lördag 10 mars 2012

LERA & SALIX

 Det var hela +8 och strålande sol när vi idag tog en tur till När. Jag skulle kolla om Jonas hade öppnat växthuset, men vi var ute lite väl tidigt. Blir nog inte förrän till nästa helg. Vi såg dock en hel del vintergäck, snödroppar och förvildade krokus på vägen dit. 

 Men här hemma är det jättetrist fortfarande även om det mesta av snön har smält bort - det regnade ju i natt. Alltså har leråkern kommit fram - i all sin prydno!


Så istället för att bekymra oss om uteblivna penséer och trädgårdslera så åkte vi vidare ut till Närshamn där vi vet en bra hage på hällmark där man kan gå torrskodd. Det är väldigt blött i markerna!


Solen sken som sagt och bland enarna var det hyfsat vindstilla, så vi tog en härlig prommis.

Santos fick springa (nästan) precis hur han ville och trots att det var mycket "kaningodis"  (spillning) bland enarna, så var han inte ett dugg intresserad - konstigt nog. Vi är ju vana med Penny som ansåg att det var godare med sådant än med riktig mat!  

Jag vet att det är många som är vansinnigt irriterade på vindkraftverken som står utplacerade lite här och där i naturen. Men... vi som är hundägare har kommit på att det finns något mycket positivt med dom! 
Ja, alltså förutom att dom producerar el!! Och det är att det har gjorts små vägar till dom så att servicebilarna kan komma fram. Mycket bra för oss "naturpromenerare".


Det man skymtar till vänster om bilen långt bort, på andra sidan viken, det är Närsholmen och dess fyr. Det är ett mycket populärt turistområde och vi brukar gå där ganska ofta. Men i helgerna är det alltid en massa folk, så då är det lugnare (man behöver inte hålla koll på Santos om det kommer någon bil) på det här stället.

På vägen hem så såg vi en hamlad pil (här på Gotland heter det klappad), som hade precis illgula skott. Mycket vacker. Har sett några sådana tidigare, så den är väl kanske inte så där jätteovanlig - men jag blev väldigt sugen på en!

När vi kom hem för en timme sen så gick Rolle ut på verkstaden och började meka med den lilla trädgårdstraktorn. Han har renoverat och servat den under vintern, vi har ju haft den i 10 år nu och använt den väldigt mycket, samt byggt ett nytt avgassystem för att få ner ljudvolymen. Nu är den helt klar så vi väntar på att få en grön gräsmatta! 

Det lär ju dröja ett tag, som synes! Om ni undrar vad grinden och kycklingnätet är till för, så är det för att hålla Santos på den här sidan. Innan nätet så kom han in och såg ut som en lerstod!

Själv så började jag genast jaga det exakta namnet på pilen. Det jag fick fram var; korallpil - Salix alba chermesina `Vinterglöd´ som skulle få dom mest färgade grenarna. Sån MÅSTE jag bara ha! 
Det är ju också ett träd som växer enormt fort vilket passar oss. Så när vi kom hem tittade vi på baksidan av huset om vi skulle kunna klämma in en där - och det ska nog gå bra!! 

TREVLIG HELG
 

10 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Inte så kul med lera runt huset.Men du ska se att det snart kommer att vara åtgärdat.Bara våren kommer på riktigt så man kan börja jobba i trädgården.Vi har haft ganska fint väder här idag.Hoppas det blir ännu bättre i morgon.Kram

samson sa...

Rätt som det är har du en prunkande trädgård där det är lera nu
våt lera och hund är verkligen inget kul
ha en skön kväll
maggan

Rosor och ruiner sa...

ja usch för kladdiga hundar som kommer in i huset...och ni som har er uppe i sofforna, då förstår jag ännu mer att nätet kom upp =)
Jo, en av valparna stannar hos oss, tiken så att vi kan fortsätta vår avel så småningom! Det blev ju bara en tik tyvärr så det blir ju inga att välja emellan - men det är kanske lika bra det =)

Marie1 sa...

Visst är det skönt att gå på stigar som är tånkta för kommunens män, där går man bra! Så gulligt att se Santos promenera i lilla Pennys fotspår nu! Jag måste bara kommentera er verkstad, så skinande rent o fint!
Pil har jag börjat titta på, främst för att jag vill lära mig att fläta. Ska gå ut i gammeltomter o gräva mig några plant tror jag.

Ha det fint

NinaVästerplana sa...

Idag skiner solen men det var bara ormen som lyckades hitta en skön plätt... Den lilla vind som är, är bitande kall o jag håller på o återhämta mig efter en flunsa. Så det har bara blivit några snabba rundor för o kolla vad som sticker upp i rabatterna!
Jobbigt med dräneringen... men du får se det som att du fått grävhjälp o nu har i stort sett klart o plantera!
Men det är ju himla förargligt med de försvunna lökarna... nånstans kommer de ju antagligen upp... men förmodligen inte där det var tänkt!
Vilken trevlig liten hund ni skaffat! Det blev tomt efter Penny förstås...
Hoppas allt är bra med er o att ni har´t himla gôrgôtt
Nina

Martina sa...

Inget ont som inte för något gott med sig och då tänker jag på vindkraftverken och ler. Även här är det hårda diskussioner om just dessa kraftverk som ska upp inom kort.

När vi har varit ute med Pepsi så får vi ställa honom i duschen och då har vi ingen leråker att skylla på. Han är så grusig och det känns som om han har släpat hela magen i backen under promenaden:)

Linda sa...

Har precis hittat till din blogg och vilken härlig sådan, varför har jag inte hittat hit tidigare. Tror du har fått ytterligare en läsare nu :-)
Underbara bilder på blommor och vacker natur och att du bor på Gotland är ju underbart! Jag älskar Gotland och ska dit med familjen för fjärde gången den stundande sommaren.
Läste om Solsänget...2009 bodde vi på en gård där kvinnan som ägde gården skötte om Solsänget...Aina. Tyvärr blev det aldrig att vi tog oss dit, vilket jag kan ångra nu.
Linda

kullervilla sa...

Härlig tur ni gjort...
Förstår att du vill ha en korallpil :=)
kramiz//kullervilla

Ölandsvindar sa...

Vilken vacker pil! Men pil vill ha vatten så jag får nog avstå. Inget för min sandöken. I går var det sommar här! Och nu längtar jag verkligen efter att åka i väg och köpa alla mina små nävor.
Kram
Kerstin

Knatten sa...

Japp, mycket lera är det. Och det är inte kul!! Och vi som har grusväg hem får slira runt i det med bilen oxå. Det drar åt alla håll. Men det bättrar sej väl, precis som med allt annat när sommaren kommer. /Knatten