom isiga vägarna, men jag testsmakade och den var riktigt god!
 Julafton firades här med våra goda vänner, Beth & Cronis. En snart 10-årig tradition. Cronis är alltså Rolles gamla skolkamrat som han inte hade sett på 50 år när vi flyttade hit. Nästan omgående träffade vi honom. Han och hans fru hade flyttat hit till Eksta från Stockholm 10 år tidigare och vi började direkt att umgås. Så nu firar dom alltså julafton här med oss och vi midsommar hemma hos dom. Mycket trevligt!
Julbordets första sittning (fiskbordet) uppdukat!

Efter glöggen så började vi äta. Först var det två sorters sill och Rolleröra (en variant på gubbröra) med kokt potatis, bröd och smör, samt snaps och öl. Sen var det 4 sorters lax; inkokt, kallrökt, varmrökt och gravad med hollandäsås och gravlaxsås. Och så Rolles sardiner förstås, det är ett måste för honom på julbordet. Jag hade också ägghalvor med majonnäs & räkor samt små krustader med skagenröra & rom. Det senare för att jag skulle kunna äta nått gott också. Ägg är ju inte så kul när man har gallstensproblem!

Julklappsutdelningen efter middagen i full fart!

Efter "fiskbordet" var det så dags för Janssons, prinskorv, köttbullar, pastej, sylta och skinka. Till det blev det kokt potatis - till Rolles stora förtjustning, han kan äta det till nästan allt - samt ugnsbakade slantar av sparrispotatis med majs och lök samt en stark ärtröra. Gubbarna är dock så konservativa att dom inte provsmakade det ens en gång!
Ja, sen var det naturligtvis också hemgjord Cole Slaw, rödbetor och rödbetssallad, gurka, små tomater och en massa bröd & smör. Bl.a. det där nya mjuka tunnbrödet som är smaksatt med vört!
Ovanpå det här så serverade jag Pannacotta med Lemon curd, hallon och en liten klick vispgrädde - sen fick dom även kokat kaffe (vi som ALDRIG serverar kaffe normalt) med chokladkakor och så var det frukt och likörchoklad på bordet i vardagsrummet. Så jag lovar - dom var inte hungriga när dom gick hem! Fast själv tog jag det otroligt lugnt. Av skinkan åt jag t.ex. en enda liten bit som var som fyra frimärken för att få känna hur den smakade. Ananrs höll jag mig till fisk och Janssons, så jag klarade mig bra!!

Till Beths glädje fick hon den  sista klappen som också var den största och tyngsta. I den var det en glasvas i brunt/orange/guld.
Vi har ju fortsatt med min familjs mycket trevliga tradition att köpa en bunt roliga/praktiska/snygga/kul/tokiga men framför allt billiga julklappar, lägga dom i en hög och så dela ut dom. Det betyder att man kan få helt "fel" saker, vilket naturligtvis hände i år. Cronis fick bl.a. grytlappar och diskhandukar, vilket framkallade många skratt. Man kan nämligen - utan att ta i för mycket - säga att han inte spenderar speciellt mycket tid framför grytorna eller vid diskbänken!  
Det roligaste med det här sättet att dela ut julklappar är att titta på när var och en i tur och ordning - inte alla på en gång inte - får packa upp sin julklapp och sen se hur snopna eller glada och förvånade dom ser ut!  När min pappa levde fick han alltid "fel julklapp" och försökte under stort ståhej och massor med skratt byta till sig något mer lämpligt. Det var på skoj naturligtvis, men det låg en del sanning bakom. Han var som ett stort barn när det gällde julen!!


Så kom juldagen och då var det dags igen. Fram med glöggen igen som lämpligt nog intogs vid bardisken. Jag som älskar att dekorera hade naturligtvis ändrat på dukningen, däremot var det samma mat igen - nästan - och nya gäster. Den här middagen åts tillsammans med Erik & Ylva, ett par gotländska grannar (jag kallar Erik för vår hustomte) som brukar glädja oss med att komma hit och hjälpa oss göra av med en del av maten


 De ändringar jag hade gjort var att jag hade fyllt krustaderna med cremefraiche, rom och lök och sen hade jag  tagit fram den "finska kålrotslådan" och kokat julkorv också. Lådan hade jag inte tagit fram på julafton för jag förstod att ingen skulle äta av den. Jag hade hört från flera håll att den skulle vara "så otroligt god", så när jag provsmakade den och upptäckte att den smakade som vanligt rotmos - visserligen väldigt gott rotmos  - så blev jag otroligt besviken! Den kommer jag inte att göra igen!!
Dessutom så blev det ingen efterätt, utan istället åt vi av osten (Stilton och vällagrad grevé) som på julafton hade fått stå helt orörd och till det drack vi körsbärsvin. Gott!


