måndag 20 juni 2011

IBLAND CHOCKAS MAN

Tack för upplysningen om vad mitt träd i förra inlägget heter, det var alltså en Salix int. `Hakuro Nishikia´. Otroligt tjusigt namn på ett så pyttelitet gulligt träd. Det är väl dock säkrast att jag visar bilden en gång till så ni förstår vad jag menar!


Har gått en sväng i trädgården efter morgonprommisen med Penny. Efter allt regn ser det väldigt grönt och fint ut, men...man är ju aldrig nöjd. Gräset växer så det knakar och med ungefär 3000 kvm gräs känns det "lite" jobbigt. Vi - alltså både Rolle och jag - klippte precis innan regnet för några dar sen men det syns inte längre!


Rolle får numera klippa diket som är enormt långt, skulle tippa en 150-200 meter, plus runt sin bilbrygga samt yttertomten. Själv ägnar jag mig åt innertomten, förträdgården samt bredvid garaget och bakom trädgårdsboden. Eftersom jag fått en ny åkgräsklippare som klipper extra snyggt, så gör jag det gärna - men sen måste man ju också kantklippa allt och det lovar jag tar tid!


En hel del blommar nu, bl.a. den här kaukasiska vädden i långrabatten, men jag är lite orolig. Det kommer en  en journalist och en fotograf från fastlandet på måndag för att göra en del trädgårdsreportage här på Gotland. Bl.a. kommer dom hit på måndagseftermiddagen, tänk om allt är överblommat då!?


OK, om vädret inte blir alltför varmt så kanske den stora ruggen med tremastarblommorna (som jag grävde upp och gav bort för två år sen men som kom igen tio gånger värre) håller sig!


Den röda pipörten som jag har mot kohagen på baksidan vet jag ju kommer blomma nästan hela sommaren. Gillar sådana perenner!


Men alla mina fina allium, dom lär ju vara överblommade!


Dom flesta växterna i pallkragslådorna lär väl dock fortsätta ett tag till.







Dessutom finns det ju annat än blommor, vackra blad t.ex.! Så jag kan nog sluta oroa mig, alltid finns det väl något att fota!!


 Så här ser stenslänten ut på baksidan efter det att Rolle rensat den. Yes, gubben har blivit riktigt duktig att hjälpa mig med jobbiga saker i trädgården! Helt otroligt!!
 
Men vet ni vad han säger när han är klar;  Det ser lite väl glest ut kan du inte flytta dit några växter. Det ska vara något lågt och kompakt, några perenner med snygga blad.
Jag höll på att svimma! Undrar om han håller på att bli riktigt trädgårdsintresserad!? han har ju alltid gillat att titta i trädgårdar och njuta av våra egna, men jobba i dom har ju inte tidigare varit nått han gjort utan tjat. Men nu chockar han mig faktiskt!!



I murrabatten är det dock inte så mycket som blommar just nu. Den här stjärnflockan och så lite nävor samt ditflyttade penséer. Men jag såg att liljorna var på gång, så jag hoppas dom hinner slå ut.




Rosorna är däremot på gång och jag har ett svagt minne av att när reporten frågade om vilken tid som var lämpligast för att göra ett reportage här på Gotland så ville hon ha med rosblomning. Alltså så föreslog jag veckan efter midsommar. Just den här veckan är det nämligen "Öppna Trädgårdar" så folk har ju fullt upp med det och kan kanske inte ställa upp en hel dag för ett reportage. Men nästa vecka har dom (jag är inte med i år)ju snyggt i trädgården fortfarande, så det blir inte alltför betungande.


På altanen börjar det bli fullt i alla krukor, men jag kan nog komplettera lite.


Den här lilla rödblommiga saken har jag tänkt ska klättra på ställningen så småningom!





11 kommentarer:

Gela sa...

Vad mycket vackert du har hos dig. Hos mig är det också dax för gräsklippning men det får nog vänta ytterligare någon dag. Ha det fin fint/Gela

Ruben sa...

Jag är säker på att det finns massor av fina växter som blommar i din trädgård på måndag!! Och, vädden - den blommar väl hela sommaren. Allium är ju snygg även överblommad.
Vilken härlig altan ni har!!!!

Ha det gott!
/Ruben

Åke sa...

Vilken vacker trädgård ni har! Nu är det den perfekta årstiden att pyssla och påta i trädgården.

Helén sa...

Vädden är ju underbart fin och vilken gubbe du har som gjort såå snyggt i stenrabatten:)//Helen

Rosor och ruiner sa...

Vilken glad chock han gav dig, det är ju roligare med gemensamma intressen! Och kul med repotage, det måste vi få veta mer om sen, vilken tidning etc...
Ha det gott!

Ölandsvindar sa...

HA,ha du får passa dig så inte gubben tar över helt. Det har hänt förr enligt många trädgårdsreportage. Min vita tremastarblomma är väldigt fin just nu och inte så lång och gänglig som den kan bli ibland.Reportern kanske kan tänka sig att låna några av dina fina bilder, om det börjar se överblomat ut.
Kram
Kerstin

skapa och inreda sa...

Njuter av alla underbara bilder :)

Maria Thorbjörnsson sa...

Det kommer att gå galant..för i din underbara trädgård finns det massor av vackert att fota..lycka till..Maria

Jord under naglarna sa...

Så blommigt och fint du har det! Gillar alla starka färger du har!

Unknown sa...

himmel va mycket fint! å va intressant med journalister i trädgården! det måste vi få se mera om sen, susie!
ha de bra
susanne

Anonym sa...

Jättemånga fina blommor du har! :) Vad heter växten med rosalila blad? Sån måste jag ha! // Malin