torsdag 19 juli 2012

LÅNGRABATTEN ÄR KLAR & DAGLILjOR

Äntligen så har vi fått långrabatten rensad så nu återstår bara att lägga på en massa barkmull. vi har bara en påse kvar, så i morgon får Rolle åka och köpa ett lass. Minst 3 säckar, helst 10!!
Idag hade han annat för sig, han rensade infarten (som han gör en timme varje morgon) och så klippte han gräset i diket utanför. Ett urjobbigt och väldans trist och tungt jobb - vi har ju en otroligt lång tomt så mycket dike finns det! 
Men bra blev det, både klippning och rensning/kantskärning så det är ju synd att inte trädgårdsvisningen är förrän den 12 augusti. Tills dess har ju ogräset växt upp igen!
Det är flera här på bloggen som klagar på att det inte blommar så mycket just nu i det som ska vara högsommaren. Det kan dock inte jag klagas på, tack vare alla mina dagliljor - Hemerocallis - så är det faktiskt massor av blommor just nu!

Men jag har ju även annat, t.ex. riddarsporrar och malva. Egentligen en komposition som är lite för "romantisk" för att vara planterad av mig, men jag gillar den ändå!
Men som sagt, det är i pallkragslådorna det blommar mest och då av dagliljorna. Här ovan är det dock lila höstflox (kolla in höjden) i förgrunden, sen näva, salvia, vitpytta och så naturligtvis dom vita lupinerna. Jodå, dom blommar fortfarande - helt otroligt!
Men nu följer ett antal bilder på dom dagliljor som blommade idag - tyvärr utan namn eftersom jag har glömt dom och dessutom "inte orkar" leta fram dom. Jag har anteckningar, men ibland är jag otroligt bekväm. Får be om ursäkt! Sorry!!











 Jag bara älskar dom här röda dagliljorna och har alltså två sorter. Men på dom här bilderna tror jag det är samma, fast det är två olika plantor!
Den här bilden är inte med för att visa vår fina hästkärra, utan det är för att visa trädet bakom. Det är den lilla amerikanska lind som jag planterade för en 6-7 år sen och som nu hade växt så mycket att dom nedre grenarna hängde ända ner i backen. Rolle klagade att han inte kunde köra gräsklipparen under den - och man kan ju inte riskera att han kör en omväg runt trädet så det blir fult klippt. Idag sågade vi därför bort en MASSA grenar och klippte även en hel del andra. Men jag är bra sugen på att korta in den gren som en bit upp sticker ut till vänster, men man får ju ge sig någon gång! 
Och det är precis vad jag ska göra idag - återkommer i morgon med fler bilder!!





6 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Känner mig lite träffad om det där med klagandet...=) men det är tydlgien fler som "klagat". Tydligen skall man satsa på dagliljor, men nja, det är inte riktigt min grej, har försökt men slängt två sorter....är inte så förtjust men vet inte varför egentligen. Då fastnar jag mer för kompositionen riddarsporrar/malva, DET är min grej, jag är tydligen lite romantisk då=)
Jag tog ju bort mina pyttor, det var nog dumt alltså, men dom tog ju över hela rabatten...hittar ännu några överlevare, kanske skall ta vara på dom ändå =)
Så fint ni har det nu - snyggt när det är nyrensat och ansat! Och kärran är så snygg!

Ingrid sa...

Så vackra liljorna är!
Det är en ren fröjd att titta in här i din blogg och beundra allt vackert.

Snart kan jag nog inte hålla mig ifrån att ta en tur till Eksta. Ser du en silverfärgad Golf som seglar förbi sakta, sakta, så är det jag.

Kram, Ingrid

Christina sa...

Kul att se bilder på dagliljor! Mina blommar nästan inte!/ Lila-Christina

Evas Kvarnaro sa...

Jädrans så vackra dagliljor.
Jag har några men de har inte börjat blomma än, men snart om solen kunde värma lite.Det blir spännande vet ej färg på dem.
Men så trevligt att ni ska vara med
i trädgårdsvisning, tänk om jag bodde lite närmare då .........

Må väl/ Eva

Berit sa...

så vacker lång rabatt du har!!!Här har inte dagliljorna börjat än men de står i knopp.
Ha en underbar dag!!

Ölandsvindar sa...

Det är så vackert! Hos mig är det bara den vanliga gula dagliljan som har blommat hittills. Mina tre ädlare sorter är i knopp, men de står lite halvskuggigt.Beror säkert på det. I dag ser du min damm på bloggen.
Kram
Kerstin