söndag 2 september 2012

GULT, ROSA & LILA

Ja, förutom grönt förstås så är det dom färger som dominerar i trädgården just nu - och konstigt nog så gör dom sig väldans bra ihop. Säger jag som faktiskt försökt att färgkoordinera mina planteringar. Fast det är nästan omöjligt, man skaffar sig ju nya växter hela tiden som måste planteras någonstans och då spricker det här med färgplaneringen!


I morse vid åttatiden tog jag en runda för att dokumentera hur trädgården ser ut efter 38 mm regn  - och då upptäckte jag vilka färger som verkligen dominerar!
Det börjar vid parkeringen vid ingången till "innertomten" där jag mellan verkstadsdörrarna har en svart plåtkruka med några små gulorange penséer i. Dom blommar fortfarande väldans fint, så trots att dom egentligen för länge sen skulle ersatts med något annat så får dom vara kvar!!

Sen när man går på gången mot entrén så har jag lila jätteverbena  - med gulbladig & gulblommig penningört under - samt lila klematis på spaljén bredvid.

Inne i hörnan hade jag tidigare två orangeröda begonior men dom skräpade ner något så otroligt att jag inte stod ut med dom. Nu sitter där några betydligt mer passande höstblommor i rosa och rosarött!


Precis runt hörnan bredvid klematisspaljén så har vi numera ett rör som sticker upp från dräneringen. Inte speciellt snyggt så där ställde jag en kruka med lite stora gulorange penséer i våras.  Dom lever också fortfarande.....


Det är konstigt men alla svarta, vita, gula och lila penséer jag hade i mina krukor dom här dött för länge sen. Eller rättare sagt dom blev hemskt fula, långa och taniga samt slutade blomma, så dom kastade jag och satt nytt. Men dom här gulorange, både dom storblommiga och dom småblommiga, dom lever och frodas!?


Mitt emot den här krukan i en av pallkragarna har jag min otroliga vita lupin - som jag trots färgen bara måste visa! Den blommar alltså fortfarande och har blommat precis hela sommaren. Den gjorde dock ett mycket kort uppehåll, men hade flera blomknoppar, precis när visningen var. Är det inte typiskt. Men nu blommar den för fullt igen trots att regnet som kommit (38 mm) gjort att den ser lite rufsig ut!


På baksidan, nedanför den smala delen av altanen, har jag alltid sex stora cementkrukor med sommarblommor. I år blev det dom dahlior jag - för första gången i mitt liv - övervintrade i "holken" (f.d. soprummet som gjorts om till vinterförvaring med belysning och som isolerats). Men - det tänker jag inte göra om. En väninna ska få dom i år. Anledningen är att dom började blomma alldeles för sent, en har t.ex. inte börjat blomma ännu!


Jag älskar visserligen dahlior, men jag får göra som vanligt; köpa nya nästa vår och plantera ut. Dessutom vill jag inte ha samma blommor här år från år. Jag är nog lite för ombytlig för det!


Fortsätter man sen en liten bit så har jag en liten trekantig plantering bredvid trappan till altanen och där blommar nu den "blå" frilandshibiskusen. Den är underbart vacker, oavsett om man benämner den blå eller blålila som jag tycker den är!


 På bilden ovan ser man den lilla buxbomskantade rabatten med hibiskusen i bakgrunden till vänster om trappan. I förgrunden är min "f.d. gräs- & bamburabatt" som förvandlats till en perennrabatt med både det ena och andra!

Bl.a. så finns här en rosablommande hortensia, en av dom tre jag köpte från Hollands i våras. En av dom dog direkt (dom kom redan i mars när det var svinkallt), en hlever men har inte blommat och så är det då den här som både växt ordentligt och blommar helt fantastiskt!


I rabatten finns det massor av trädgårdsiris samt gula-orange-rostfärgade dagliljor, men dom har nästan blommat över nu. Dessutom är det en massa solhattar i olika udda färgkombinationer - och konstigt nog passar alla dom här färgerna ihop alldeles förträffligt! Men det är nog egentligen så enkelt att alla blommor är vackra och det är ytterst få som inte matchar varandra!!

En bit från den här rabatten finns mina tre trekantiga piedestaler med trekantiga rabatter under. Där växer det massor av olika klematis, den enda som blommar nu är dock den här rosa. 


Under piedestalerna har jag en massa olika växter, bl.a. Hosta och den här nästan självlysande rosalila Astilben.


Så börjar vi närma oss utgången på baksidan och där, i den rabatt jag kallar "lyrrabatten", växer ett rödbladigt och gulblommigt klippstånd. Det är en mycket pampig växt som både har underbart vackra 
blad - det var därför jag köpte den - samt stora runda blomknoppar och fantastiska blommor. 
En perenn som jag varmt kan rekommendera till dom som har kraftig fuktighetshållande jord!

Bakom garaget så syns sen den självsådda fjärilsbusken med lila blommar som till vår stora sorg hade frusit ner i våras för första gången. Den var då ungefär 3 meter hög, men vi var tvungna att klippa ner den till ungefär 60-70 cm och dessutom ta bort en massa grenar helt. Men...som synes har den tagit sig bra, så blir det nu en normal vinter så kommer den bli magnifik nästa år!

7 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Du har ju massor som blommar ännu.Fjärilsbusken ser fin ut.Hade en ett par år men så fick vi in massor med vatten från grannen en tidig vår och så frös det på nätterna .Gillade inte busken som tvärdog.MVH

Anna Vattenkanna sa...

Så härlig sensommarblomning du har. Fint överallt ser det ut som. Gillar verkligen denna årstid...

Kram

samson sa...

Oj vad det blommar hos dej
härligt
ha det så gott
maggan

Evas Kvarnaro sa...

Ja nu borde du vara glad för allt regn som kom, även om lite sent. Visst är hösten härlig med sina färger och högt i luften.
"Britt-sommaren" är här ett tag.
Din trädgård blommar ännu vackert.
Nu ska jag iväg och kolla på en öppen trädgård.
Må gott/ Eva

mammi sa...

Milda himmel, va blommor ni har. Jag skulle ändå inte kunna namnet på alla blommor, men man kan ju njuta av andras
Ha det gott ni alla tre
Kram

Anita sa...

Alltid lika roligt att gå på rundvandring i din trädgård. Gillar dina färger. Har en hel del av dom i min egen trädgård just nu.

Ha en skön söndagskväll!

Monica sa...

Härlig blomning du har, är det en lilaHibiskus och en lila Astilbe? Eller ser jag fel?
Ha en go vecka kramMonica