fredag 16 september 2011

FÖRÄNDRINGAR

Ikväll så tänkte vi titta på TV, men programmen var ju inte så upphetsande precis - så här sitter man igen! Går jag och lägger mig nu så kommer jag först att ligga och läsa en timme - minst - och sen så kommer jag vakna redan vid 4-tiden. Och det är lite väl tidigt!
 

Till att börja med tänkte jag visa lite av det jag bara skrev om sist, hur vårt fina vita kaklade duschrum ser ut nu - alltså inte speciellt kul! Gluggen som är igensatt med plast i bakre väggen är in till vårt kontor, där jag alltså sitter just nu

Sen har vi idag fått ner vår stora björk som växte utanför ingången. Ja, alltså fått ner och fått ner; det var vår hustomte som kom hit med en skylift på 18 m och sågade ner björken. Jag vågade inte titta- är höjdrädd -  så det blir inga bilder från den bravaden!

Men...det är inte nog med att han tog ner björken, han forslar iväg allt ris också - och jag lovar att det var mycket. Han körde nog 3-4 gånger med traktorn och släpet fullastat. Han ger sina lamm och lammungar (det heter så här, alltså inte får och lamm) riset som mat, det gillar dom.
Det som syns på bilden är nog ungefär en femtedel av den totala högen och då hade han ändå tagit bort dom lägsta grenarna för några dagar sen!
Santos var mycket intresserad av björkriset, fast han är lite försiktig med att gå för nära Erik som han tydligen tycker är lite skrämmande (han är ganska stor och bullrig). Eller också är han bara försiktig när det gäller obekanta. Fast dom har hälsat och Erik har fått klappa honom utan problem, men sen fick det räcka!



Som ni ser så behöll vi en bit av stammen, ungefär 2 meter, vilket beror på att vi brukar ha vår Dart-tavla där. Vi kan ju inte förstöra vår årliga "kasta korv- och grilla pildag"!
Så nu ska jag barka av stammen, Rolle ska täcka stammen överst med en plåt så den inte ruttnar direkt och så ska han lasera stammen svart. Kommer det sen upp något björksly från roten så sprutar jag det med roundup!

Man var ju lite orolig att det skulle se tomt ut, men björken hade blivit så vansinnigt stor dom här sista åren att vi var helt enkelt tvungna att ta bort den. Och jag måste faktiskt säga att det blev jättebra!
Dom andra träden som växer på kortsidan av "innertomten"  har ju växt upp så mycket, nu kommer dom att synas mera plus att dom kommer få mer sol - och vatten!!


Så här ser min "folly" ut just nu. I mitten så har jag satt en sån där vanlig vit- och grönbrokig hängande växt och sen några skuggliljor och dom blev riktigt bra ihop.
Den gulbladiga lilla busken till vänster är en dvärgsmultronschersmin som jag fick i present av Karin och hennes man i Skara. Det var första gången vi var och tittade på deras trädgård och jag fyllde år samma dag. En mycket imponerande trädgård och upplevelse!
Det trassliga till höger är min jätterugge med gräslök som jag nog måste göra nått åt nästa vår. Den börjar bli för stor!



 Nu är vi alltså på baksidan bredvid det jag kallar min "bambu- och gräsrabatt". Fast det är många perenner i den numera, samt en jättestor kerriabuske som vi måste ta in i vår. Den börjar också sprida sig över hela rabatten med rotskott - trots skyddsmatta under barken vi täckt med!


Santos är väldigt nyfiken på altanen, det har ju inte blivit så mycket sittande där för oss sen vi skaffade honom. Rolle har nämligen tagit in dynorna. Fast dom ligger i en garderob i gästrummet, så är det bara hyfsat väder i morgon så åker dom ut igen!


Nu är det nog dags att väcka Santos som ligger i sin nya fina smärtingkorg under skrivbordet och sover. Sen ska vi gå in och "grisa" lite sängen innan det är dags att lyfta ner honom i korgen.
Där ligger han snällt tills vid sextiden, då man brukar känna en liten knuff i ryggen när han hoppar upp i min säng. När han märker att jag är lite halvvaken så skuttar han fram och pussar på mig tills jag lyfter på täcket, sen försvinner han ner under det och lägger sig tryckt mot magen - och så sover vi jätteskönt tills framåt halvåtta-åtta!
GOD NATT

4 kommentarer:

Hjortgården sa...

Har ni också en hustomte :)


Kram Maud

Mercury sa...

Jag undrade över vems hund ni hade på besök, ni skulle ju inte ha någon fler, men livet går vidare, vad skoj!
Grönt o fint ser ni ut att ha, här är det mera höst, gulnande löv och jag har inte haft blogglust, det var kul att höra av dig och titta in till bin blogg :-)

Anonym sa...

Your garden is soo beautiful buth dog... amazing and very cute!

have a great weekend:)
Thank you for nice comment on my blog.

Högagärde sa...

Angående din fråga om ormbunkar och får. Jag vet att fåren ratar den stora ormbunken på skaft(vad den nu heter)och jag vet att det blir färre ormbunkar i betena när man har får då de ofta trampar runt och skadar ormbunkarna så att de inte får möjlighet att sprida sig som ogräs. Jag vet också att fåren själva vet vad som är ätbart under förutsättning att det inte är MYCKET knapert med bete. Däremot skulle det kunna vara så att de äter vissa sorter när de är späda med det får jag forska vidare om. Ha en fin dag.