fredag 22 juli 2011

RÖDA BLOMMOR

Eftersom jag har grävt en bit på det som ska bli nya planteringen idag, så är jag tvungen att gå in och vila lite emellanåt. Det är otroligt varmt - 27 grader och kvalmigt - dessutom ganska fuktigt efter åskan och regnet inatt. Det kom visserligen bara 1,5 mm just här, men åskade det gjordet det! Det enda som hände oss var att vi blev av med strömmen i 4 timmar, men det lät som om blixten slog ner i närheten flera gånger.

Spaljén med klängrosor och klematis, nedanför nävor och buskrosor.

Har nog aldrig varit med om något liknande åskväder. Jo, det ska vara en gång når vi åkte från kust till kust i USA och kom till Oklahoma sent en kväll. Då var vi faktiskt tvungna att stanna utmed vägen för att titta på det otroliga blixtrandet mellan molnen.

En av dom vita (och limegröna) klematisarna jag fick i present av mina vänner förra året.

Det var otroligt varmt (påminde alltså om inatt) och syrsorna spelade och vi stod utanför bilen alldeles fascinerade. När vi kom tillbaka till bilen så varnades det för tromber, men det var ju hela 20 mil från oss så vi reagerade inte! Snacka om att man då inte hade en aaaning om hur fort en tromb förflyttar sig!!

Tycker den här vita & limegröna klematisen är helt underbar!

Efter en brand förorsakad av blixtnedslag i en tvättinrättning när jag var barn, så har jag en enorm respekt för åskan. Vi var en grupp barn, som var totalt ovetandes om vad vi skulle få se, som begav sig till brandplatsen för att "titta" och fick se en hemsk syn. Den förföljer mig än idag och jag vill helst befinna mig hemma - långt från fönster - eller i bilen. Igår var det alltså sängen som gällde i ett mörkt hus under det flera timmar långa åskvädret! Sova kunde man ju inte heller!!

Det är inget fel på den andra vita klematisen heller. Just den här rankan är dock nästan överblommad, men det kommer fler blommor såg jag.

Men...idag har jag alltså grävt. Man tycker ju att 2 x 2 m inte är så stort, men jag har faktiskt bara grävt upp knappt hälften. Skottkärran och spaden står dock kvar ute, så direkt i morgon bitti ger jag mig ut. Det är ju en aning svalare att göra såna jobb extra tidigt!

Här är en grupp av liljor jag planterade i höstas.

Sen när jag grävt upp allt så ska vi köpa hem 40 kantstenar och sätta, plus att Rolle får hämta några lass med småsten i pickisen.  


Dom här liljorna har verkligen blivit tjusiga, fast så där mörka som dom skulle vara enligt växtbeskrivningen är dom inte.

Fast innan stenen läggs på ska jag ha planterat ett litet dekorativt träd. Ett som tål torrt och soligt läge, som kan växa i minimalt med jord - för under det tunna jordlagret är det bara sand och sten. Det ska dessutom vara snyggt och pråligt och snabbväxande och inte för stort och......Snacka om att man har krav! Dom få som finns att tillgå, dom har jag redan planterat dessutom!!

Liljan heter `Night Flyer´ och såg nästan svartröd ut på bilden när jag köpte den, men den är mörkt röd med lite svarta prickar.

Nu har jag bestämt att innan vi bestämmer oss för vilket träd vi ska ha så ska vi åka och titta på dom handelsträdgårdar som finns här på Gotland. Jag vill nämligen ha ett ganska uppvuxet träd, så då kan vi ju inte ta hem ett från fastlandet. Det kommer inte gå in i bilen, för pickisen vill jag inte åka på semester i! Man har ju blivit lite bekväm med åren!!

Annat i rött är Montbretia som nu har kommit igång fint.

Det lutar nog åt att det blir antingen ett litet svartplommon, en gulbladig falsk acacia eller något som växer helt bollformat. Var ett tag inne på en ullungrönn, men dom blir tydligen väldigt stora - upp till 10 meter. Fast förmodligen inte i vår livstid! Vi får se, jag återkommer!!

Jag har även några dagliljor i rött också, dom är ganska så pråliga - och det gillar ju jag!

När sen trädet är planterat enligt konstens alla regler så ska jag också plantera ett gräs jag just nu har i en kruka. Det är väl en 60-70 cm högt, har lite rödgröna blad och massor av mörkt rosagröna vippor. Dessutom vill jag ha något lågt kuddformat också! Sen får det vara bra!!

Fast dom flesta dagliljorna är ju inte röda, här är en krämfärgad med krusiga kant som är rätt snygg.

Först därefter kan vi fylla på med småstenen och sen lovar jag ta kort på hur det blev. Det bästa med den här idén är att den kan utvidgas varje år tills den täcker hela gavelsidan som väl är en 15 x 7-8 meter! Alltså kommer jag inte ha några som helst problem med sysselsättningen dom närmaste åren!! *fniss*

Den här lilla dagliljan är nästan rosacremefärgad och mycket söt.

Just nu ligger gubben och vilar. Han har klippt gräset i diket utanför - vilket är ett "satans jobb" för det är väl minst 100 m långt. Ovanpå det så har han fixat stödtakstolar till altantaket (det höll på att komma ner av snötyngden i vintras) och så har han krattat upp"barr-kluttar". Ja, ni vet sådana där små kuddar som rätt var det är ramlar ner från taket! I alla fall hos oss som bor i en barrskog!!

Kunde inte undanhålla er den här varmt röda dagliljan som blommar väldigt fintmoch rikligt.

Det senare beror på att vi hade en ung man här idag som skrapade och spolade taket åt oss. Så nu har vi ett skottkärrslass med barr-kluttar som ligger på ingången - han hann inte med dom! Och nu är det strax middag, så det blir nog inte gjort förrän imorgon!!
Nu är faktiskt blåregnet riktigt vackert igen! Och det doftar underbart!!

TREVLIG HELG!

7 kommentarer:

Ruben sa...

Det skall bli spännande att se vilket träd du hittar!
Till din lilja säger jag bara- WOW!!!

Ha en trevlig helg!
/Ruben

Helén sa...

Oj, vilka fina liljor, här är det bara knopp i mina Liljor än så länge. Blir intressant att se ditt nya land när det är klart, men var försiktig med ryggen. Mvh Helen

Maria Thorbjörnsson sa...

Om det där med Träd..vad e en Trädgård utan träd..som du vet har jag en Klotpil som jag vårdar..tror den blir 3-4 meter..har i tankarna att vårdat ett till..men vet inte vad..får se vad du väljer..bra med tips..ha det..Maria

Knatten sa...

Härligt med rött i rabatterna. Numera känns det som jag bara köper knallröda plantor, solhattar och liljor och dagliljor. Fast dom ger så fint lyft näår dom blommar.
/Knatten

Anni sa...

Jag tycker att lite av den där värmen kunde stanna tills jag kommer till ön. Det verkar ju som om det ska bli ganska så kyligt framöver...

Min trädgård är delvis grillad nu, ingen vacker syn!

Ölandsvindar sa...

Ojojoj! Ni kan nog behöva er lilla minisemester. Visst blir man besviken på utlovade färger ibland. Jag köpte en svart kalla men den har en trist brun-vinröd färg, inte alls som jag hade föreställt mig.Ha det skönt nu och unvik alla regn- och åskmoln!
Kram
Kerstin

Diana61 sa...

Den där spalje anordningen är verkligen snygg!! Så den där röda dagliljan med gult svalg.... WOW!!! HElt underbar!