tisdag 8 maj 2012

UNDERBAR MINISEMESTER

Ja, så var man hemma igen efter vår kortaste, men mest behövliga, minisemester någonsin!
Vi gick alltså upp på lördag morgon klockan 04.15 för båten gick 07.20 från Visby.  Vi hade som vanligt bokat djurhytt på färjan och tagit med oss lakan och kudde, så vi kunde ligga ner på dom smala britsarna. Och även om det är svårt att sova så slumrar man ju lite och vilar på så sätt!
Körsbärsträden blommade vackert!
I Oskarshamn har vi ett bra ställe där man kan rasta hunden och så ligger MacDonalds bredvid så vi kan få en lättare lunch med fiskburgare innan man gasar vidare. Det är nämligen inte speciellt god mat på båten, så vi försöker undvika att äta den om det går!
Första anhalten var sen Växjö, 17 mil, där husse skulle besöka Biltema för att inhandla en del saker till sin traktor och till bilarna. Väl där upptäckte vi att dom sålde snygga grå parasoller till reducerat pris. Eftersom vi kastat vårt gamla till framsidan i höstas, så passade det verkligen bra. Problemet var bara om vi skulle få plats med det, men det låg väl inpackat i en kartong så vi chansade och det funkade bra!
Notera det nya parasollet, den lilla Skoda-pickisen vi åkte i samt alla bellis!
Så for vi vidare mot Skåne och allt fungerade perfekt. I den här lilla pickisen får vi ju inte plats med Santos bur, men han har hittat sin plats själv; han la sig där första gången han skulle åka med i den här bilen. Det är bakom förarsätet där vi bäddat med handdukar åt honom. Där låg han hela resan, tyst och snäll och sa inte ett endaste pip!
Bokskogen hade precis spruckit ut!
18 mil senare var vi i Veberöd och åkte den lilla skogsväg som ledde till hotellet, Körsbärsdalens B & B.

Naturen runt den lilla skogsvägen påminde verkligen om den i England!
Här i Skåne märktes det verkligen att våren hade kommit betydligt längre än hos oss på Gotland, trots att skåningarna klagade på att den var ovanligt kall och sen!

Det var en lång bit rätt in i skogen, men det var bra skyltat!
Vi hade ringt hotellet från Växjö och talat om att vi skulle dyka upp vid 16-tiden och nu var klockan strax fyra, så det var väldigt bra timing. Men jag är bra på kartor - älskar att "läsa" dom - och har enormt bra lokalsinne. Behöver bara var en gång på ett ställe för att hitta dit igen! Däremot namn, dom kommer jag ALDRIG ihåg!!
Backen är betydligt brantare i verkligheten!
Så öppnades skogen upp och vi såg början på den beryktade Körsbärsdalen. Nu förstod vi varför det stått en massa bilar parkerade utmed vägen! Det visade sig vara besökare från Malmö och Lund som tog sig hit får att gå runt och njuta av blomningen!!
Snacka om bra timing vad gäller blomningen!
Nu vet ju inte jag direkt hur många körsbärsträd som fanns i området eftersom vi inte hann promenera på någon av dom små stigarna som gick in i dalen. Men tusentals var det säkert!
Hotellet till vänster och ägarnas hus till höger ligger precis ovanför själva Körsbärsdalen.
Så fick vi vår första skymt av det moderna hotellet/B & B som bestod av 5 rum, ett jättekök och en stor altan utanför. Såg precis ut som jag tänkt och önskat mig. Vi gillar ju det fräscha moderna.....
Dessutom var värdparet jättetrevliga och så hade dom en 12/14-veckors liten golden retriver valp som Santos busade runt med en stund. Hon var dock ovanligt lugn, så efter en stund kopplade vi Santos och gick in på rummet.
Det här rummet kostade 725:-, vilket vi anser är ett väldans bra pris!
 Nu bad värdinnan om ursäkt och talade om att "hundrummet" vi skulle fått var upptaget av ett par gäster som hade förlängt sin vistelse och inte ville byta rum, så vi fick ett där sängarna inte stod vid varandra. Helt OK för oss, det gjorde ju ingenting.
Jättefräscht kök och matplats.
Vi hade också fri tillgång till det fräscha köket och likaså till den fina uteplatsen där man kunde sitta och grilla eller fika i solnedgången om man ville.

Kolla in grillen som står och ryker längst ut, man blev lite sugen!
Tyvärr var det ju ovanligt kyligt för årstiden, så det blev aldrig att vi utnyttjade den vackra altanen. Ett par som bodde där och som vi pratade med, grillade däremot. Han var chefskock på Merriot-hotell i Malmö och gjorde några fantastiska grillspett i köket. Han pratade endast engelska, men hon var svenska och höll på med en professur i Malmö. Dom var väldigt trevliga båda två och hade inget emot att Santos sprang lös i köket när vi åt och dom fixade med sin mat.

Santos åt upp den mjuka hundmaten och spred torrisarna över hela golvet!
På kvällen - efter det vi varit till Staffanstorp (2 mil) och hämtat växterna - köpte vi med oss lite asiatiska godsaker från en restaurang i Veberröd. En  vinflaska hade vi också med oss så vi kunde fira lite försiktigt. Sen satt vi inne och åt, så det blev riktigt gott och trevligt - trots utebliven grillning. Vi blev dock inte speciellt sena, redan strax efter klockan nio låg vi och sov gott!
Fortsättning på berättelsen - om växterna som var anledningen till resan - kommer i nästa inlägg!!