måndag 22 augusti 2011

MYSTERIUM

Idag ska jag försöka hinna med att titta in hos många av er andra bloggare. Det är ju så att det tar tid att först skriva ett inlägg själv, sen att läsa andras och kommentera dom - så det brukar bara bli max en 5-10 stycken man hinner med. Sen är det ALLTID dags att göra något annat.....


...men idag så regnar det, så då har man ju lite tid över!
Det här med regnet är ganska typiskt, det hade man ju faktiskt kunnat räkna ut. Igår tänkte jag för ett kort ögonblick att jag skulle klippa gräset, men så tittade jag på väderrapporten som sa att det skulle vara sol idag, så då fick det vänta. Hah!!!


Inte 17 går det att klippa nått gräs idag inte! Det har regnat ordentligt på morgonen och det är fortfarande
 väldigt disigt ute, så gräset kommer ju inte att torka upp precis. Nej, det får man väl roa sig med i morgon istället!


Fortfarande är det dock ganska fint i trädgården, dom här rosorna t.ex. blommade igår - idag vet jag inte, har inte varit ute ännu!


Fast dom är ju inte lika fina och vackra som dom var tidigare under säsongen förstås!


Dagliljorna är på upphällningen, men än så länge finns det några kvar i alla fall.


Dom här gula och orangeröda växer i "gräs- och bamburabatten" på baksidan. En rabatt som mer och mer börjar likna en vanlig perennrabatt med lite gräs och bambu i. *fniss*


Jag märker att jag planterar fler och fler perenner här. Fast jag försöker begränsa urvalet till iris, dagliljor och solhattar. Men...en och annan mer udda växt har jag lyckats klämma ner också. Det är ju en faslig tur att rabatten är stor!


Inte nog med att jag har en massa plantor nergrävda här, jag har också två stora krukor med skugglilja i. Anledningen är att jag i våras trodde jag hade satt agaphantus, men för ett par vckor sen upptäckte jag att det var det ju inte. Det var alltså skuggliljor....och krukorna stod placerade i stekande sol!
Hur dum får man vara!?


Snabbt fick jag flytta krukorna så nu står dom i skuggan av bambun och av kerriabusken och ser ut att trivas alldeles förträffligt. Dom har i alla fall börjat blomma fint!


Vid två av dom tre klematispiedestalerna på baksidan har jag en lågväxande astilbe - i en underbar självlysande färg - och vid den 3:e har jag satt några cyklamenfärgade höstanemoner (som jag kallar japanska anemoner). Men dom senare har inte riktigt kommit igång ännu - det är ju inte höst!


Till slut kommer vi till något som jag inte alls är säker på vad det kan vara. Det kan vara en Eucomis, men jag är inte säker. Det var nämligen så att enligt packsedeln från växtgrossisten Dix i Holland i våras så skulle  Eucomis inte vara med. Jag fick alltså ingen. Dessutom skulle den jag beställt bara vara en aning rödbladig  och den här är ju verkligen mörkt röd.
Men...om det nu inte är en Eucomis, vad är det då!?

6 kommentarer:

Unknown sa...

ja, det lider mot höst nu, det ena efter det andra har blommat ut...
men det är en underbar tid, hösten, åxå!
kram
susanne

ormbunke sa...

OH! så mycket fint du har kvar som blommar i din trädgård. Rosorna har inte blivit som man tänkt sig och många perenner är vissna. Men vi har plockat 4 l björnbär så i dag har jag kokat björnbärssylt.Härligt till pannkakorna och våfflorna.Ha de gott. kram. Anita

mammi sa...

Tänk vad underbart det känns att få läsa "det är inte hos dig felet ligger" får väl kämpa vidare. Som alltid blir man avis för att se de underbara blommor. Känner mig som en väl urvriden disktrasa. Rensar och klipper för att göra plats till 2 kompostbehållare, som varit totalt bortglömda i säkert 10 år. Underbar kompost.
Ha det så gott
Kram

Oljekritan sa...

Vilka fina blommor, ser inte alls höstlikt ut på Gotland...
Väderstad är fint..där finns ett lite Café med väldigt gott bröd, fikade där i lördags, en mkt god mandeltårta!!
Kram Karina

Margot sa...

Mycket vackert som blommar hos dig fortfarande! Här har det regnat hela dagen så allt är blött och slaskigt! Nu hoppas jag på soligt väder så gräset torkar upp så att jag kan klippa det. Snart är det så långt att jag behöver en lie för att få av gräset:) Hoppas du får reda på vad din okända växt är för något!
Ha det gott!
Kram

Rosor och ruiner sa...

hm, ingen aning förstås.. kan du inte mejla ett foto till växtgrossisten och undra lite försynt vad du har fått för nåt...dom borde ju veta vad dom har i sitt sortiment.
Visst är det jobbigt med allt regn, det är ju höstrusk redan, idag har jag haft strumpor för första gången, alldeles för tidigt enligt mig.