tisdag 5 juli 2011

ALLT UTOM ROSOR

Eftersom vi blivit lovade regn igår så vattnade jag inte - vilket betyder att idag så måste jag vattna som en galning! Inte 17 kom det nått regn inte!! Det var strålande sol hela dagen och därför snustorrt överallt!!!
Så efter gräsklippning har jag nu slagit igång vattenspridaren - som ska få gå hela dagen.


Den här amerikanska irishybriden, `Dark Aurea`, som växer i en "blå pallkragslåda" har nu blommat i evigheter. Den är helt otrolig och verkligen något jag kan rekommendera med sina mörka höga stänglar och skira blommor.
Här ser man att purpurklätten har slagit ut. Jag gillar den väldigt mycket eftersom den är så starkt cerise men.....jag har nog tagit bort hundratals småplantor samt en 4-5 jättestora. Den sprider sig något otroligt!


Den här bilden är tagen från andra hållet mot "pallkragsrabatten" med röda blommor och den med starkt rosa i bakgrunden. Satte den här "röda" lupinen där i våras eftersom den röda jag hade tidigare i "långrabatten" hade dött. Men inte 17 är den varmt röd inte, utan rosaröd och det passar ju bra till blommorna i pallkragen bredvid. Färgen är väl OK, men var inte riktigt vad jag tänkt mig. Får alltså göra ett nytt inköp och så flytta den här till pallkragen bredvid!

Jag har några ruggar med lila riddarsporrar i "långrabatten" och dom har börjat blomma nu, men växt det har dom gjort länge. Dom är högre än det lilla prydnaspäronet som står framför till höger.


Dom här torrväxterna har jagh satt nedanför södergaveln bland stenarna och dom växer och mår bra - men dom blommar över ganska snabbt i den otroliga torkan!

Det här är en rudbeckia jag fått två plantor av och dom är jättestora nu. Än så länge är det dock bara en enda blomma. Jag fick plantorna tillsammans med två plantor med blå bergvallmo och dom hade nog varit tjusiga ihop - men dom gillar helt olika växtplatser. Den här står nu soligt i "gräs- och bamburabatten" och verkar trivas förträffligt.

Likaså gör dom tre clematis som klänger på den här piedestalen. Det är en ljust rosa allra högst upp, en mörkt vinröd - nästan svart - på mitten och så en vinröd längst ner.

Liljorna på "murrabatten" blommar också. När jag kom in och tittade på bilden så upptäckte jag Rolles bilbrygga i bakgrunden och blev först besviken, men sen kom jag på att brytningen mellan det skira och det hårda var riktigt snygg!


 Här är den "röda" flikbladiga flädern med rosa blommor som växer nedanför "murrabatten".  


En enda av dahliorna, `Purpinka´ som jag köpte från Dix i våras, har börjat blomma. Men den blommar desto mer - och det är nog extra tidigt tror jag!? Jag satt faktiskt den och alla andra direkt ute, drog alltså inte upp dom inomhus först.

På den här sidan har jag också pallkragslådan med bl.a. vallmon jag fick frön till av Maria Berg, `Danish Flag´, som jag tycker är otroligt vacker och enormt anslående!
Och med den så avslutar jag dagens inlägg. Jag tog visserligen en massa bilder på rosor, men dom spar jag tills i morgon!

 

10 kommentarer:

Ruben sa...

Verkligen vacker iris!! Och att iris är långblommande är ju inte så vanligt, ett extra plus!! Gillar färgen på din lupin.

Ha det gott! /Ruben

trädgårdsdrömmar sa...

Irisen är jättefin.Bra när de blommar länge.Tycker du har så mycket fint som blommar nu.Vi hade grått och mulet igår och framåt kvällen började regna lite. Även idag kommer det korta skurar.Men det blir inte så mycket av det.

ormbunke sa...

tack för titten i din blommande trädgård. Härliga färger inte minst på irisen och liljorna. Var också ute och vattnade i går kväll. Ha de gott. Kram. Anita

Helén sa...

Superfina bilder. Riddarsporren är sååå fin, ska försöka så fler färger:) Vallmon är osså underbar....vit o röd, men de rosa blommorna tar priset....helt underbara i kombination med varann:)//Helen

Anonym sa...

Graet photos dear Susie!

Have a nice day, kisses.

Anna Vattenkanna sa...

Så fint det blommar. Din kombo med palettblad och purpurklätt är verkligen en färginjektion...härligt!

Kram Anna Vattenkanna

Mimi sa...

Vilka härliga blommor! Den långblommande irisen borde man ju skaffa. De blommar ju så snabbt över de vanliga. Ser fram emot rosorna :) /Mimi Ps. stor svart pudel... Träffade en otroligt charmig sådan för nåt år sedan, men inte riktigt ännu.

Margot sa...

Så mycket fint du har i din trädgård! Irisen är verkligen vacker! Jag kollade på Löta Trädgårds nätsida men jag kunde inte hitta Aprikola där, så jag vet inte om den finns där eftersom jag inte gick runt och tittade på alla rosor! Det är en läcker ros, min har precis börjat blomma nu och är alldeles full med knoppar! Hoppas du hittar den någonstans!
Ha det gott!
Margot

Ninne sa...

Så gjorde jag en vandring i din trädg. helt underbart, som vanligt. Nu är jag tillbaka med min egen också så nu kan du kika in där igen. Kram Ninne

Mercury sa...

Sorgligt att läsa om Penny men hon har haft ett gott hundliv och vad mer kan man begära och det skriver du ju också. Härliga blommor hos dig och att vänta på regn har jag också gjort och sedan behövt vattna.Sol p dagen och regn på natten vore bra väder :-)