onsdag 9 februari 2011

DET SISTA AV VÄXTBESTÄLLNINGEN

Nu har jag kommit till dom sista växterna av min beställning hos Dix i Holland. Som synes har det ju blivit ganska mycket om man kan säga så. :-)

Eucomis `Sparkling Burgundy´

Har dock fått lite ”kalla fötter” och börjat fundera på var jag egentligen ska plantera allt exakt. Kan ju inte få plats med alla växterna i pallkragslådorna, det växer ju ”en del” där tidigare!

Lilium nepalese


I värsta fall får jag väl gräva upp en ny rabatt någonstans, mark har man ju gott om. Fast dom flesta växterna jag beställt är sådana som bara blommar en sommar, sen får man antingen gräva upp plantorna och vinterförvara dom någonstans eller också låta dom vara kvar ute och dö över vintern. Så jag får väl ta fram alla krukor jag har!

Halvhög kaktusdahlia `Sorbet´


Dahliorna t.ex. ska man ju göra så med, men jag brukar alltid ha tröttnat på dom när hösten kommer och ser alltid framför mig någon helt annan färgskala...eller storlek...eller typ...och vill därför alltid ha nya till våren. Jag tror faktiskt att jag aldrig någonsin har grävt upp en dahliaknöl!

Låg anemonblommande dahlia `Purpinka´

Fast jag måste erkänna, det största skälet till att dom får vara kvar i jorden är nog att när hösten kommer då har jag tröttnat helt på att vara ute i trädgården och jobba! Lika vansinnigt kul som det är på våren och sommaren, lika urbota trist är trädgårdshobbyn på senhösten!!

Medelhög pompomdahlia `Vancouver

9 kommentarer:

Anonym sa...

Always have beautiful flowers, I'd like to visit your beautiful garden
Kisses dear Susie.

Gela sa...

Men visst är det härligt att ha trädgård just nu när drömmarna finns och inget gått fel.
Känner igen det där att tröttna till hösten. Men får ofta ett uppsving när de rear ut plantor på plantskolor. Då fixas det rabatter för allt som köppts. Ha en fin fin dag/Gela

Ruben sa...

Känner igen "problemet" att inte veta var man skall hitta en plats till nyförvärven, men jag är säker på att det löser sig på ett bra sätt. Liljan skulle ju passa väldigt bra vid ruinen. Det kanske kunde ge en lite klosterträdgårdskänsla där. Champagne kan man ju dricka där ändå!! Om man inte är en nunna förstås!! ;-)
Ha det gott!
/Ruben

Kristina Bonander sa...

Roligt att du beställer dahlior också. Sen jag var ung och besökte en släkting i England som hade kaktusdahlior modell "dinnerplate" har jag tyckt om dem. Så härligt att sätta något som blommar hela sommaren i perennrabatten!

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Förstår att det behövs fler rabatter till alla växter du beställer :-)
Själv brukar jag behöva en liten "trädgårdspaus" på sensommaren, sen blir det roligt på hösten igen.
Ha det gott. Kram, Ingela

Helena sa...

Sista hm ja ja vi får väl se ;-)
det är ju bara februari månad än...
Kram från mig!

Högagärde sa...

(Trädgårdsliv på Högagärde)

Kul att du hittade till min
blogg och bra att du frågar
annars får man ju inte reda på
nå´t. Nej det är inte gute får vi
har utan Gotlandsfår men jag har
hört att de har samma ursprung.

Själv älskar jag att åka till
Gotland, det är ju den svenska
fårskötselns Meka på något vis.
Jag har gjort studiebesök på
flera kända lammgårdar och så
sent som i höstas var vi på Fårö
och tittade på fårklippnings SM.
En härlig tillställning.

Ölandsvindar sa...

Jag känner igen problemet. I alla trädgårdstidningar står det: Förbered planteringsgropen innan du handlar. HA,ha,ha! Det har jag ALDRIG gjort!
Kram
Kerstin

mammi sa...

Såg att ni skulle få snö, vi skulle få det blandat med regn!!!Jag håller fortfarande på med att räfsa löv!!! Har försökt mig på att driva upp Backsippor, får väl se hur det blir. Kan ju inte bli värre än illa..
Kram