söndag 19 juni 2011

REGN

Idag har jag massor att blogga om - det första är vädret naturligtvis.! Det började regna igår kväll och det har kommit hela 16,5 mm nu! Vajert!!


Nu kan det räcka med vatten för ett par veckor och till min glädje har solen tittat fram och det känns riktigt skönt och växterna trivs som 17. Under rosenspaljén där rosorna nu har börjat knoppats ordentligt, har även andra växter börjat blomma - t.ex. dom här cyklamenfärgade nävorna.


Fast det jag tänkte börja med att visa idag är några träd som jag är extra förtjust i. Ovan är det ett glanskörsbär, Prunus serrula, som man sätter för den mahognyfärgade barkens skull. Den har nu lyckats bli c:a 4 meter hög och ganska så vid. Det här trädet var bland det första jag planterade när vi flyttade hit för 8 år sen. Under trädet sitter en gulbladig smultronschersmin som skulle bli c:a 1 meter, den är nu 1,5 m!
I bakgrunden, i hörnan vid telestolpen sitter en liten häggmispel. 


Till höger om glanskörsbäret sitter den här lönnen. Det är en vit/grönbladig Acer negundo`Variegatum´ som är köpt som en `Flamingo´ - alltså en med vita, gröna och rosa blad. Den köptes som en liten trestammig buske för 5-6 år sen och är nu ännu högre och vidare än glanskörsbäret. Men det är inga problem med bredden, det är bara att beskära den. Hade en `Flamingo´ i Stockholm (trots att den bara rek till zon 1(-11) där jag blev väldigt förtjust i den. Eftersom den här var felmärkt så har jag naturligtvvis varit tvungen att köpa en `Flamingo´ också!


I våras planterade jag den här lönnen som jag tog hem från Hollland, också en Acer negundo fast en gulbladig `Aueratum´ och den verkar trivas bra.


Den här kom också från Holland i våras och är en Acer negundo `Sensation´ med rödbruna bladutsprick. Som du märker är jag förtjust i lönnar, har ju faktiskt fler än dom jag visar här. Anledningen till just negundo är att dom växer snabbt - och det gillar jag verkligen! 


Det här lilla trädet vet jag faktiskt inte vad det heter, köpte det omärkt i höstas för det var så sött. En del kallar det rosmarinvide, en del rosenlönn osv. Korrekt namnuppgift mottages tacksamt!  


Bredvid dom här träden växer en massa buskar, dom flesta är olika smällspireor. Alltså Physocarpus med gula, bronsfärgade eller rödbruna blad. Dom växer och frodas och ser alla väldigt fina ut, men.....



...kolla in det här missfostret! Det är ett gulbladigt olvon som är totalangripet av något. 90% av bladen är uppätna så det bara är skelett kvar. Jag har sprutat; både med kallt vatten, såpvatten och gift - men inget verkar hjälpa!


Vackra friska blad däremot är det på den gulbladiga alunroten som växer nedanför den rödbladiga flädern - som i sin tur växer nedanför murrabatten på baksidan.


Det är alltså den längst till höger på bilden. Det finns också rödbladig alunrot och så den lilla klövern `Draculas Blood´ som jag har som huvudbild. Det mörka i murrabatten är ett höstsilverax - Acteae racemosa simplex `Brunette´ som det numera ska heta!


Det här är däremot en vanlig småblommikg hängpetunia som sitter i skålen på vårt CD-piedestal. Tog med den bilden för att få in lite ordentligt med färg!


 På baksidan där det är ganska så skuggigt där blommar alliumen fortfarande. På framsidan är alla 150+ överblommade tyvärr!


I framkant på den här rabatten finns bland annat en mycket trevlig liten växt, en gulbladig klint!


I stenhörnan på framsidan där det är extremt torrt och soligt satte jag i höstas några jättestäppliljor, Eremurus `Cleopatra´. Tyvärr glömde jag täcka över dom, så dom flesta ruttnade under snötäcket i vintras men en har kommit upp och blommar fint i alla fall! 


Nått annat som är fint är att den blå/vita jättehöga irisen i gräs-och bamburabatten har slagit ut. Den och dom lila/vita irisarna gör att det är en riktigt fin vy från altanen!



6 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

jag tror att ditt namnlösa träd ett Salix träd.Har haft ett lika dant som tyvärr dog nu i vinter.

Anonym sa...

Olvonen i skogen blir också uppätna just nu, det är en liten grön larv med tunna svarta streck som äter den.

Jag har ju börjat kolla på olika träd som jag kan ersätta syrenerna med och måste nog kika på norrlandshärdiga :-) :-)

Härliga bilder du visar idag!

Ha det gott!
Christer.

Margot sa...

Din trädgård ser jättefin ut! Härligt att kunna ha så många träd och buskar! Ditt lilla namnlösa träd ser exakt ut som min Japanska dvärgsälj, Salix int.Hakuro Nishiki, som till min stora sorg inte ser ut att ha klarat vintern. Tills vidare får det agera klätterställning till en liten klematis!
Ha det gott!
Margot

Rosor och ruiner sa...

Ungefär så mycket regn fick vi med i natt. Nu får det gärna bli lite sommarvarmt igen.
Vad många fina träd du har!
Och nu fick jag tips om att sätta lite allium på en skuggigare plats också, smart att kunna förlänga säsongen och ha dem på lite olika platser.

Helén sa...

Tråkigt med så mycket regan, men blommor o annat verkar trivas. Men fram med lite sol nu. Kul att Hollandsinköpen överlever...kul att ha lite annorlunda träd i trädgården.//helen

Kristina Bonander sa...

Hej,
Vilken trevlig genomgång av några av dina buskar och trän. Håller med Margot om att det ser ut som en Hakuro Nishiki. Har föreslagit den några gånger när någon vill ha tips på ett litet näpet träd, men har den inte själv. Jag tycker om det olikfärgade bladutspringet. Dina lönnar är också toppenfina.
Hälsningar
Kristina