måndag 14 maj 2012

BESÖK SAMT UTMANING

Veckan som gått har varit otroligt intensiv, men också mycket rolig. Det hela började med att min väninna Christina kom hit i onsdags från Stockholm, eller rättare sagt från Gustavsberg.

Dagen efter begav vi oss iväg tidigt på morgonen på en lång bilexcursion runt hela Sudret (södra delen av Gotland). För första gången så visste vi inte riktigt vad vi skulle göra, men en picnick hade vi bestämt oss för så jag gjorde en stor, god och nyttig sallad och packade ner.


Det fåniga var att vi var ute så tidigt att vi hann  med att köra runt hela Sudret och var "tvungna" att börja åka uppåt innan det var time för lunch och innan vi hittade ett bra ställa att sitta på. Det slutade med att vi hamnade i Ronehamn nere vid havet bakom några stora enar som vi trodde skulle skydda oss för vinden. Hah - inte 17 gjorde dom det inte!

Så om ni tycker Christina ser frusen ut så är det helt korrekt. Vi var som två isbitar innan vi ätit klara!

På fredagen hämtade vi två min kusin som spelat en golfturnering under veckan och då bott i Visby med två vänner. Dom tre hade redan varit hos oss på tisdagen för en liten visit, men nu åkte golfvännerna hem och Monica skulle bo ho oss. Vi brukar göra så varje år eftersom Monica inte kör bil. 
På vägen hem hann vi besöka två handelsträdgårdar och fick naturligtvis med oss lite smått och gott - och så blev man bjuden på en härlig lunch på Visby Golfbana som ligger halvvägs hem!

  Vi tre -  samt Rolle och Santos - hade massor av ställen vi skulle besöka och göra så jag körde upp dom väldans tidigt på lördagsmorgonen. Inte populärt! Sen bar det av i två bilar - det skulle ju storhandlas!!
Först åkte vi till Hemse och därifrån till Jonas i När där Rolle gick en vända med Santos och vi tre rusade runt i växthusen och letade växter. Det blev faktiskt en hel del och jag började oroa mig lite för hur dom skulle få rum med allt bagage i Christinas bil när dom skulle åka hem! Därefter blev det återigen besök på en golfbana för Monica, den här gången i När där vi blev bjudna på en härlig lunch.
Efter lunchen åkte vi allihop och tittade på en "död" traktor som vi ska ha att dekorera yttertomten med och sen delade vi på oss. Vi tre "tjejer" åkte till en mycket intressant loppis som tjejerna alltid vill besöka och där vi också alltid försöker köpa sparris. Så Marianne som ägarinnan heter gick ut på fältet och skar av 1,5 kg så vi fick både till förrätten - som intogs med rosa champagne - och till forsling till Stockholm. Kunde inte bli färskare precis! Det gick tyvärr inte att sitta i ruinen och dricka skumpan som traditionen bjuder, det var alldeles för kallt och så började det dessutom regna.  Men skumpan gick bra att dricka inne också!!

På söndagen fick tjejerna sovmorgon - ända till 08.40 - vilket dom var mycket tacksamma för.*fniss*
 Efter frukost åkte vi sen först till en lokal loppis (där det köptes mer grejor) och sen ner till Verdus Veranda som är ett ställe med presentartiklar från Frankrike och England, lyxiga trädgårdsmöbler och lite växter. 
Där handlades det ytterligare några småsaker och sen åkte vi tillbaka hem. Nu skulle dom packa in sina tillhörigheter i bilen.....
Som van golfare så ombesörjde min kusin packningen och dom fick faktiskt in ALLT. Detta trots att det var massor av växter som ju är lite känsligt och dessutom en stor golfbag samt några resväskor. På bilden syns en del av det dom dom fick med sig, men det var minst lika mycket till. Men som Monica sa, det går faktiskt in en kasse till om det skulle behövas!
Sen gav dom sig av mot Visby och färjan i en fullastad bil och Rolle och jag slog oss ner framför TV´n för att se Formula One. Det känns alltid väldans tomt när våra gäster åker, men jag får trösta mig med att om en vecka kommer min f.d. granne Bibbi och vår väninna Kari ner för att besöka oss ett par dagar. 

För ett tag sen så lovade jag att svara på en utmaning, så här följer den!

UTMANING och frågor från Knatten:

Vilken maträtt skulle du välja om du bara fick äta en enda sak till slutet av ditt liv?
Vilken otroligt svår fråga att börja med! Är ju faktiskt i det skedet att jag kanske MÅSTE sluta äta mina favoritsaker som färsk sparris och gröna grönsaker. Den första beroende på den kommande operationen, det andra på grund av gallan. Men… en skaldjursplatå med räkor, hummer, krabba och kräftor skulle jag nog satsa på!!

Vilken konsert/scenuppträde/teater är den bästa du varit på nånsin?
Ten Years After i Stockholm var en otrolig upplevelse, men sen har vi ju en del fantastiska pubäventyr i London. Bl.a. cajun-gruppen Balham Alligator med Geraint Watkins och Robin McKidd, den senare fiolspelare (!) som vi vid ett annat uppträdande vi såg fick sitta på scenen hos för att vakta hans valp. Han hade nämligen bott nära vår firma i Stockholm hos en svensk tjej i ett år visade det sig, så han tyckte han kände oss! Ett otroligt drag på musiken och dessutom så intimt!!

Vilken rollfigur från film/bok/tvserie skulle du vilja spendera en vecka med.
Ja, du, en hel vecka. Det blir säkert jättejobbigt!? Men veterinären Harriot i en gammal engelsk TV-serie kunde kanske vara kul. Både för England (älskar det landet och engelsmännen), djuren, naturen och den trevlige TV-figurens skull.

