onsdag 29 augusti 2012

PÅ GOTLAND IGEN...

...efter några härliga "semesterdagar" på fastlandet. Vi är ju numera alltid lediga, så man kanske inte ska kalla det "semester" - men nog kändes det som det i alla fall! Det började alltså med att vi fick åka en dag tidigare än planerat beroende på att färjans ena motor - dom har fyra - hade gått sönder och den skulle på varv. Men det var ju inga problem, tvärtom faktiskt!

Ovanpå det så fick Santos ett återfall på morgonen samma dag som avresan. Det visade sig att en sten satt i urinröret och blockerade urinen så det blev ett akutbesök hos veterinären med röntgen, ultraljud och sövning samt spolning på förmiddagen innan avresan. DÅ var vi inte glada att vi skulle iväg!
Men han har varit bra sen dess.....

Vi landade i Nynäs vid åttatiden på kvällen och åkte direkt till min kusin Monica och hennes man Tommy i Älta. Fem minuter senare kom också våra goda vänner (och f.d. anställd) Berra & Boel som tidigare också bodde i Älta, men som flyttade till Norrland för 6 år sen. Nu var dom passande nog på besök i Stockholm. Vi har inte setts på 10 år så det var ett mycket glatt återseende och det blev mycket snack och en god vickning. Tyvärr missade jag dock att ta några bilder - var fullt upptagen med att lyssna på allt som hänt
sen sist!

Dagen efter gjorde vi några ärenden på morgonen och sen åkte vi till Sophiahemmet där jag skulle kollas - och vägas. Jag trodde jag hade gått ner 18 kg totalt, men på en korrekt våg visade det sig vara 19,5 kg! Gissa om man blev stolt och lycklig!!

Besöket på sjukan tog bara en halvtimme, därefter tog vi oss direkt ut ur stan (den är inte speciellt trevlig längre tyvärr) på motorvägen till Bred som ligger nån mil innan Västerås. Där bodde vi på ett golfhotell en mil från våra goda vänner Sune & Karin.
Efter att ha checkat in så åkte vi den lilla skogsvägen till dom och där blev vi bjudna på en underbar middag. Karin och jag åt sallad och jättegoda kräftor, Sune och Rolle oxfilé med smörstekta kantareller!

Dagen efter var vi uppe med tuppen och började resan söderöver. När vi kom till Hjälmaren hittade vi ett riktigt sagoslott, Stora Sundby, där vi kunde ta en lång skön prommis med Santos i den vackra parken.

Slottet visade sig fortfarande vara privatbostad, så man fick inte gå precis utanför men hela slottsparken i övrigt var öppen för allmänheten. Vädret var verkligen på vår sida, och hade man haft badkläderna med sig - dom låg kvar i bilen - hade man kanske tagit sig ett dopp!

Det fanns naturligtvis en massa byggnader i parken, den bästa - tyckte jag - var det här orangeriet. Tyvärr var det lite medfaret och verkade inte användas på rätt sätt. Men även lite förfallet var det vackert.....

Vi fortsatte sen söderut till Mjölby och ytterligare ett golfhotell, Miskarp. Där har vi bott tidigare och både stan och hotellet är i vår smak.

Vi tog en prommis inne i stan och Rolle försökte visa Santos sjöfåglarna, men han var totalt ointresserad!

Lika ointresserad och dessutom helt orädd var kajan (tror i alla fall att det var en kaja) som satt på bänken bredvid mig. På andra sidan fanns en vacker rabatt med massor av mörka, nästan svarta, vädd. Sådana vill jag ha!

Efter prommisen åkte vi alltså till hotell Miskarp som är ett ställe som är helt perfekt för oss. Det ligger nära motorvägens på/avfart vid en golfbana och det finns massor av små stigar man kan gå runt med Santos på. Det är vackert och välskött i trädgården och dom har riktigt god mat - och så har dom en liten pool!

Tyvärr blev vädret lite sämre, så något dopp i poolen blev aldrig aktuellt den här gången - heller!

Ilex `Myrtifolia´
Dagen efter tog vi E4:an (egentligen är det inte kul att åka motorväg, men just den här biten är ju väldigt vacker) och åkte dom 15 mil över Jönköping ner till Fagerhults Handelsträdgård.
Jag hade ju så sent som veckan innan resan gjort om resrutten för att få med Fagerhult. Det är ju mitt absoluta favoritinköpsställe för växter och jag MÅSTE ju bara dit när man för en gångs skull är på fastlandet!

Här hittar man alltid en massa kul och fräscha plantor. Jag sa till min gubbe innan att jag skulle ha 1 buske eller 1 träd, inte mer. Dessutom gick det förmodligen inte in så mycket mer i bilen, eller.....

