tisdag 25 januari 2011

SPÄNNANDE KOMBINATIONER av Nancy J. Ondra

För ett tag sen så berättade jag om två fantastiska trädgårdsböcker av min bloggvän Nancy Ondra som jag tagit hem från USA. Den ena hette FOLIAGE och den andra FALL SCAPING.
Den första har jag nu gått igenom - alltså läst utvalda delar av och tittat på alla bilderna - så nu tänkte jag dela med mig lite. Boken handlar alltså om hur man ska tänka när det gäller att kombinera färger, texturer, former och storlekar på (i första hand) bladverk.
Jag börjar med ett fritt tolkat utdrag av vad Nan skrivit om:


HUR MAN SKAPAR SPÄNNANDE KOMBINATIONER
Nancy J. Ondra
Samma principer som gör en vanlig blomrabatt fantastisk fungerar precis lika bra när man använder sig av bladverk. För det första ska man välja växter som vill ha samma växtförhållanden.
Silverfärgad lavendel och silverfläckad lungört skulle kunna vara en mycket vacker växtkombination, men det skulle förmodligen inte fungera alls. Den ena vill ju växa i stekande sol och ha väldränerat, medan den andra föredrar skugga och fuktig jord. Däremot om man väljer växter som delar samma växtbehov och samma behov av omvårdnad så får man en trädgård som ser välmående och vacker ut - samt förblir frisk med minimalt med arbete.



Från en estetisk synpunkt är dom mest tilltalande kombinationerna dom som har en bra balans mellan harmoni och kontrast. Om växterna är alltför lika så blandas dom med varandra; å andra sidan om dom inte har något gemensamt alls så kan effekten bli antingen tilltalande dramatisk eller också obehagligt kaotisk.
Så om du försöker göra en kombination runt en speciell växt, tänk på dom fyra grundläggande aspekterna - form, storlek, textur och färg - och leta sen efter partners som är liknande i en eller flera av dom här kategorierna.


Om man t.ex. startar med en växt med stora, hjärtformade, ljust gröna blad? En liknande grön partner med små- eller mediumstora, gräslika, genombrutna, ormbunksliknande eller nålformade blad skulle ge tillräckligt med visuell kontrast för att förebygga estetisk tristess



Färgkontrast är den mest tydliga aspekten i bladverkskombinationer, men om du använder dig av kontrasterande färger så är det säkrast att minimera antalet - om du inte är ute efter att chocka betraktaren. Ju färre din växtpalett är desto viktigare blir det dock att få in spänning från dom andra aspekterna; varierande storlek, form och textur.  


Förutom att titta på enskilda blad är det viktigt att titta på växtens hela form när du väljer olika partners. Lågväxande marktäckare, krypande mattor, rundade kuddar, luftiga moln och spretiga tovor är bara några av dom distinkta former som kan ge en plantering lite drama - eller harmoni. Precis som färg är form ett starkt visuellt utropstecken, så med bara en liten kontrast kan man komma långt i dom flesta bladkombinationer!



* * *

Det här är endast en första mycket kortfattad tolkning av vad Nan skriver i sin bok FOLIAGE med ISBN nr: 1-58017-648-8. Jag kommer kanske med fler inlägg, om Nan tillåter, men om du är riktigt intresserad så rekommenderar jag verkligen att du köper boken. Den är bara helt otroligt bra!



7 kommentarer:

Anonym sa...

Beautiful and colorful, I lake it!
Kisses and greetings.

Helena sa...

Ja det är verkligen mycke att tänka på när man vill få till det!
Jag brukar försöka tänka till ordentligt o sen gå på känsla.Man kan ju alltid göra om sen!För nog dyker det upp nått jag ej tänkt på..
Kram från mig!

Ruben sa...

Intressant och lärorikt! Visst är det mycket att tänka på, men jag tror nog att du har koll på det mesta!!! Det mörka gräset är ju fantastiskt vackert och användbart.
Ha det gott!
/Ruben

mammi sa...

Tänka före skulle man alltid göra. Tyvärr påtar jag ner saker och ting, där det är ledigt, för att sen få flytta på dem. Korkat i överflöd, men sån är jag. Helt otrolig trädgård ni har.
Kram

Christina sa...

Underbart vackert, men jag har svårt att få till det så där! I min trädgård är det mest 'sillsallad' som Gunnel Carlsson brukar säga! Någon gång i framtiden kanske jag lyckas i alla fall!
Ha det gott!
Christina

Helens trädgård sa...

Hej Susie!
Så vackra bilder! Perfekta 'kamrater' bredvid varandra i form och färg.
Det är mycket att tänka på då man planterar, ibland lyckas man, ibland inte. Tur att det går att ändra och flytta :=)
Ha en fin dag!

Fia sa...

Underbara bilder! Blir sugen på att leta böcker på en gång.