Vilket var ditt bästa barnprogram när du var liten?
Det var tur att du inte skrev på TV, för när jag var barn fanns inte TV så det var radioprogram som gällde. Och det fanns inga barnprogram där heller förutom Barnens Brevlåda som inte jag gillade!
Så det jag lyssnade på var en serie med spökhistorier, tror att den hette Mannen i Svart och lästes av skådespelaren Olof Thunberg. Han läste väldigt suggestivt så man satt som limmad framför radion med huvudet mot den – det var stora golvmodeller på den tiden! *fniss*

Om du fick åka tillbaka i tiden, vilket årtusende skulle du då åka till?
Det första jag tänker på är stenåldern. Rolle säger nämligen jämt att jag skulle varit född då! Jag gillar nämligen att gnaga på ben, äta brosk, ligga i tält och överhuvudtaget ha det lite primitivt.
Fast jag tror att vikingatiden passar mig bättre, då var det inte fullt så primitivt - men man gnagde fortfarande på ben - och dessutom fanns det starka egensinniga kvinnor som fick vara med och bestämma. Och det gillar jag!!

Vilka tre prylar skulle du ta med dej om du skulle åka till månen?
Om jag nu bortser från det självklara som syre och utstyrsel för att överleva, så blir det kanske en mycket bra och spännande bok – alltså för dom ”tråkiga och sysslolösa” dagarna - en dator så jag kan blogga (fast då behöver man ju ingen bok, det finns ju nätböcker) och titta på film och spännande bilrace och så en kamera förstås! 

Nyss såldes Edward Munks tavla "Skriet" för 850 miljoner kronor!!!! Vilken tavla skulle du köpa om du hade så mycket pengar?
Egentligen skulle jag inte köpa någon dyr tavla, jag vill göra dom själv, men det finns dock en som jag alltid gillat. Såg den på Moderna Museet i Stockholm på 60-talet. Vet inte vad den heter, men den är väldigt lätt att känna igen; Den är ganska stor och helt blå och är gjord av Klein. Alltså en enda färg, men vilken otroligt fantastisk blå nyans som numera kallas kleinblått efter tavlan…..!

Och om det blev lite pengar över, vad skulle du då göra med dom?
Tavlan kostar säkert en massa miljoner nu för tiden, men en hel del pengar blir det nog över och då skulle jag satsa på en stor damm på yttertomten – en med avancerat reningsverk så den blir badbar! Sen skulle jag också ta hit ett gäng arbetslösa, betala dom bra för att rensa upp på hela yttertomten – enligt mina noggranna anvisningar – och så låta dom göra en massa roliga planteringar – också enligt mina noggranna anvisningar – samt bygga poolhus och liten brygga (SÅ stor ska dammen alltså vara). Snacka om drömmar!!

Om du fick bota en sjukdom, vilken skulle du välja?
Det var lätt; Cancer!

Vilket ämne tyckte du var roligast när du gick i skolan och varför?
Det var ju så länge sen jag gick i skolan så jag kommer inte ihåg dom – eller har förträngt - men både matematik och modersmål har jag alltid gillat. Det första hade man ju också nytta av när man så småningom blev egen företagare och skötte ekonomin och det andra har kanske märkts här på bloggen, jag ÄLSKAR nämligen att skriva och att läsa!!!!!

Vilken är den hemskaste person du har träffat och varför?
En god vän som visade sig vara en falsk person som gick bakom ryggen på både Rolle och mig och baktalade oss för att få vår gemensamma umgängeskrets att sluta umgås med oss! Som tur var för oss så gick vännerna inte på det, så det slutade med att det var han som fick sluta umgås med ”gänget”!!

6 kommentarer:

Oljekritan sa...

Åh vad mkt trevligt du haft för dig..kul!! Christina från Gustavsberg..jaha..va skoj, jag har också umgåtts med en Christina från Gustavsberg i helgen, söstra mi!! Kallt ja, men med rätt umgänge blir det varmt ändå..Kram Karina

Rosor och ruiner sa...

Vad mycket som händer här vid dig, resor och besök! Kul!
Och kul läsning i utmaningen, det tackar vi för!

Helén sa...

Oj , va trevligt du haft det med vänner o kusinen:) Kul att de får sova lite när de är hemmaifårn...hihi:)//helen

Knatten sa...

Ja det var ju inge gött väder precis. Vi satt o tittade på fotboll igår eftermiddag och det var mössahalsdukvantarochtermobyxor som gällde. Fast kul ändå att du hade besök. Det förgyllde säkert kylan lite.
Och vad kul att få dina svar. Harriot var kul!!! Jag har dom filmerna och har läst böckerna. Underbara!!! Och stenålderskvinna var ju roligt att läsa om. Jag skrattade högt. /Knatten

Nina/Stjärnkraft sa...

Hos er är det, som jag börjat lära mig, full rulle precis hela tiden. Och okej, det är väl helt i sin ordning, bara det inte betyder full Rolle också, haha! Nä, förlåt, det där var ett dåligt försök till skämt. Ber om ursäkt för det!

Sen var det kul att få se bloggarinnan själv på bild för en gångs skull :o) Det blir ju tyvärr lite så, att det mest är andra som fastnar på plåtarna. Det är lika illa i mitt fall :o/

Bara att konstatera: ni har det lika snyggt inne som ute, och så är det någon i huset (kanske båda) som kan den knepiga konsten att hänga tavlor på rätt sätt. En fröjd att se! :oD

Hämta andan nu, Susie, före nästa gästabud ska gå av staplen ;o)

Ölandsvindar sa...

Jag gillar den där bilden med alla plantor och krukor runt den lilla bilen. Själv fick jag med mig en pelargon Australe från Trosa.
Kram
Kerstin