onsdag 2 november 2011

LILAC GIANT

Har precis kommit in efter en härlig prommis med Santos i det ruggiga gråvädret. För första gången så hade jag honom lös under vår "järnvägsrunda". Har inte vågat det tidigare eftersom jag haft en sträckning i benet och garanterat aldrig hade hunnit ikapp honom om han hade dragit iväg. (Precis som jag skulle hinna det frisk och utan sträckning! Inte en chans!! *fniss*)




Men han var så duktig och gick aldrig längre än 10 meter från mig och så kom han tillbaka och satte sig varje gång jag ropade "HIT". Och javisst, naturligtvis fick han då en pytteliten bit av det välsmakande bacondoftande hundgodiset!




Väl tillbaka så gick jag också en runda på tomten för att se om det fanns något som fortfarande blommar - eller är snyggt på nått annat sätt. På den här bilden och den nedan t.ex. så ser man att nunneörten visst aldrig ger upp!




På yttertomten så har Rolles egenhändigt uppgrävda och omplanterade oxbär fått en helt fantastisk färg. Lika snyggt - om inte snyggare - än vissa blommor!




Likaså den rödbladiga, men nu mer rödbruna, peruksbusken vid ruinen gladde mig.




Den lilla enen Rolle (ja, det är han som varit framme igen) grävde upp och planterade vid en kvarglömd stubbe på yttertomten har nu växt upp och börjar se riktigt fin ut.




Där ute hittade jag också den här vackra rosen. 




Fast jag tycker att den här rosen som växer vid ruinen också är vacker, men jag är ju väldans förtjust i gult!




När jag kom in på "innertomten" igen så hittade jag den här jättestora plantan - ett självsått silverkungsljus som jag sparat. Tror jag har tagit bort åtminstone ett 30-tal hitills och fler ska nog bort. Fast dom är rätt fina, men inte överallt!




På baksidan så såg man tydligt det höstliga förfallet, även om jag i den här röran hittade ett par blommor.




Det var den här rudbeckian som jag inte har en aning om vad den heter. Har fått den av en äldre dam som var här förra året på min trädgårdsvisning.




I långrabatten var det enda som blommade en krysantemum som jag också fått. Det är bra med snälla vänner!




Men det jag gillade bäst i långrabatten just nu är den gulbladiga perukbusken vars blad övergår från gult till starkt rött.




För några dagar sen så tog vi bort dom sommarblommor som växte i krukorna vid ingången - fast dom inte hade blommat klart. Men man kan ju inte spara på dom hur länge som helst!




I den här krukan slog jag istället ned den enda bonsaien jag har kvar av min stora samling. De är en japansk vittall och den har blivit totalt misskött dom senaste 5 åren. Nu fick den sällskap av en liten ros och här ska den få bo - om den trivs - ett bra tag. Men...jag lovar, jag ska ansa och fixa till den ordentligt i vår!




Trots ett litet  angrepp av svartfläckssjuka så blommar den här klängrosen på spaljén i förträdgården outtröttligt. 




Fast min favoritklängros, Penny Lane, den är ännu vackrare och har dessutom blommat betydligt mer under hela säsongen!



Sen måste jag bara avsluta med tidlöse-lökarna jag planterade för en vecka sen. Tre lökar på två olika ställen. Jag beställde inte fler för dom var ganska så dyra. 
När jag tog upp dom sex lökarna ur paketet så hade allihop minst 3-5 blommor - och alla blommor och stänglar var helt KRITVITA!



Jag har dock planterat sådana här tidigare och vet att det tar bara några dagar så börjar dom få färg och det stämde på dom här också. Men...sorten heter `´Blue Giant´ vilket inte verkar stämma. `Lilac Giant´  tycker jag passar bättre! Jag älskar lila så mig gör det dock inget!!

12 kommentarer:

Ruben sa...

Du hittade väldigt mycket vackert och även sådant som blommade på din vandrig! Kungsljusen har väldigt fina rosetter, men problemet är ju, att de oftast slår rot på fel ställe! ;-)

Santos verkar vara en toppenhund!!

Ha det gott!
/Ruben

Anna Vattenkanna sa...

Lille Santos - där har ni allt en liten guldklimp med päls! Han verkar ju så supertrevlig...

Mycket fint du har, gillade din bild med rabatten och fågelbadet, höstfint!

Kram Anna Vattenkanna

Helena sa...

En pärla till hund ni fått!
Kungsljusen är ju jättefina tänk om de kunde nöja sig med en bladrosett.
KRAM från mig!

trädgårdsdrömmar sa...

tänk så mycket vackert man kan hitta på sin tomt.rosen Penny Lane var ju så fin.

ormbunke sa...

Gläder mig åt att du har så mycket som fortfarande är fint i er trädgård.Tänker på dina snöbilder från i vintras. Men jorden har nog ruckat på sig en aning. Ha de gott. Kram. Anita

mammi sa...

Jag hittar ingenting sådant i vår trädgård, kan kanske !!!! bero på alla miljontals eklöv som kommer stup i kvarten
Kram

Landbohaven sa...

Gode efterårsbilleder.
Hvor er det en smuk hund du har.
Tak for kigget.

Anonym sa...

Nice pictures and a lovley dog! Have a great evening dear!:)

Ninne sa...

Fortfarande såå mycket vackert hos Er?? ja idag har jag inte varit i trädg. Du--- Santos är bara såå go. Kram Ninne

Ölandsvindar sa...

Ja, nu uppskattar man varenda liten uthållig blomma. Hörde ett intressant inslag på radion igår. En höst med mycket sol på dagarna och riktigt kalla nätter gör att löven blir härligt röda.I år med disiga dagar och varma nätter blir det mest gult och brunt. Och det stämmer verkligen.
Kram
Kerstin

Hannele på Hisingen sa...

Vilka vackra höstfärger.

samson sa...

oj, vad mycket vackert du har fortfarande i din trädgård,här är det mesta brunt och visset//maggan