lördag 19 februari 2011

HOS LISA I TINGSHUSET

Idag har jag absolut ingenting att skriva om eller visa, eftersom jag inte gjort nått kul eller tagit några nya bilder på snön som ligger här. Njae, där hade jag ju fel faktiskt!



I torsdags var jag på ett mycket trevligt födelsedagsparty - med många skratt - kombinerat med en syjunta. Inte för att jag syr eller stickar eller virkar (usch) utan jag var bara födelsedagsgäst, men det var en grupp med damer där som gjorde det. Dom visste inte heller om att min väninna Lisa fyllde år, stackarna!



Lisa bor i det f.d. Tingshuset, en jättestor byggnad på c:a 1000 kvm som har en stor trädgård!



Vi träffades första gången den andra sommaren vi bodde här när jag (samt Rolle och Penny) var på en Trädgårdsamatörträff hos grannen till henne.


Vi fann varandra direkt - förmodligen mycket beroende på att vi både var inflyttade Stockholmare och båda hade ett mycket starkt trädgårdsintresse - och har sen dess umgåtts väldigt mycket. Förutom det enorma trädgårdsintresset har Lisa 3 döttrar (numera vuxna), 3 hundar, 3 katter och 12 Gutefår!



Vi har ofta samma smak när det gäller växter, men vi har helt olika typer av trädgårdar. Lisa gillar det som nu är mycket modernt;  frodigt, vildvuxet, romantiskt, gärna åt det franska hållet med stora gammaldags rosbuskar (som inte jag gillar, jag föredrar dom moderna doftande och remonterande Austin-rosorna).


Men hon har sen dom här bilderna (som jag har publicerat tidigare både i Trädgårdsamatörerna Gotlands tidning och på deras hemsida när jag var redaktör) gjort om en stor del av trädgården.


Förra sommaren  la hon och en av döttrarna massor av sten och grus, gjorde gångar, träd har avverkats och i ett stort parti av trädgården har hon byggt sektioner av lecablock för matnyttig odling - med en blivande pergola med bocciaplan i mitten.




Sen hade hon - som jag - öppen trädgård i juni och var också med på den öppna trädgårdsdagen i augusti. Hon fick "blodad tand" och har bestämt sig för att vara med i år också, själv hoppar jag över det. Tänkte istället åka runt och titta själv istället!


TREVLIG HELG!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Beautiful home and garden!
Kisses and happy weekend dear Susie.

mammi sa...

Tänk va ett gemensamt intresse kan bli så fin vänskap. Tycker själv att jag fått många vänner via bloggen, men tyvärr inte träffat så väldigt många. Varit på 2 bloggträffar, jättetrevligt.
Ha det så gottKram

Högagärde sa...

Vilket härligt hus hon har din kompis. Jag blir lite småsjuk.
Ett sommarhus på Gotland hade absolut lockat om man inte haft så mycket annat. Trädgården verkar också mysig.
Ha det så gott.

Rosor och ruiner sa...

Jag var på hennes öppna-trädgårdsdag i juni, precis efter att jag varit hos dig. Din beskrivning passar bra på hur hennes trädgård är. Jag tyckte det var en härlig trädgård som passar det huset.
Trevlig helg!

Ninne sa...

Det var en mysig trädgård. Härligt när det blir så fina resultat av "upprustning" Förstår att ni mår bra tillsamman med detta intresse.
Kram Ninne

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Roligt att hitta nya vänner med samma intresse som en själv. Din väninna måste ha massor av energi med så stort hus och trädgård!
Bilen min gubbe har är en Saab 95V4, årsmodell 1972, som han renoverat upp själv. Nu när våren och sommaren kommer blir det en del "picknicksutflykter" med den :-)
Ha det gott. Kram, Ingela

Helena sa...

Ser jättefint ut o du kanske fotar igen i sommar o visar mer :-)
Jag tycker det är så roligt att se vyer från olika trädgårdar!
KRAM från mig!

Maria Thorbjörnsson sa...

Härlig känsla att besöka andras trädgårdar..sen e det ju så bra att man kan stjäla med sej ideer hem..fnissfniss..det där med lecablock får jag nog ta mej en funderare på..vill ha några upphöjda land till div grönt..ha det..Maria

LindaLunda sa...

Men OJJJ!!! 1000 m2???
Där kan man ju gå vilse!!!!
Och att behöva städa där?

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Visst är det härligt med vänner som har samma intresse.
Trädgårdsfantaster har alltid mycket att prata om.
Ha en underbar söndag, Petra B.

Unknown sa...

det är just det som är så berikande; alla dessa personliga trädgårdar med sina egna lösningar!
och allt har sin charm!
trevlig söndag, susie!

susanne