lördag 10 november 2012

ÖSTERGARNSLANDET

Återigen så tog vi en hundprommis i skogen igår som hade kunnat sluta illa!
Vi tog prommisen ganska nära vårt hem på den "gamla järnvägsvägen" som numera bara är en liten skogsväg. Jag tror järnvägen las ner på 60-talet - trist nog. Men det var så blött, smutsigt och lerigt så vi hittade två hjulspår som gick rätt in i den lilla skogen på sidan av vägen. Alltså in i ett område vi aldrig varit tidigare, vilket är väldigt trevligt!
Helt plötsligt ser jag en bil skymta förbi lång bort i en liten vägkrök och efter en stund kom en tjej och hennes barn gåendes mot oss. Så började hon prata, men eftersom det var en bit bort så hördes inte allt hon sa - men det var något om att hon brukade sätta upp skyltar! Vadå, skyltar!? För vadå?
Det visade sig att hon hade 7(!) rottveilers i bilen som hon brukade träna med lösa i just det här skogsområdet. Hon gjorde viltspår och hade en massa annat kul för sig med dom. Och det var ju i och för sig trevligt - men dom ansåg därför att det här området var deras revir. Så när det några gånger förirrat sig in svampplockare - trots avspärrning med skyltar - så hade dom vaktat!
Det i sin tur betydde att svampplockarna fick stå blick stilla tills hon kom fram och tog hand om hundarna. När hon berättade det här kunde jag se oss två plus Santos ihopfösta av sju rottweilers! Inte speciellt kul!! Dessutom kanske dom hade förmodligen blivigt extra vaktiga i och med att vi hade en hanhund.....
Så när vi vände var vi mycket glada över att hon sett oss på den lilla stigen!
Idag var vädret inte lika fint, men däremot mycket varmare. Vi hade en hel del att göra, Rolle åkte först till en loppis i Hemse. Under tiden gjorde jag iordning lunch. Jag hade testgjort en rätt som jag tänkte ha på Trädgårdsentusiasterna kombinerade "julfest & knytis" här den 8 december. 
Tyvärr var den inte god trots både rökt lax, kräftstjärtar, romsås, rå lök, dill på en botten av smördeg med västerbottenostsäggstanning. Alltså måste jag hitta på något helt annat. Det är inte lätt när man är värdinna och måste komplettera dom andras rätter.....
Efter lunch åkte vi till Roma och en REA på CD´n hos Rolles skivsamlarvän och skivförsäljare. Jag tog en psykologisk thriller med mig och väntade i bilen. Tiden gick dock väldigt fort - kan bero på att thrillern var väldans bra - och sen gav vi oss mot Östergarnslandet. På vägen dit stannade vi vid en liten skogsväg, gick förbi några sommarstugor och upptäckte en fin liten stig vi kunde gå runt på. Alltid trevligt att slippa gå tillbaka samma väg!
Därefter åkte vi vidare mot Katthammarsvik.Vi har tidigare besökt det här området utan att hitta något bra ställe, men den här gången bestämde vi oss för att följa Linnéstigen över Östergarnsberget.
 Och visst var det vackert, men oj så lerigt. Alltså var vi tvungna att ta en "detour" och hamnade så småningom vid en växttipp - så det var bara att vända.
 Naturen gav oss dock en del kul upplevelser, ovan är det murgröna som växte överallt.
Sen fanns det massor av vackra nyponbuskar förstås!

 Och en "manstall".....
Det vimlade också av av vackert höstfärgade Cotoneaster (oxbär) som växer vilt här på Gotland.

På vägen hem började solen gå ner och himlen blev bara vackrare och vackrare.
Ovan är ett litet urgulligt hus ungefär 1 mil från oss, som jag skulle kunna tänka mig att ha som sommarnöje - om jag inte bodde på Gotland förstås!
Till slut när vi nästan var hemma så var hela himlen orange. Mycket fint!
Jag tog visserligen en del bilder när jag kom hem också, men dom sparar jag tills i morgon. Måste ju ha lite att visa då med!

GOD NATT









4 kommentarer:

Ingrid sa...

Så vackra bilder av kvällshimlen Sussie, jag det var inga fel på de andra heller förstås.

Så otäckt med det där rottveilarna (kan man säga så?). Varför ska de envisas med att ha såna hundar?? Tur att Santos inte råkade i klammeri med dem.

Fin header du har nu!

Kram, Ingrid


Ninne sa...

Hade hon arrenderat marken?? Ja jag förstår att det behövs STORA bitar mark för ngt sånt-- men kan inte tycka att det är befogat att få göra så när risken alltså finns att det kan komma in både människor o djur -- Vad gör hundarna om en människa får panik o springer?? Nej det verkar absolut inte bra.. Tur att Ni iaf fick nys om henne INNAN det var för sent-- 7 st är minst 5 för mycket, på en gång...
Ninnekram

Ninne sa...

Jag blev sååå.. Glömde helt att berömma dina fina bilder.. Ni är omöjliga på att hitta fina platser att ströva i. Ds

Nina/Stjärnkraft sa...

Hm, det där med tjejen och hennes rottweilerflock låter inte riktigt som det är i sin ordning, med mindre än att marken är hennes. Herregud, redan en flock med så många chihuahuor kan ju ställa till en hel del elände! Jag vill inte ens tänka på vad som kunde hända om ett gäng vaktande rottweiler får för sig att arbeta som flock ... *ryser*

Enormt fina bilder, som vanligt. Den sista, med fåren i solnedgången är bara för underbar!!