måndag 20 augusti 2012

BLOMMOR OCH FRÄCKIS

Som du ser så har jag bytt header. Det beror på att jag gärna vill att den ska visa aktuella bilder, alltså det som blommar just den här årstiden!
Cikoria!
"Vän av ordning" tycker då genast att höstflox är ju betydligt senare än blåklockor, men så är det faktiskt inte. För det första är det inte vanliga blåklockor utan toppklockor, för det andra har mina "höstflox" blommat över redan nu. Nästan alla bilder är tagna idag, alldeles nyss!

Här gäller det att man håller ordning på fingrarna på tangentbordet ; Pukvete! *fniss*
Däremot så har dom fyra första, bl.a. dom två "ogräsbilderna", smugit sig in från igår då vi var nere på Näsudden och promenerade med Santos. Det var ett helt fantastiskt sommarväder; 25 grader varmt, soldis (vilket var skönt) och så blåste det en ljummen bris från havet så man slapp flugor och bromsar - och inte en människa såg vi. Vi var helt ensamma!
Finnoxel!
Vi tog två promenader, den ena utmed havet och den andra inåt land och dom blev lika sköna båda två. Det var på den senare vi hittade massor av "ogräs", så den blev ju väldigt lyckad bildmässigt.

Här står Rolle och grinar illa mot solen!

Jag har ju tidigare klagat på att det kändes lite "för sent" med en visning i mitten på augusti. "Allt" hade blommat över kändes det som. Men...man är ju inte sämre kvinna än man kan ändra sig!




Det är ju faktiskt så att en del rabatter är snyggare nu än i juni! T.ex. den här, "gräs- & bamburabatten" som verkligen är härligt färgglad och prunkande nu. Den är faktiskt ännu bättre idag än för en vecka sen!

Den här klängrosen `Goldstern´ t.ex. - den började blomma dagen innan visningen och har bara blivit finare och finare. 

Massor av mina klematis blommor också fortfarande och jag såg att på en av peidestalerna på baksidan har det kommit upp en helt ny ranka med massor av knopp - och den har inte blommat ännu!

Även nävorna blommar på, dom förnekar sig ju aldrig!

Den japanska vädden i en av pallkragslådorna har börjat blomma om - och det tackar man för - är nämligen lite småförtjust i den!

Och så har ÄNTLIGEN jätteverbenan börjat se någonting ut. Jag har alltid en i den jättestora plåtkrukan utanför ingången, men den har varit väldans ynklig i år. Förstod inte varför alls! 
Men så nån dag innan visningen så fick jag se två miljoner svartmyror krypandes i krukan. Så det var bara att lägga på lite gift på jorden (sorry). Och det fungerade, dom var borta till visningen! Puh!!


Ni som vill veta exakt varför jag skrev som jag gjorde i kommentaren till PUKVETET ovan ska få läsa en sedelärande fräckis! Ni andra som inte tål sånt får hoppa över följande!!

Det var i början när folk hade skaffat mobiler och inte var så vana vid att skicka SMS. Då fick en dotter ett SMS från sin äldre ensamstående mor som berättade att hon och en väninna skulle gå ut och äta en bit på kvällen. Det tyckte dottern var jättebra, hon gillade inte att mamman satt ensam hemma jämt, så hon svarade: Hoppas du får mycket kul ikväll! 
Men fingrarna slant och istället för l i kul, så blev det ett k - vilket dottern inte märkte innan hon skickade det! Historien förtäljer dock inte hur stämningen mellan dom två var efter det!!
 

13 kommentarer:

Ruben sa...

Ha, ha!!! Jag gick direkt på fräckisen, så jag missade tyvärr allt som var innan, tror det var något om blommor och trädgård, men jag är inte säker ....

Ha det gott!
/Ruben

Närå, klart jag kollade in alla blommor. Med dessa bilder hade du ju förstås haft svårt att stå fast vid dina tidigare ord, (att det var så lite som blommade)! ;-)

Nora sa...

Om detta är lite blommor undrar jag hur det ser ut när det är mycket blommor:-). Ojoj, va fint och frodigt det är hos dig!
Hoppas du får en skön måndagskväll!

trädgårdsdrömmar sa...

Ha ha den var bra.Och nog har du blommor .Tycker det ser ut att vara mycket som är fint nu.MVH

Ingrid sa...

Det var en kul historia!

Blommar hos dig har jag minsann sett att det gör.

Visst är det förunderligt nu när man åker ut på utflykt och upptäcker att vi har fått tillbaka ön för oss själva igen.

Kram, Ingrid

Rosor och ruiner sa...

*asg* den var rolig, eller kul då=)
Och mycket fint blommar nu, verkligen!
Du jag måste fråga dig om den vitbrokiga asklönnen, den var intressant - och vacker! Det jag vill veta är om den sätter rotskott? Maken har fått för sig att lönnar gör det och vi är ju redan rejält trötta på rönnsumaken...

Monica sa...

Fniss den fräckisen lånar jag och berättar för min man...han berättar alltid en massa och jag har nu en på lager,,tackar.
Jodå jag tänkte med så att uff varför är visningen så sent ,,men det krävdes en visning för jag skulle fatta och uppskatta min trädgård i augusti,,det är mycket vacert och mycket blommigt ännu även här,,visst kan man ändra sig. Ha ett gott kram!

samson sa...

Inga blommor,du har ju massor som blommar nu
det kunde man ju förstå att att de träd som du har skulle frysa ihjäl här i zon5 ,har kollat nu,men jag har beställt buskar nu som ska klara min zon
ha det så bra
maggan

Evas Kvarnaro sa...

Jo det kan blomma länge på hösten oxå. Augusti är den bästa blomning
tid, särskilt för oss här i hålan,
allt har hunnit växa tillsig.
Bara inte nattfrost gör entré och förstör t.ex. dahlior o tagetes.
De är som finast nu.
Vi har haft 27 gr i skuggan idag
o soldis, lite småvindar,hur gott som helst, man njuter för fullt.
Din trädgård står fint i blom.
Ha de gott/Eva

Ölandsvindar sa...

Det blir ofta en "andra andning" så här på förhösten. Hoppas att den börjar här nu också eftersom vi har fått hela 3 mm regn. Dina blommor är jättevackra Susie och jag rodnar generat i kapp med alla röda rudbeckior över dina fräckisar (hahaha).
Kram/Kerstin

Anni sa...

Massor av vackra blommor i augusti har du, men inte sjutton är det en toppklocka i din header! Vad din ballongkjolsformade klocka heter kommer jag just nu inte ihåg, jag får gå och slå i lite böcker.

Ganska så avundsjuk blir jag på din rosenflockel, de jag hade trivdes inte alls och har försvunnit helt. trist.

Anni sa...

Som jag har grävt nu! Det är en praktklocka, en Platycodon och inte en Campanula - eller hur?

http://blomster-tips.blogspot.se/2009/11/praktklocka-platycodon-grandiflorus.html

Susie på Stjärnarve... sa...

Anni, du har så rätt så - det är en praktklocka som är lite ogräsaktig här faktiskt! Tack för "rättningen", den behövde jag!!

Ölandsvindar sa...

Hallå! Är du fortfarande kvar i den lyxiga hotellvärlden eller är du tillbaks bland jord och gödsel? Jag kanske får EN semesterdag i morgon.
Kram/Kerstin