Hydrangea p. `Limelight´
Väl på plats så ändrade jag mig direkt till att det skulle nog få rum 3 plantor - om dom inte var alltför stora!

Monarda `Pink Lace´och `Fireball´
Sen gick Rolle och Santos på en liten promenad i omgivningarna och lämnade mig ensam bland alla växter. Skulle dom inte gjort!

Heuchera `Midnight Rose´
Jag ratade faktiskt en liten buske/träd, en rödbladig prydnasapel `Freja´ som Rolle var förtjust i, för att istället få rum med 5 växter; 2 mindre buskar och  3 stora perenner!

Den här alunroten t.ex. med cerisröda fläckar på dom mörka bladen, kunde jag ju bara inte gå förbi. Jag bara måste ha med den hem!

Efter besöket på Fagerhults så åkte vi dom 2-3 milen till Värnamo och käkade lunch. Eller rättare sagt Rolle åt och jag försökte. Var dock alldeles för glupsk och redan efter andra tuggan råkade jag för första gången ut för en s.k. dumping. Jag hade ju fått "bandet" runt magsäcken åtdraget (insprutad koksaltlösning) på Sophiahemmet, vilket jag inte tänkte på. Så man är ju betydligt känsligare nu än tidigare.
Dumpingen kan komma när man inte tuggar ordentligt och sen dessutom som jag gjorde, sväljer för mycket för fort. Det gjorde fruktansvärt ont och tårarna bara sprutade, men det gick ganska snabbt över som tur var. Så det var bara att åka vidare utan mer lunch än två tuggor!

Efter att ha åkt så mycket motorväg så tog vi nu istället pyttesmå vägar. Dom förde oss till ett litet samhälle som heter Os och där pågick något som hette "Rusken Runt" eller något liknande.
Rusken är alltså en stor sjö och Os låg vid södra delen och där var det ett mycket trevligt litet lokalt jippo med ånglok, museum och lite försäljning. Det var väl kanske inte mer än runt 200 personer på plats, många tyskar, så det var lugnt och skönt att gå runt och titta!

Precis när vi skulle gå över gatan så varningstjöt lokföraren på ångloket och Santos blev helt skräckslagen och ville bara gå tillbaka till bilen. Men han lugnade sig efter ett tag, men han uppskattade inte det stora vildsvinet!

Så åkte vi vidare till Ramkvilla där vi bodde på det helt underbara lilla hotellet. Vi har bott här massor av gånger tidigare med Penny, så du kanske förstår att vi trivs. Hotellet är helt helt underbart, billigt (790:-) fräscht och fint med sovrum, kök, badrum och uteplats. Tyvärr åt dock myggen upp mig under kvällsprommisen, så vi satt inne och käkade och sen började det regna.

Vi hann alltså med en prommis ner till sjön innan regnet och på vägen dit så stannade vi och beundrade en gräsmatta. ALLA gräsmattor såg gröna och fina ut - inte som här, bara ogräs och bellis - men den här var helt enastående! Ägaren, som vi stod och snackade med en lång stund, talade om att han strollade gräsmattan ett par gånger under säsongen.
Vi har ju börjat testa med det, men efter att strollervagnen tappat hjul två gånger var vi faktiskt till Visby igår och lämnade tillbaka den. Det är ju inte kul när medlet i vagnen rinner ut i långa strängar när hjulen börjar lossna och sen i en stor hög, gräsmattan där dör helt enkelt och det ser för jävligt ut. Så nu måste vi köpa en vagn av betydligt bättre kvalité!

Efter middagen - som bestod av olika sallader jag köpt på ICA i Värnamo - så la vi oss tidigt. Ja, Rolle och Santos JÄTTETIDIGT så jag fick en bra bild på dom när dom sov dom oskyldigas sömn!

Dagen efter åkte vi dom 15 milen till Oskarshamn och som vanligt åkte vi till Kristineberg där vi gick en runda med Santos mitt emot ett annat av våra favorithotell, Corallen. Tyvärr bodde vi inte där den här gången, men det är ett vackert område att ta promenader i vilket vi naturligtvis gjorde. Dock inte så lång prommis som vanligt för regnet hängde i luften!

Sen åkte vi upp på hotellets parkering och satt och läste och väntade på att få se färjan komma från Gotland.  Men oj, vad tidigt den kom!? Mysko tyckte Rolle!
Det visade sig att jag hade supertavlat mig och tittat på avresan från Visby till Nynäs, som var 16.45, istället för avresan från Oskarshamn som var 15.40! Hjälp!!
Så det var bara att snabbt köra till hamnen. Tog 3 minuter, så det var ingen fara - men vi undrade vad som hänt om vi gått en långprommis och varit riktigt långt bort. Kanske missat hemresan helt!?
Gissa om jag fick skämmas - och jag som älskar att planera och få till ALLTING perfekt!!

trädgårdsdrömmar sa...