Under hela helgen så har Rolle - precis som vanligt - föredömligt skött all marktjänst. Han har dukat av, packat in all mat, diskat och gått ut med hunden. Han är faktiskt en riktig pärla!!!
Själv skötte jag all matlagning och uppdukning samt ljuständning (vilket tog en halvtimme varje dag, har många ljus). Tyvärr fick jag ryggskott och hade lite svårt att resa mig från matbordet, men eftersom Rolle var så duktig behövdes det inte ofta. Det är tur man har en hjälpsam, ordentligt och noggrann gubbe.....

GOD FORTSÄTTNING

8 kommentarer:

Ingrid sa...

Så trevligt ni verkar ha haft det och så vacker du julpyntat och dukat!

Men inte är julen slut ännu! Den vara ju till påska vet du väl, eller åtminstone till tjugondag Knut.

God fortsättning!
Kram, Ingrid

trädgårdsdrömmar sa...

God fortsättning öskar jag er med.
Bilderna visar att ni hade det mysigt.Här var det så lungt och skönt.Bara dotter och ett barnbarn här på julafton.Sonen ringde från Hanoi.De reser runt i Veitnamn i två veckor hela familjen.
Julkram från Gunsan.

Ninne sa...

O så fint o mysigt o GOTT det ser ut. Förstår fuller väl att det är tråkigt när det är slut. Men som "andra" Ingrid ovan skrev så ska julen vara till påska?? Hoppas vi har snön borta till dess o att vi då njuter UTE i lite grönska istället. Du hade ju TVÅ tomtar med på dina bilder o de ställer säkert upp där ute också..
Vad har du nu gjort med ryggen?? Hoppas den snart ger med sig så du är fix för fajt igen.. Stor Julekram
Ninne

mammi sa...

Det verkar ha varit en trevlig jul. MEN en sak jag blev förvånad över. Dricker Ni inte kaffe???? Får jag inte det skulle jag inte överleva. 12 - 15 koppar dagligen är ungefär lagom till mig !!! Alltså en äkta Kaffekärring.
Ha en trevlig fortsättning.
Kram

Knatten sa...

Vad trevligt ni har haft men synd om dej så fått ont i ryggen. Det är ju det värsta man kan få eftersom ryggen sköter hela kroppen. Tur du har Rolle.
Och nu tycker jag att julen är slut. Har du några goda tips på vad man gör när man är rastlös. Jag fick nästan lust att åka jobba!!! /Knatten

Monica sa...

Ja tänk vad det går fort tiden,,men det är snart jul igen,,,God fortsättning till er alla tre! Kram
Monica

Evas Kvarnaro sa...

Jag säger bara HJÄLP vad mat du har lagat ! Så många sorters lax !
Himmel vad du är duktig, men sen äter du själv ingenting. Hur kan du hålla dig utan att smaka på den godaste skinkan o allt annat gott?
Du är ståndaktig!
Men en trevlig och "god" jul hade ni i varje fall, kul med nya och "gamla" vänner.
Min man är oxå lika duktig som din Rolle, han sköter mycket av det som inte syns. I år fick jag hjälp i köket av bb.Nils på lördagen,
Man ska inte vara för många i ett kök, två högst tre hjälpare.
Mycket av julmaten var gjord i förväg, men den ska värmas o dukas.
Ja du vet hur det är hi hi . . .
Kram/ Eva

Ps har Santos fått julmats diet ?

Ölandsvindar sa...

Åh hjälp! Stilton har jag glömt bort! Jag som alltid brukar köpa en kruka. Det får bli till nyår istället.Vi har inte haft något riktigt julbord. Skinka och lax fick det bli, Lite Janssons hemma hos mamma när vi besökte henne och sedan rostbiff (hemlagad) och potatisgratin på juldagen med goda såser tillagade av barnbarnen och en exotisk sallad gjord av mig. Vi är så nöjda och vågen visade på samma streck som innan vi åkte iväg.
God fortsättning till er båda (alla tre)/Kerstin