måndag 27 februari 2012

TRIST SÖNDAG OCH LÖKVÄXTER

Gårdagen blev en otroligt trist dag. Först och främst så hade det blivit betydligt kyligare än den härliga vårdagen i lördags; det var bara +1 men framför allt så var det grått och så blåste det och då är det ju inte skönt. Vi tog dock en liten prommis mitt inne i en skog, för att slippa undan blåsten - men där var det halt och isigt istället! 
Narcissus `Ambergate´
Dessutom så kom årets start på Nascar inte igång på grund av ihållande regn för första gången under Daytona 500´s långa historia. Så där satt man från kl 18.00 till 23.00 och väntade eftersom dom försökte torka racebanan mellan skurarna med sina superblåsare (stora truckar), men regnet kom tillbaka hela tiden! 

Narcissus `Tahiti´
Inte kul, så det var ju tur att man har köpt sig en laptop så jag åtminstone kunde vara inne både här på bloggen och på Facebook. Vid elvatiden så förstod vi att det inte skulle bli något race, så vi tröttnade och la oss. Nu på morgonen har jag kollat och dom ska "försöka köra racet" idag -  fast det är fortfarande 70% risk för regn! Jäklar - vi som väntat sen i höstas på att racesäsongen ska komma igång igen!!

Lilium `Paul Stacey´
I morse när jag var ute med Santos däremot så var det strålande solsken och -5 grader, men ingen blåst så det var jätteskönt! Det var ju naturligtvis så här det skulle varit igår!!

Lilium `Cecil´
Nu gör det ju egentligen inte så mycket vilka dagar det är fint väder längre. Alltså inte nu när man är pensionär, men konstigt nog så är det här med trevliga lördagar och söndagar liksom inbränt i kroppen. Det är då man ska njuta, ha extra trevligt och fylla på depåerna inför den kommande veckan. Underligt, hmmm.....!

Allium jesdianum `Michael H. Hoog´ 
Om du undrar vad det är för bilder jag visar, så är det på dom lökväxter jag satt i höstas och som jag hoppas  på att få se "hoppa upp ur jorden" och blomma snart!
Allium `Purple Sensation´

Tyvärr är det nog dock så att en del av dom här satt jag precis där det nu är uppgrävt för omdräneringen.  så dom lär jag ju inte få se. Men dom flesta hamnade i andra rabatter, men fråga mig inte om vilka och var. Har inte en aning! Snacka om dåligt minne!!
Colchicum `the Giant´
Jo, dom här tidlösorna ovan satt jag under den uppstammade tujan mittemot köks- och matrumsfönstren, så dom finns ju kvar. Men dom kommer ju inte blomma förrän tidigast i höst.  Dessutom satt jag den aprikosfärgade liljan och en grupp med narcisser på Pennys grav, så dom bör ju också visa sig så småningom. Men resten..........

11 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Såg också lite vintergäck i går när vi körde några mil söderut. Visst är det spännande med vårens ankomst när man inte kommer ihåg vad eller var man petade ner grejer i höstas.I går blev det också flera timmar med World Cup i hästhoppning från Göteborg.
Kram
Kerstin

Helén sa...

Härliga vårblomster du visar. Visst är det trist när det inte blir som planerat, särskilt om man väntat länge.//Helen

trädgårdsdrömmar sa...

Här var det rätt fint väder men så blåsigt.Håller med dig om att lördag och söndag vill man ska vara fina för att mysa till det lite extra.Idag ska jag gå till tandläkaren igen och fortsätta med min onda tand.Och nu på morgonen hade jag en tid hos läkare på vårdc.Kändes helt meningslöst.Han hade inte ens kollat proverna som jag tog i veckan på labb.Suck.

Christina sa...

Vilka underbara bilder du visar! Vi var också ute i skogen en runda igår, men det blåste kallt om öronen och isigt var det, men snart är det vår!!! Men... just nu snöar det här :( !
Ha det gott!
Kram
Christina

Ninne sa...

Nej!!intet är som väntans tider....
Igår hade vi fint, men då stack vi till dottern... Idag är det mulet o inte alls skönt.. JAg vill ha vindstilla o sol ?? Blommningen är ju igång här ute, och snart ska det väl bli så man få ta sin fika på altanen?? En dag i febr. har vi suttit därute i solen-- väl påklädda - men visst var det skönt. JAg är lite,, nej mycket avis på Era fina promenader med Santos.
Ni har en så fin natur..
Vi längtar vidare o ha det gott
Så kommer våren Ninne

Landbohaven sa...

Tak for de smukke blomster billeder.
Ha` en god aften.

Tidsmästarinnan sa...

Jaaa, vårblommor... önskar alltid att jag planterat mer hösten innan :-)
Bra val du har gjort! Allium älskar jag.
Kram
Susanne

Knatten sa...

Tjena. Tack för att du köpte nalle av mej. Jag lägger han åt sidan till dej. Men skicka mej din adress. /Knatten

Vittran sa...

Det blir en spännande vår. Vilka överraskningar du får.
Du har inte dåligt minne, man glömmer så lätt när man är ung. Eller som jag brukar säga minnet är bra men kort.
Det är alltid tråkigt att vänta på något man gärna vill se. Hoppas att det blev tävling.
Ha det gott!!!

Anni sa...

Hoppas att du hade en lika fin onsdag som jag! Strålande sol och tio grader varmt! Det var alldeles ljuvligt!

Siv-Britt sa...

Visst är det underbart att våren är på väg! Hamnade av en slump på din blogg och ser att du bor i Eksta. Där har jag bott deltid de senaste 12 åren! Vackra bilder du har! Har sett din trädgård när vi far till Hemse gör att handla. Tack för titten!