lördag 20 oktober 2012

NATUR OCH HAV

Igår när det var så fint väder bestämde vi oss för att åka till något "nytt" ställe för att ta en prommis med Santos. Så efter en omväg över Roma klosterruin där det var en liten presentbutik som sålde ut allt till 50-70% (och jag inte hittade någonting alls som jag gillade) så fortsatte vi till andra sidan ön, till Östergarn.
Där tog vi en pytteliten väg, mera 2 hjulspår, rätt in i "urskogen" väster om Katthammarsvik. Förutom att vägen var otroligt smal så fanns det heller ingen möjlighet att möta någon på den första halvan av dom 3 kilometrarna eftersom det då var diken på varje sida. Men...vi räknade inte med att träffa på några andra människor och gjorde det inte heller!
Väl framme fanns det en liten glänta där man kunde parkera och så några skyltar med upplysningar och ett träbord med bänkar. Och så en jäkla brant stig upp på klinten!

Nu är det ju så att jag är höjdrädd, så jag sa ifrån direkt. Upp hade jag väl kanske klarat, men ner.....
Rolle tyckte dock att det inte var några problem, ner kommer man ju alltid, så han och Santos klättrade upp en bit. Men när jag vägrade följa med så kom dom tillbaka - inte utan problem dock!

Det var fuktigt på marken i den djupa skuggan  av klinten och tallbarren och grova rötter gjorde att Rolle inte kunde gå hela vägen ner, utan han var tvungen att hasa sig nedåt. Undrar hur jag hade grejat det!?
Istället fick vi gå på den lilla skogsvägen och det var ju trevligt i och för sig, det växte en massa fina blommor runt den, men det var ju inte riktigt vad vi tänkt oss så vi åkte vidare!

Nu hade vädret blivit lite sämre, det hade blivit molnigt men det var fortfarande vindstilla och varmt, +15 grader. Alltså ville vi ner till havet någonstans!

Det är ju så att det är något väldigt speciellt med havet, så ofta slutar våra excursioner med att vi tar oss ner på någon strand - trots att det nästan alltid "drar lite" hur vindstilla det än är!

Och det var precis så det var här nere på "stenstranden" nedanför Sandviken. Det gick faktiskt ganska höga vågor och så blåste det lite, men inte värre än att det kändes riktigt skönt. Det blåste nästan varmt....

Men när vi gått ett tag så tog vi oss upp på en liten stig som gick en bit in i strandskogen så vi slapp den värsta vinden - och då var det underbart skönt. Här kan man också ta en liten skogsväg tillbaka, vilket är bra. Man slipper ju gå samma väg tillbaka till bilen....

Väl hemma igen, efter en utflykt på 5 timmar, så åt vi färska räkor som jag köpt i rökeriet/fiskafärren/restaurangen i Katthammarsvik. Rolle fick en räkcocktail (som jag inte gjort på 10 år och som han älskar), själv åt jag räkor med bara dill till. Underbart gott - och dessutom nyttigt! Inte dumt!!

Knatten sa...

Havet har ju nån speciell dragningskraft. Jag dras oxå dit så fort det handlar om utflykter men det är förståss lite längre för mej. Skönt med frisk luft iallafall. Jag skulle behöva ta mej ut nu efter att ha slumrat i soffan en stund men jag vet inte om jag orkar...
Har det gott. /Knatten

Nina/Stjärnkraft sa...

Vilken härlig utflykt, hörru! Och jösses, så fräsch och pigg du ser ut - och SMAL!! Dessutom är det jättejätteroligt att Santos är fit for fight igen :oD

Trevligt veckoslut! Här på Åland håller vi på att bli ett med havet. I alla fall känns det så, med tanke på den evinnerliga och aldrig sinande mängden regn :o(

Ölandsvindar sa...

Vi har haft några sköna dagar nu, visserligen lite dimmigt men vindstilla och varmt. Och du, det är så skönt att vi inte har några högre klitter här. Det är lite högt på några ställen utmed stenkusten men den kan jag undvika. Jag gillar inte heller höjder.
KRam /Kerstin

ormbunke sa...

Vilken härlig runda. Och ni har fortfarande ställen som ni skall besöka trots att Gotland inte är så stort. Jag skulle inte kunna va utan havet. Men tyvärr är det inte så ofta vi kör ut dit trots att det är bara är en 5-6 km dit.Jag skulle vilja ha ett råd av dig. Vi har grävt upp en humle med stort besvär. En gammal spaljebåge har slängts men vill gärna sätta upp en ny. Där är skuggigt till halvskuggigt över en gång.Vad passar tror du. Det får helst inte va en växt där rötterna letar sig runt i rabatten.
Du är ju så duktig på växter så det är bara en liten förfrågan.Ha de gott. Kram.