måndag 26 mars 2012

HÅRT ARBETE & MÅNGA BLOMMOR

Oj vad vi - alltså min käre gubbe och jag - har jobbat hårt idag. Santos däremot, han gjorde inte många knop inte. Han satt mest i solen och klippte med ögonen. Ibland gnagde han dock på nån rotbit eller en pinne, det var allt! Det är en del som har det bra!!

Stora penséer.

Det började med att jag planterade nästan alla penséer jag köpte i lördags medan Rolle åke iväg och hämtade min blästrade kolhämtare. Då kunde jag inte plantera dom eftersom Rolle och jag tillsammans fixade klar "långrabatten". Man måste ju passa på när ens gubbe är intresserad av att göra "något så ointressant som att räfsa"!
Mini/mini-penséer.
 Igår var det sen så fruktansvärt kallt beroende på den hemska blåsten, att vi knappt kunde gå ut med Santos. Inte ens han ville gå nån längre sträcka som tur var, så vi kurade mest framför TV´n. Det var både Formula One på förmiddagen och sen Nascar på kvällen, så vi kunde faktiskt roa oss ändå! *fniss*

Svarta penséer.
Jag satt några av penséerna - sex stycken - på framsidan vid ingången och sen funderade jag både länge och väl var jag skulle sätta dom här tre svarta. Kom inte på något...alltså  fick dom stå kvar och vänta tills i morgon!


Vid altantrappan på baksidan har jag min dekorativa rostiga järnställning som Rolle köpte åt mig på en loppis. Där skulle jag ju naturligtvis ha något snyggt, alltså blev det en stor vit/gul pensée.
Men...tillbaka till det här med mycket jobb. Vi håller ju förutom att fixa till trädgården efter vintern också på att försöka återställa den efter omdräneringen.


Vi började alltså dagens gemensamma jobb med att gräva upp forsytian som var jordslagen i gropen till vänster på bilden nedan. Den flyttades till sin nya växtplats - efter det Rolle grävt en stor grop nedanför södergaveln - med gemensamma krafter. Det gick riktigt bra, även om det visade sig vara mycket sten i jorden där den skulle stå!


Här ser man forsytian på plats. Lite till vänster på bilden och snett framför, så ser man två mörkare fläckar. Där har jag börjat att gräva upp för en grusgång som ska gå från väggen ut till den fyrkant med grus jag grävde förra året. Ja, förstår att det låter konstigt...men jag ska visa när det är klart!
Bortanför fläcken närmast väggen så ser man lite skräp ligga, det är faktiskt elefantgräset som vi flyttade dit!



Elefantgräset hade jag nedanför kortsidan på altanen och det blev 4-5 meter högt och rotsystemet var inte av denna världen! När jag fick 3/4 av kerriabusken uppgrävd av en minigrävare i höstas, så rotslogs elefantgräset i gropen som uppstod och idag skulle vi alltså flytta det till sin nya plats.
Hah! Skrattade djävulen!!

Efter att vi (Rolle) grävt loss elefanten så skulle vi med gemensamma krafter få upp rotklumpen. Det gick inte! Det slutade med att Rolle fick såga, hugga med yxa och banka med slägga på yxan så han kunde dela rotklumpen i två delar. Jag bestämde sen att vi skulle plantera den minsta - som inte var liten precis!

Vi orkade precis lyfta upp klumpen i skottkärran och så kördes den fram till den färdiggrävda gropen. Så långt hade det väl tagit någon timme, men vi fick till det till slut i alla fall. Däremot så skulle vi ju ha bort den andra biten som var kvar - och den orkade vi knappt rubba. Men vi fick efter MYCKET "om och men" och en hel del svavelosande ord upp den i skottkärran och så körde Rolle ut den i skogen.

Våriris utmed väggen nedanför altanen som överlevt omdräneringen!
Nu är mina funderingar så att elefantgräset vi flyttat och grävt ner enligt konstens alla regler, den kommer säkert att dö. Däremot den större rotbiten som slängdes i skogen, den kommer säkert att växa till sig och bli minst 5 meter!

Mer våriris som överlevt!
Förutom dom penséer jag visat tidigare så planterade jag också några orange som ska stå på den "ompimpade" altanen. Färgsättningen där ska ju bli svart, rött, orange och kanske lite gult också.
Förutom den blästrade kolhämtaren som Rolle har grundmålat idag och som ska bli svart i morgon, så har han han också fixat till en av dom "ytterkrukor" jag haft såna bekymmer att hitta. Det slutade med några olika spirorör som ska lackas svarta och så ska det lindas bast i rött, orange eller gult på dom!


Det blev riktigt bra, precis som jag föreställt mig. så nu är det dags att sätta igång och måla dom andra två.
I dom ska jag visserligen inte ha några penséer, utan i den största ska jag ha en stor bambu och i den andra förmodligen en silverfärgat bredbladigt exotiskt gräs - eller också blir det ett några illröda hängpelargoner (kaskad). Får se när vi kommit så långt!

8 kommentarer:

Ingrid sa...

Så ni sliter och släpar Susie!

Jag är övertygad om att det kommer att bli väldigt fint. De där svarta penséerna såg intressanta ut!

Ha en fin fortsättning på veckan. Det gäller att passa på, för till helgen ska det visst bli kallt igen.

/Ingrid

Marie1 sa...

Wow! Jag visste att ni skulle hitta nån lösning till krukorna! Spirorör, helt perfekt blir det ju. Vad roligt att ni har att göra =-)
Kram

Nina/Stjärnkraft sa...

Ha! Man lär sig faktiskt nya saker alla dagar. Att de där rören heter spirorör hade jag ingen aning om, och det kan vara bra att kunna. Jag har haft funderingar i lite samma banor som du efter något program på tv med allas vår Ernst. Har för mig att han donade med något liknande för något år sedan.

Måste flina när jag läser om er kamp med elefantgräset, för jag minns alltför väl hur det blev när jag fick för mig att dela på en urgammal plymspirea för ett par år sedan. Huvva! Ensam var jag dessutom med projektet, så jag lovar att jag var slut som artist när jag väl lyckats hacka loss två rotbitar. Även i det fallet krävdes en mängd verktyg, varav yxa och slägga var två. Naturen är stundom en hård motståndare ;o)

ormbunke sa...

Vilka underbara penseér.Jag märker att jag fick lite för lite med mig hem sist.Ditt projekt med uterummet kommer att bli toppen. Är det inte svårt att hålla sig till färgerna. Jag är säker på att det kommer att växa elefanter i skogen.Ha de gott. Kram. Anita

Anni sa...

Haha - du kunde ju satt elefantgräset i ett spirorör! Annars tror jag att du har helt rätt, det i skogen kommer att växa finfint!

jag har också planterat penséer, men jag håller mig till minivarianten, vita och blå ... och i blå krukor såklart ;-)

trädgårdsdrömmar sa...

Jisses vad ni sliter med er trädgård.En växter som ert elefantgräs får ju ena enorma rotsystem.Dom där rören kommer nog att bli snygga.Bra tips.Kram

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Ja absolut - länk till till bilder på din lilla damm vore toppen!!! Maila eller lämna en hälsning med länken så lägger jag upp den så omedelbums jag kan :-))

Ha det gott!
Kram
Charlotte

Ölandsvindar sa...

Spirorör låter lättare än mina cementrör i olika dimensioner, fast de står ju stadigt i stormarna. Förstår fullkomligt arbetet med elefantgräset efter mitt kämpande med gräsrötterna som snott sig runt min lilla viva. Vad är det med de små svarta violerna som alltid väcker mitt habegär??
Kram
Kerstin