onsdag 2 maj 2012

NYTT GOLV

Inte 17 har jag hunnit med att klippa ner mina klätterrosor idag inte - golvläggaren kom som utlovat! 
Helt otroligt!! 
Kolla in vattenskadan!
Igår, efter säsongens första trädgårdsmöte, så tog vi bort det sista i vardagsrummet; 2 soffor, 1 TV-hylla med TV´n och så soffbordet och en golvlampa. Eller rättare sagt allt ovanstående utom en av sofforna. Den är så välbyggd och därför så tung att jag orkade inte. Inte ens med hjälp av en pirra!
Jag misströstade som vanligt och räknade med att det inte skulle bli något golv den här veckan, men klockan åtta prick ringde det på dörren. Och redan klockan elva hade dom kommit halvägs och tolv var det klart 
- så långt!

Därefter påbörjades återställandet av rummet för oss, vilket tog hela dagen och ändå har vi inte fått in vitrinskåpen!
Först måste ju allt man ställer tillbaka tvättas/torkas, sen måste man (alltså Rolle) koppla ihop alla tampar till TV, parabol, DVD samt alla belysningar. Det tog flera timmar! 

 Men...han måste också komplettera golvlisten med en liten kvartsstav på ovansidan eftersom det här golvet var tunnare än det förra. Sen ska listerna spacklas och så målas. Först därefter kan Rolle se till att kablarna inte hänger ner både här och där så det ser fult ut. Han hatar det, men så länge får vi leva med det!

När allt det här är klart, då som först kan vi bära in vitrinskåpen. Men allt glas i dom måste putsas, både på in och utsidan, innan dom tvättade sakerna kan ställas på plats. 
Men med tanke på hur Rolle är, så tror jag att det här med golvlisterna går ganska fort, i alla fall på den sidan där vitrinskåpen ska stå (till höger om dörren). Så den biten är nog klar när vårt första besök för säsongen - min väninna Christina - kommer hit på onsdag. Sen hämtas kusinen Monica ner på fredag och sen har man inte tid för någonting annat än nöjen! 

Igår på vår trädgårdsträff pratade vi rosor och Anders hade med sig en massa olika rotskott. Tyvärr hade alla rosa blommor utom den här ovan: Finlands Vita Ros (R. spinosissima `Plena´) som jag genast la rabarber på. Och idag på eftermiddagen undrade Rolle hur länge rotskottet skulle stå i en hink med vatten?
Så det hela slutade med att han erbjöd sig - helt självmant - att mitt i allt stök inne, hjälpa mig att gräva och få ner skottet i backen. Så vi ut till yttertomten där vi satt den på baksidan av ruinen - alltså bredvid den illröda klätterrosen `Santana´. Tror det kan bli riktigt snyggt - om den tar sig vill säga!

5 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Inget ont som inte har något gott med sig - ni får ju en rejäl vårstädning på köpet! Men visst, vattenskador är bara så jobbiga och skönt att det snart gå mot sitt slut av iordningställandet för er.

Det blir säkert snyggt med de två rosorna - då kan de ju leka "Rosornas krig", typ Röda och Vita rosen :-)

Kram

Veronica sa...

Jaa du Susie! Det är så häftigt att läsa:Där vi ssatt den på baksidan av ruinen.........hur många har en egen ruin??
Förövrigt har du ett snyggt och smakligt vardagsrum :)

//Veronica

Ruben sa...

Rosor och ruiner hör ju ihop på något vis, så det var nog den rätta platsen.

Vad ni har jobbat på bra!!! Är man så noggranna som ni är, tar det förstås lite tid, men jag tycker ni var otroligt snabba! Det blev väl ett välförtjänt glas skumpa för att fira det hela?!

Ha det gott!
/Ruben

mammi sa...

Vilket jobb ni lagt ner, men snyggt blev det. Jag "förtog" mig i går, först var vi på dialysinf. sen blev Uno kvar för dialys, sen skulle han på op. (fistel) och kommer tillbaka först i morgon efter dialysen. Ett par lediga dagar tänkte jag. Jobbade som en idiot till kvällen, sen slappade jag, och vaknade i morse av något som sa mig, inget jobb i dag, kände mig helkass.
Kall bara slöa i dag tills anhörigträff i kväll (jobbigt)
Ha det så gott
Kram

Ingrid sa...

Så fint det blev med det nya golvet och rent och fräscht har ni ju nu. Vårstädningen är avklarad!

Kram Ingrid