tisdag 25 september 2012

ALLT ÄR OK


ÄNTLIGEN har Santos slutat blöda efter operationen, så nu kan man återgå till sitt vanliga liv. Fast då är jag enormt förkyld istället! Men jag kunde ju naturligtvis inte hålla mig från bloggen längre!!

Vi var tillbaka till djursjukhuset i lördags och veterinären sövde honom - igen - 
och gick sen igenom såret, men han tyckte allt såg bra ut. Däremot så har han kastrerat Santos kemiskt med en spruta som kommer att fungera i ett halvår, allt för att genomblödningen i blodkärlen ska minska!
Vi hann bara hem så började han blöda igen! Men...efter det har han faktiskt inte blött en enda gång och han kissar fint genom sina två hål!! 
Han har fått lugnande tabletter som han ska äta tills allt är läkt, vetten tyckte nämligen att han var otroligt livlig omedelbart efter det han vaknat - och t.o.m. under sövningen reagerade han när dom jobbade med honom. Han var inte aggressiv, men väldigt stressad så med hjälp av dom här pillren så ska han lugna ner sig lite. Dessutom så blir han ju också lugnare av kastreringen....

 Han äter också antibiotika och cortison. Det senare för att såret inte ska svullna och att han ska dricka ordentligt - och det gör han. Dessutom så äter han som en dobermann, vilket vi tycker tyder på att han är på god väg att bli helt frisk. 
Men...han blir aldrig av med den grundläggande sjukdomen, efter analys i USA visade det sig nämligen vara mycket ovanliga stenar han hade. Endast 1% av dom hundar som får stenar får den här typen. Så nu ska han byta foder igen - är specialbeställt - samt få en medicin som är på licens. Det ska han sen leva på 
i hela sitt liv.....

Eftersom jag är så förkyld så har jag inte varit ute någonting, utan fotat inifrån och från altanerna. Bilderna ovan och nedan är tagna från "stora altanen".


Än så är det ganska hyfsat väder, men det kom 7 mm på förmiddagen innan solen bröt fram igen.

Som vanligt den här årstiden har jag helt och hållet tappat lusten att göra någonting i trädgården, men man lär väl bli tvungen snart.....

 Dom här fyra sista bilderna är tagna från "lilla altanen" och än så länge ser det ju inte alltför höstlikt ut.


Dom övre två bilderna är tagna till höger ut mot "yttertomten"... 

 ...den här rakt fram...

...och den sista till vänster mitt ingången och "förträdgården" som skymtar bakom träden längst bort.
Det var väl allt för idag förutom att mycket snart så ser det ut så här förmodligen!

Tyvärr stämmer inte året - bilden är taget 2011!

Fast det är ju väldans vackert det med!!!

11 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Så härligt att det går åt rätt håll med Zantos.
Nej trädgårdsjobb känns inte roligt nu.Nu är det bara kallt blött och så trist.Vill ha sol och hög klar höst luft.
Ha det gott.

Ruben sa...

Det ser så fint ut, åt öster, åt väster, åt ... ja, överallt dit kameran pekar! ;-) Har du satt alla lökar? Det har jag! Känns riktigt skönt, i morgon åker trädgårdsmöblerna in. På Gotland har ni väl åtminstone möjlighet att sitta på altanen och njuta ett par gånger till innan kylan slår till?!

Roligt, att allt börjar komma tillbaks till det "normala"! Santos, och ni med, är tuffingar!

Ha det gott!
/Ruben

Nora sa...

Va skönt att Santos mår bättre! Stackars liten va mycket han har fått stå ut med. Hoppas du också mår bättre snart.
Det ser jättefint ut hos dig tycker jag!
Kram

Rosor och ruiner sa...

Skönt att han är på bättringsvägen. Ja vad gör man inte för sina älsklingar. Min ena katt har ett hudproblem som gör att han måste få cortisonsprutor ca fyra gånger per år, inte så bra men vi har hållt på i 10år med det, annars får han stora sår som kliar och blöder.
Jaså även du är trädgårdstrött så här års, det trodde jag inte!

Oljekritan sa...

Skönt han kryar på sig lille vovven ...jobbigt när de är sjuka de små djuren..Usch för att vara förkyld inte skoj..men tur du kan kika ut i din fina trädgård..Jo man känner väl så..ingen lust att göra nåt i den kommande sovtiden för grönskan i trädgården..
Kram och krya på dig//Karina

mammi sa...

Hoppas det reder ut sig snart med Santos, verkar ju gå på rätt håll. Jag har ju inte varit i "form" precis det här året, så vad upptäckte jag ? Jo våra trädgårdsprydnader i keramik hade jag inte tagit ut, alltså slapp jag att bära in de, smart va ?
Ha det gott alla tre
Kram

Ninne sa...

Tack för komment. Det är så skönt att det trots allt går "på rätt håll" med Lilleman. Sen får det kosta vad det kosta vill- bara de får det bra. Sen får du se till att krya på dej själv också!! Efter regn kommer solsken?? Med den fina trädgården så får du nog lite ork till att njuta den..
Ninnekram

Ingrid sa...

Det var ju jätteskönt att det går åt rätt håll med Santos nu. Måtte det fortsätta så!

Din trädgård är så fin, så jag misstänker att du nog inte har övergivit den totalt.

Krya på dig!
Kram, Ingrid

Christina sa...

Hoppas på fortsatt bättring för Santos. Jag har också åkt på en förkylning och det är inte roligt!
Krya på er du och Santos!
Kram
Christina

ormbunke sa...

Hoppas bekymren är borta nu. Din trädgård är så fin oavsett vilken årstid det är. Nu blir det att rensa i krukorna och sätta in för man vet inte när vintern kommer. Ha de gott. Kram.

Evas Kvarnaro sa...

Ja jag säger då det, vad den lille
krabaten får stå ut med mycke.
Men han är en tuffing oxå, läst på andras blog att du skulle försöka sätta på en blöja. Ha ha jag ser
Santos framför mig med en "hundmin"
blöjor för mig aldrig i livet,
vilket trams, så tänkte han.
En kryapåpuss till vovven fr mej.

Och en till dig, men ingen puss
för jag har oxå blivit störtförkyld
Men som tur, väl hemma fr vår resa.
Medresenärer hostade o nös rätt på mig, grr. Men där var jag frisk.
Jag har svårt att sova, därför sitter uppe skriver.
Eran gräsmatta ser riktigt grön o
fin ut, nu kan du ej klaga, allr
växer fint ännu ser jag.
Krya på
// Eva