fredag 26 augusti 2011

I VALET OCH KVALET

Efter det trista beskedet om vattenskadorna var vi igår bjudna till Syltskog på andra sidan ön på en mycket trevlig grillmiddag - och det behövdes kan jag säga!

Det var en väninna och hennes gubbe från Stockholm som spenderat några veckor här på en bekants sommarställe som bjöd oss.


Gäster var förutom Rolle & jag, även min väninna och f.d. granne i Örby och en väninna till henne. Dom två har kommit hit för att jobba på den stora hunduställningen i Visby som går av stapeln i helgen - 1400 hundar är anmälda!


Dom var här hos oss i onsdags kväll och åt middag (fick "lyxig laxsoppa" för den ena är vegetarian) och min väninna fick då det tråkiga beskedet att besöker i september måste ställas in beroende på renoveringen av fuktskadan.


Det är ju inte direkt kul att ha folk här som gäster som måste trängas i ett badrum med oss och sen dessutom få kliva omkring bland nerrivna väggar och kakel och annat skräp. Varken för dom eller oss faktiskt. Hon och den väninna som skulle ha kommit får komma senare. Dom två var dessutom här i våras, så det går väl ingen direkt nöd på dom!


Dessutom vår gemensamma väninna som är frissa i Ljugarn och hennes man där och vi åtta hade verkligen en trevlig kväll. Vi tittade bl.a. på underbara tavelfotografier av fåglar som ägaren av sommarstället hade fotat och som finns i ett litet galleri i ett uthus.
Där skyddade vi oss också för duggregnet och dippade olika grönsaker som "vintilltugg" innan maten.


Men - över till det viktigaste jag vill berätta om idag. Gubben och jag har ju hela tiden sagt att vi absolut inte ska ha någon ny hund, men det är ju så vansinnigt tyst och trist - och inte kommer man ut på samma sätt längre!


Så vi har också pratat lite löst om att OM det är så att någon trevlig liten omplaceringshund behöver ett nytt hem - då KANSKE vi ställer upp!


Min f.d. granne har ju naturligtvis hört det här i telefon, så när hon var här i onsdags blev det ju en del snack och surfande på Kennelklubbens hemsida. Hon har varit mycket aktiv som funktionär under många år och har ju naturligvis en massa försänkningar inom SKK och känner en otroligt massa uppfödare.


 Så nu har vi bestämt att på lördag ska Rolle och jag åka upp till Visby för att göra lite ärenden samt titta på hundutställningen - och dessutom prata lite med hennes bekanta uppfödare!


Vi pratade också i onsdags om vilka hundraser gubben och jag är mest förtjusta i. Följande kriterier måste  vara uppfyllda så det var inte lätt; Det får inte vara någon "pälshund", det måste vara en ganska liten hund och det får inte vara en jakthund (förutom tax kanske).

Det måste också vara en hund som ser ut som en hund, alltså inte någon överavlad med glosögon eller tilltryckt nos t.ex. och inte heller någon Amstel-blandning. Det här gjorde ju att urvalet av raser inte blev så stort precis!


Men...det finns ju helt klart några som man kan tänka sig; Västgötaspets, Welsh Corgi, Shiba Inu (som nog är den vackraste hund jag vet) samt strävhårig dvärgtax. Nu har ju vi haft en strävhårig tax tidigare - Brasse, som var underbar - så jag tror inte vi ska ha någon sådan igen - OM VI NU VERKLIGEN SKA HA HUND IGEN! Det har ju både sina för- och nackdelar!!


Som synes blommar det rätt bra fortfarande här - och just idag är det extremt varmt med 24 grader - t.o.m. penséerna blommar fortfarande även om dom börjar se lite medtagna ut.


Dom här bilderna tog jag alldeles nyss med min sprillans nya kamera. Det tar väl kanske ett tag innan jag lärt mig alla finesser, jag fick den igår eftermiddag och har faktiskt redan hunnit ta ett 30-tal kort! Och för varje blir det bara bättre och bättre!!

3 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Oj, vad spännande! ja, både för och nackdelar är det ju förstås. Men jag förstår din saknad, själv har jag svårt att se ett liv utan en katt, och är man utpräglad hundmänniska måste det ju kännas likadant utan hund!
Du får kolla runt på hundutställningen, kanske hittar ni någon ny favoritras!

Knatten sa...

Klart ni ska ha en ny hund!!! Jag blev själv alldeles till mej nu när ni kom med tanken. Är man en djurmänniska så är man. Jag väntar med spänning på ert beslut!!! /Knatten

Landbohaven sa...

Gode billeder.
Mange smukke blomster.
Tak for rundvisningen.