söndag 11 november 2012

TRÄDGÅRDEN OCH HOBURGEN

Igår avslutade jag dagens aktiviteter med att ta en runda i trädgården - ingen uppbygglig syn precis!
Eftersom jag helt och hållet tappar intresset den här årstiden så har jag alltid kört med att det är bra för växterna om alla gamla grenar, kvistar och blad får vara kvar över vintern. Nu har man ju dessutom fått rätt också, vilket gör att jag blivit ännu bekvämare! *fniss* 
Men...det gör att det ser väldans trist och skräpigt ut, inte riktigt min stil faktiskt!
Det finns dock ett och annat som gläder mig, t.ex. dom två stora alunroten som är lika vackra fortfarande och den gulbladiga smällspirean som fortfarande bär blad. 
En del av mina prydnasgräs är också helt OK, även om dom börjar bli lite bruna nu.

 Den underbara brokbarriga idegranen däremot är nog som vackrast nu när dess skönhet inte överskuggas av andra växter.
 Och sen har vi förstås den otroliga vita lupinen! Den kommer med nya knopp - och för att man verkligen ska se att den blommar fortfarande så har jag lagt in datum och tid!!
Den börjar visserligen se lite maläten ut nedtill, men det är väl helt OK efter att ha blommat sen i juni!? 
Och fråga mig inte vad den har för namn, köpte den bara som "vit lupin" hos Jonas i När!!
Idag har det varit enormt grått och disigt, men eftersom det inte regnade tog vi en tur ner till Sudret. Längst ner, alldeles strax innan Hoburgsgubben, tog vi sen en prommis. Det var riktigt skönt, det var hela +9 och så blåste det bara lite lätt från havet.
Santos fick återigen springa precis som han ville. Det är skönt att han inte äter kaninbajs som godis (som Penny gjorde) för det var otroligt mycket sånt här efter alla rabbisar. Konstigt nog så jagade han dock inte efter dom - och Podengo Portuguese som ska vara en kaninjagarras!!
Vägen , som kallas "vacker kustväg", går upp till vänster. Den brukar ALLTID vara ganska mycket trafikerad, men inte idag. Det kom en enda bil under hela vår prommis och när vi sen körde förbi parkering vid Hoburgsgubben stod där en bil med husvagn. Det var allt! 
Förmodligen var folk avskräckta av det gråmulna vädret, men vi som har hund måste ju ut oavsett väder och då brukar man upptäckta att det är riktigt skönt - och det var det idag med! 

Nej, nu skall jag laga lite middag och sen blir det bilrace på TV. Racet börjar klockan åtta och håller väl på framåt ettiden! Underbart!!



5 kommentarer:

Evas Kvarnaro sa...

Håret reste sig i nacken när du skrev om de sju hundarna i bilen tur de var där. Jag gillar hundar
men den sorten vill jag inte klappa
de har tyvärr fått dåligt ryckte.
Nu vet ni vart ni inte ska gå.
Jag säger igen att Gotland har fin
natur och häftiga namn på platser.
Era promenader visar oss mycket
vackert, så man blir avund.
Santos trivs oxå i naturen ser jag
Podengo Portugis ? fniss låter som om han härstammar från Portugal.

Vi tackar för de trevliga promenad
turerna/ Eva o Rolf

Ingrid sa...

Visst får det väl se lite visset ut i trädgården nu och man ska ju inte ta bort nedvissnat (jag har svårt att låta bli).

Så härligt med en tur till Hoburgen och få rå om hela stranden alldeles själv.

Kram, Ingrid

Äppelblom sa...

Tack för tipsen i kommentaren i min blogg. Det kanske blir en Gotlandstur, när det inte är högsäsong.
Må så gott och ha en fin vecka!

Ölandsvindar sa...

Sju lösa rottweilers som sammangaddar sig mot besökare i "deras" revir. Det kan sluta illa för alla inblandade. Hon får nog se upp, den där damen.Jag låter alltid alla vinterståndare stå kvar. Bra både för växterna och fåglar som kan hitta ett och annat frö.På våren går jag runt med sekatören och klipper allt smått, smått och låter det falla ner i jorden. Det lärde jag mig en gång av stadsträdgårdsmästaren i Enköping och de är ju berömda för sina fantastiska parker.
Kram, kram /Kerstin

Äppelblom sa...

En orörd trädgård som får behålla kvar alla fina fröställningar under vintern är också vacker. Då behöver man som jag inte "släpa" hem en massa saker från skogen för att få till lite myskänsla.
Hoppas din tisdag blir bra!