Det där måste ha varit en mysig resa.Och nog ska du vara stolt över att du gått ner så många kilo.Och fina växter fick du med hem.MVH

Ruben sa...

Det var några fullmatade dagar!! Vilken tur du hade som tog en sväng förbi plantskolan! En sådan höjdare till alunrot lär du inte söta på i brådrasket!!!

Ha det gott!
/Ruben

mammi sa...

Verkar varit en skön semester, och otroligt väl planerad.Perfekt att få se alla platser, eftersom vi inte själva lär kunna göra en sån resa.
Ha det gott alla tre
Kram

Rosor och ruiner sa...

Förutom den lilla fadäsen på slutet verkar ju resten ha varit perfekt! Det är alltid roligt att komma iväg o se lite annat i träffa trevligt folk, även om hemma är bäst! Fina växter fick du med hem. Jag har en liknande alunrot som också har såna där cerise inslag.

Ölandsvindar sa...

Jaha nu försvann den! Hela kommentaren som jag skrev. Men vilken härlig resa du har gjort. Den kan du leva på hela vintern.
Kram
Kerstin

Unknown sa...

helt underbart att läsa om er resa runt bland med bekanta och bekanta platser! just så tycker jag man ska resa, njuta av varje etapp!
jag gjorde en liknande sak då vi var en vecka till spanien, lade endast datumet för hemresan i minnet inte tiden, så på kvällen gick vi ut från hotellet och tänkte gå och äta pizza, då vi såg en buss som det steg in finnar i. jag skrattade då och sade'voi de där stackrarna måste fara hem idag redan'
vi gick en bit till och tankarna malde på... sen sa jag att nej, de kan int vara två avresedagar samma vecka, så vi gick tillbaka. och jo, vi skulle med, planet gick nog följande dags datum, men halv två på natten =)
så därför var bussen där elva på kvällen dagen innan =)
det blev aningen brått att pack aför två vuxna och tre barn i tidiga tonår =D
ha de bra och grattis till din lyckade bantning!
susanne

Evas Kvarnaro sa...

Hej Susie ! Vilken härlig semester
ni haft. Jag läste i någons blogg att ni var på fastlandet på sem.
Tänk att jag hade på känn att ni var i närheten, för jag tänkte just
då ofta >undra vad ni är <
Så fy bubblan på er, så nära mig
och inte säga nåt. Så klart vi bara
blivit bloggvänner nyligen men jag känner att jag känt dig Rolle och Santos länge, Hade varit trevligt
med besök, och vi har gott om plats
i huset för övernattning.Så jag hoppas på besök annat år, det finns
mycke att se även runt i våra trakter.Hos mej står dörren alltid
öppen för alla, utan förvarning.
Tänk att vi ska åka till Fagerhult
oxå på fredag, det ser jag framemot
Vi var där förra hösten på växt-
aktion, köpte MYCKE,fick själv ej plats i bilen hi hi . . .
Kram o må så gott/ Eva

ormbunke sa...

Jag tackar så mycket för åkturen och den fina beskrivningen med bilder på resan.Ha de gott. kram.

samson sa...

Härlig resa ni har varit på
och jag säger som Eva "fy bubblan på er" ni passerade mej ute på motorvägen ni såg säkert Vaggerydstravbana
Konstigt men jag är inte imponerad av Fagerhulsplantskola,köpte flera dyra(ca600kr/st) fruktträd där, för Fagerhulsplantskola ska ju vara experter på höglandsklimatet,men träden dog bara ett äppelträd kvar
ha det så bra
maggan

Anette sa...

En fullspäckad resa verkar det ha varit! Stackars lille Santos, nu får vi hoppas att allt blir bra. Min lilla Nitza ligger inne på djursjukhuset idag. Hon har skadat en klo. Man har inte märkt något på henne, men nu ska det ju skalas av klokapsel så det lär bli lite pysslande ett tag.

Fagerhults plantskola har jag fortfarande inte varit på. Min son J, som går på trädgårdutbildning, har en lärare som jobbar där också.

Hos mig är ju, som vanligt vid den här tiden, trädgårdsintresset på nedgång. Fast J och jag har grävt och utökat rabatterna lite så jag får plats med alla lökar jag har beställt! Var en lite tråkig trädgårdssäsong detta året tycker jag. För mycket regn och för lite värme.

Ha en fin helg. /Anette

Veronica sa...

Vilken intensiv "semester"... men jag förstår att man passar på när man ändå håller på! Fy, vad du är bra och har gått ner så mycket i vikt! Bra jobbat Susie!

Kram och ha en härlig helg !