fredag 12 augusti 2011

NÄSTAN INGET GULT

Dagen började med regn - igen - men lite senare på morgonen sken det upp och efter lunch när det också torkat upp så gick jag ut och gjorde lite nytta. Rensade, klippte och flyttade saker. Innan dess så hade jag dock lekt lite med bloggen som synes!


För att ni som inte gillar gula blommor inte ska tröttna helt, så har jag idag nästan lyckats undvika dom när jag fotade. Jag vet ju att det är många, väldigt många, som inte gillar gula blommor - och jag var precis likadan tidigare. Men.....man är ju inte sämre kvinna än att man kan ändra sig!


För att ni inte ska bli alltför bortskämda med att slippa gult, så tog jag i alla fall två bilder på en vacker Canna.


Eller är det Kalla dom kallas!? Jag blandar alltid ihop dom här två sorterna, speciellt eftersom jag har båda. Får kolla och rätta mig själv senare om jag har fel! (Jag hade rätt, den heter dessutom Canna `En Avant´.)


Dom här knölarna satt jag tidigt i våras efter att jag tagit hem MASSOR från Dix i Holland. 
NU som först har dom alltså behagat börja blomma. Ska aldrig mer ha sådana här växter i krukorna, det blir alldeles för sent. Det tråkiga är att dom gör sig väldigt bra mot det höga elefantgräset i hörnan nedanför altanen. Det ser verkligen exotiskt ut!


När jag ändå är inne på gult, så klämmer jag in en bild på en orange klängros - det är väl OK!?


Sen får ni en bild på nått som inte har någon direkt blomfärg, men bladverket på den här hirsen/gräset har varit kanonfint. Först var det  riktigt gult, sen blev det limegrönt och därefter bara mörkare och mörkare rödbrunt. Snyggt, jag gillar det verkligen!

Blälila är ju aldrig fel.....i alla fall inte i min trädgård och cerisrött är ju en mycket stor favorit!


Just den här blomman tillhör några Cosmos - rosenkrage - som jag fick frön till utav en av er bloggare, Nina i Västerplana.


När jag i morse läste ett inlägg av Hillevissan så fick förstod jag att jag var tvungen att göra något åt parkeringen hos oss. Den var alltför tråkig!


Men vad gör man!? Har ju en stor tunna på brunnen vid garaget i vilken jag har ett stor - övervintrat gräs - och en lila Verbena. 


Sen har vi ju rosenspaljén med massor av blommor, både på och under. Och dessutom så står det en kruka med penséer som är fina fortfarande mellan dörrarna in till den f.d. butiken/verkstaden. (Numera är den endast lekstuga åt gubben min med verkstadsutrymme och traktorgarage.) Men, ändå......lite trist är det!


Alltså tog jag fram - med hjälp av Rolle och en pirra (potatiskärra för er som inte kan Stockholmsslang) - en stor kruka från baksidan i vilken jag hade lite olika alunrot samt gult penningblad. Blev riktigt bra!
På baksidan nedanför "lekstugan" och dess bakdörr har jag ju sen tidigare en hel del som synes, så den krukan fattades inte där precis! Men kontentant idag är; Man ska inte titta in hos för många bloggare och få nya "vilda" idéer, det kan bli jobbigt!!


8 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Jag lider inte av gulfobi så jag ser gärna mera gula fina blommor. Däremot babyrosa tycker jag är lite gäsp... Men starkare rosa och magenta ligger mig varmt om färghjärtat.

Kram Anna Vattenkanna

ormbunke sa...

Tur att jag kan titta in hos dig. Får alltid en massa tips. Jag gillar att ha blandat utom i min rosenrondell. Där vill jag bara ha rött och vitt.
Getingen är nog som du säger en ensamvarg. För där fanns massor av hål men såg bara en som kröp ner i hålet.
Ha de gott i helgen. Kram. Anita

Mimi sa...

Du får nog visa alla färger för min del! Jag tycker om allt. Ok det är ju lite sent med kannan, men och andra sidan så blommar den väl sedan ganska långt in på hösten när mycket annat lagt av. Så är det också med dahliorna, och de njuter jag av enormt sen på hösten. Jättevacker ros! Och du det var nog inget fel på mina liljor, se idag behagade dom dofta helt fantastiskt gott. Inte förstår jag hur de ingenting doftade då jag låg där på knä första dagen av blomningen! /Mimi

Ninne sa...

Suck, suck Det är bara för mycket vackert du har... Men visst Ni har ju verkligen JOBBAT för det så det är Er väl unt... men visst kan jag väl få vara avis?? Din Kanna är ju så läcker.. Tänk att ha den o gå o njuta av nu!! Ja allt bara lyser ju hos dej, inte minst alla dina Dagliljor. Jag får ta mig en titt till på härligheterna.
KRam Ninne

Oljekritan sa...

Ojoj vad mycket fina bilder..på blommor ..tänk vad härligt att få ha en sån underbart vacker trädgård..det är lycka det..så trevligt nu har det..själv gillar jag nästan alla blommor och alla färger, alla har nåt fint på nå vis...Kram karina

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Hej Susi, härliga bilder bjuder du på. Jag har inga problem alls med färger, mig stör det inte ens när dem samsas tät intill varandra.
Den inställningen kom med åren ;O)
Nu hoppas vi på en torr söndag, nån gång måste det ju sluta regna.
Ha en fin dag, Petra B.

Anita sa...

Jag gillar de flesta färger nu för tiden. Här är det rena lördagsgodiset på flera ställen i trädgården. Och dina bilder är så fina så det spelar ingen roll vilken färg blommorna har.

Ha en fortsatt skön söndag!

Anonym sa...

För mycket gula blommor kan man aldrig få :-) Fin Canna men det är ju så tyvärr med dem att man nästan måste starta dem kring nyåret för att de skall blomma tidigt.

Ha det gott!
Christer.