tisdag 9 augusti 2011

"I´M BACK AGAIN....."

Inte nog med att man tog semester en vecka, vi har haft en massa annat för oss också så det har inte blivit något bloggande alls sen den 26 juli. Så nu har man MASSOR att berätta och visa!
Utsikt från vår balkong på Corallen.

Vi började semestern med att ta oss med färjan till Oskarshamn där vi bodde vi på lyxhotellet Corallen (för att fira min födelsedag) som ligger precis vi inloppet till stan. Vi hade egen balkong och AC vilket visade sig vara underbart skönt - det var en väldigt varm och klibbig period!
Rolle bakom en vacker plantering vid ån i Värnamo.

Dagen efter drog vi vidare inåt landet och så hade vi en underbart skön och avkopplande resa - fast väldigt varm som jag skrev tidigare. Tyvärr hade inget av hotellen vi bodde på senare AC, men Scandic i Värnamo hade en härlig fläkt i alla fall!
Det blev naturligtvis besök på några handelsträdgårdar. Men den första - Oves Plantskola utanför Motala - som även har ett rosarium regnade in. Vi hann in precis när dom öppnat, men sen var det som himlen öppnade sig, så det gick ju inte att titta på några rosor då inte!
Undertecknad på en underbar liten rastplats i Svensbygd högt ovanför sjön Rusken. (OBS att området heter Svensbygd!)

Vi försökte hela resan att åka småvvägar, man ser ju liksom mer då. Dom större vägarna är ju bara till för att ta sig från punkt A till punkt B, men en dag hade vi verkligen nytta av motorvägen. Det var planerat att vi skulle till Fagerhults Plantskola (storfavorit) ovanför Värnamo och där träffa Knatten klockan två, men.....ibland så får man ju förhinder. Så Knatten messade mig och sa att hon inte hann eftersom hon fått reda på att dom stängde redan klockan ett!
Min jätteverbena med vacker fjäril.

Nu hade vi en vansinnig tur eftersom vi redan var på motorvägen mellan Jönköping och Värnamo där vi tänkt äta lunch, så vi hann till Fagerhult innan stängningen.
Vilket ställe! Dom har massor av underbara fräscha STORA busk- och trädplantor. Som jag naturligtvis inte kunde få med mig, man har ju liksom annat bagage i bilen. Men det blev i alla fall två stora vackra alunrot, en rosaröd `Georgia Peach´ och en `Marmalade´. Den senare valde Rolle.

Den lilla klotrobinian samt dom två nyinköpta alunrötterna och ett vinrött prydnasgräs.

Väl hemma igen efter semestern så hann vi precis packa upp och fixa till lite i trädgården, vi planterade bl.a. annat trädet vid hade beställt innan vi åkte, så kom min väninna Christina hit från Stockholm. Det var otroligt vad det hade växt. Inte så konstigt kanske med tanke på att det hade kommit vansinnigt med regn ett par dagar, hela 70 mm. Lite mycket kanske, men bra för våra "vattnare" dock!

Här ser man klotrobinian lite bättre. Trädet till vänster är en rosenhagtorn som förmodligen också är smittad av päronpesten jag fått på mitt prydnaspäron!

Så på torsdagen tog vi två badälskare oss iväg till andra sidan ön för att bada vid en otillgänglig och - normalt - öde strand. Men hela Gotland är full med sommargäster den här årstiden så även där var det ganska fullt. Det var otroligt varmt så när vi äntligen kom fram blev vi lite snopna när vi såg att i hela bukten var det en enda människa som badade. Hmmm!?
Väl framme vid vattnet såg vi varför - massor av alger! Fy fa....n!! Dom hade kommit under dagen så det blev inget bad för oss den här gången. Vanligtvis kommer C hit tidigt på våren och i början på september och då badar vi alltid. Förra året i Blå Lagunen där det var 16 grader. Nu var det alltså jättevarmt i vattnet, men massor av giftalger och dom vill man ju inte bada med......

Christina utanför ett kul ställe i Vall som både har museum och säljer sidensaker.

Men det fanns ju annat att göra, så vi har väl besökt ett tjugotal loppisar (själv lyckades jag med att endast komma hem med tre deckare för en tia). Rolle hittade några rockskivor och C hittade massor av prydnassaker och vackra tallrikar och assietter. Så vi var nöjda ändå.

Kalle tog hem första priset i Darttävlingen.

På fredagen fick jag hjälp av C i trädgården och på eftermiddagen hade vi vår årliga "Kasta korv- och grilla pil" dag. Mycket trevligt, vi var 12 vuxna personer och så 3 bebisar och en hund; Elvis. Fast han är så vild så han fick sitta i sin bur i skuggan nästan hela tiden.

Kolla in färgen på tallrikarna!

På lördagen bjöd C på sillunch nere vid havet på Fröjel Resort. Mycket gott och myckett uppskattat. Tack! Kvällen ägnades åt grillning och vindrickning på altanen, men vi kom alla tidigt i säng eftersom vi var uppe så tidigt på mornarna. På söndagen gjorde C och jag ett nytt försök att bada, det sprack också, men vi hade trevligt ändå på våra utflykter.

En lavendel full med fjärilar som växer i stenhörnan.

Så åkte C hem tidigt igår morse - lite trist - och Rolle och jag åkte till Visby på dagen eftersom jag skulle till sjukan igen. Den här gången för att kolla en blåsa i munnen.
Nu visade det sig att den var helt ofarlig, det var en "bit-fibrös"-någonting. Jag har alltså bitit mig i kinden på samma ställe många gånger och därför fått den här grejen som inte kommer att gå bort. Den kan opereras men då kan man få ärrbildning och eftersom den inte känns alls får den vara kvar.
Alltså kunde man andas ut, trots allt har man ju undrat lite - och inte såg jag fram mot någon eventuell operation!
Den vackra - men väldigt låga - liljan `Garden party´som jag satt i höstas.