söndag 29 maj 2011

NEGATIVT & POSITIVT del 2

Den uppmärksamme bloggaren märker naturligtvis att jag bytt plats på orden i rubriken. Det är för att jag kom på att man nog vill ha det trista först och det trevligare sist, eller......?


Visserligen brukar mitt gulbladiga korstörneträd vara sent med att slå ut, men i år är det EXTREMT sent! Fast det är ju nästan allt i år!!


Däremot så ser den gulbladiga smällspirean och katsuran i "långrabatten" inte ut att ha störts av den kalla våren. Tvärtom! Dom ser otroligt täta och fina ut i år!!


Sen är det det här med tulpanerna i år. Dom flesta verkar uppätna av mössen, vilket inte är så kul! Men i och för sig är det ju bättre att dom äter utomhus än inne!!



Dom få tulpaner som blommar, dom har nu blommat VÄLDIGT länge och det verkar inte som om dom ska vissna på ett bra tag ännu! Mycket trevligt!!


Mitt planerade vindruvsträd ser inte ut att bli speciellt stort - det är alltså den lilla gröna tofsen nere bland stenarna. Det skadades väldigt mycket av den sista frosten! Trodde faktiskt inte det skulle överleva alls!!


I den här pallkragslådan hade jag tidigare mina tomater (som alla drabbades av potatisbladmögel), men numera härbärgerar den några av mina frösådder som helt otroligt överlevt. Det är röd och svart stockros, samt vallmo och rosenskära. Alltså fröer jag fått av mina bloggvänner! Hjärtligt tack!!



I rosenspaljén har alla rosorna frusit ner, men jag vet ju av erfarenhet att dom kommer igen. Dom hinner dock inte växa upp och täcka spaljén i år heller som jag hade tänkt mig! Sorgligt!!



Dock växer det så det knakar i buskplanteringen jag gjorde förra våren. Alla buskar - utom den gula stora magnolian, typiskt - har överlevt. Även den lilla (max 2 meter) amerikanska rosablommande busk-kastanjen som är extremt söt! Kul!! 


I grus- och stenslänten frodas verkligen ogräset och beroende på tidsbrist har jag inte hunnit göra någonting åt det. Men innan jag kan kasta mig över den delen i trädgården så har jag dock ett antal rabatter som är viktigare att ta hand om! Känns lite frustrerande!!



Rabatten vid ingången på baksidan är dock helt fixad och bland annat är den gulbladiga blåklinten på gång. Det var ju här jag grävde ner den nya lilla hängsyrenen (allra längst till vänster) som nu också ska till att blomma! Samtidigt rensade och kantskar jag alltså, vilket nu känns väldigt skönt!!


Min svartstammiga bambu var jättefin och grön över hela vintern och tidiga våren, men...efter den sista frosten så ser den ut så här! Får trösta mig med att den inte är helt död!!



Nått som däremot trivs och bara blir fler och fler är mina Allium. Den översta kommer jag inte ihåg vad den heter, men den glesare som är starkare färgad är en `Lucy Ball´. Trots att jag bara ÄLSKAR allium och redan har ett par hundra kommer det bli ännu fler i höst! Man kan inte få för många av dom!!

7 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Usch, inte kul med magsjuka och kirskål med mera, man får försöka fokusera på det trevlia inslagen...vilka härliga allium, håller med, det kan man ha många av!

Oljekritan sa...

Ser att du har många fina blommor så fint ordnade och vackra i sin omgivning..vad roligt att ha det så snyggt..sent, jaha jag trodde att allt blomma tidigt i år..Kram Karina

Unknown sa...

det ser helt ljuvligt ut där hos dig, susie! och vilka fina lösningar du har i trägården!
ha en bra vecka
susanne

Ölandsvindar sa...

Hej
Nu har jag gjort ett besök hos B Ströö och kom hem med en magnolia. Du har så fint i din trädgård. Jag hinner inte med hälften av vad jag skulle vilja.
Kram
Kerstin

Anette sa...

Ser så härligt ut med alla cerisa "utropstecken" i din trädgård. Allium är ju också härligt vilket får mig att inse att jag inte har sett några knoppar på mina........hmm, måste undersökas.
Jo, det är nog bra att slippa chefer ibland och du har ju haft det bra! Bara att ställa sig framför spegeln och fråga om man får ta ledigt ett tag. (Jag räknar ju helt klart med att det är du som är chef och inte Rolle;-))
Kram Anette

Ruben sa...

*Lucie Ball' var en lite annorlunda allium i färgen. Snyggt att blanda färger. Kommer du ihåg hur crazy Lucie Ball var?

Ha det gott!
/Ruben

Helén sa...

Allt negativt äts upp av det positiva. Underbar trädgård med massvis av blomster du har, fina spaljer och armeringsnät...älskar dina bilder!//Helén