tisdag 16 november 2010

"BACK AGAIN"

Det är inte klokt vad tiden går fort när man har trevligt. Och det hade vi verkligen på vår lilla tvådagarstur till fastlandet!
Det trevliga började redan innan vi kom iväg till Visby på fredagen. Det dök nämligen upp två familjerepresentanter för att "fuskgratta" Rolle några dagar för tidigt. Alltså slapp han inte undan helt och hållet, men jag tror faktiskt att han blev riktigt glad. Det var lagom längd på gratulationerna (för Rolle) - en halvtimme - och så behövdes det ju inget uppklätt eller blev uppstyltat!

Vid hemmautfarten.
Vi kom iväg ordentligt, men den planerade långprommisen med Penny blev nerkortad till en kvart - det regnade. Det gick dock halvbra på färjan i alla fall. Hon skrek ingenting förutom efter två timmar då hon blev kissnödig, men Rolle tog ett varv på det regnblöta däcket och så var det avklarat. Någon sådan rastning har aldrig behövts tidigare, men eftersom hon var väldigt uppskärrad innan vi kom ombord så drack hon naturligtvis en massa vatten det första hon gjorde.

Så landade vi i Oskarshamn och tog oss till det fashionabla hotellet. Där hade vi bokat ett rum med en terassutgång vilket senare visade sig vara fantastiskt bra (man har ju varit med förr). Vid incheckningen fick Penny också en "V.I.D. bag" (Very Important Dog), alltså en tjusig plastbag med en massa kul!
Där fanns en frottéhandduk med VID-tryck och fin löstagbar hängare, bajspåse, cremé för tassarna samt sist men absolut inte minst; en liten påse med hundgodis i. Har aldrig sett det tidigare, såg ut som nått mellanting mellan en hård tunn bikaka och en knäckskiva. Fast gubben tyckte det liknade torkat krokodilskinn.
Men tydligt var att det var otroligt välsmakande och doftade väldans gott, Penny gav sig nämligen inte förrän hela biten var uppäten!

Vi hade ju ätit en middagslunch hemma och sen hade vi några mackor med oss på båten, så hungriga var vi inte. Däremot så öppnade vi en flaska födelsedagsvin och satt oss vid terassdörrarna och blickade ut över hamninloppet till Oskarshamn. En fantastiskt utsikt trots duggregnet!

Så började "nattpinan" för mig, Penny var nämligen vansinnigt orolig och skulle ut och kissa 6 (!) gånger på natten. Husse var med första gången sen sov han.
Han har opererat ena örongången i veckan för att höra bättre. Det har dock blött och krånglat lite, så han har en bomullstuss instoppad i örat och sen sover han på andra sidan. Alltså hör han absolut ingenting, inte ens när Penny skriker. Dessutom var det ju hans födelsedag vi firade på resan, så det var helt OK.
Sista gången var hon ute kl 03 och sen väckte hon mig igen kl 07 på morron. Och varje gång skulle jag ju ut i regnet med henne. Tack och lov för terassdörrarna och den fina mjuka plana gräsmattan utanför!

På lördagen gick vi alltså upp vid sju och åt en härlig frukost. Deras buffé var helt otrolig, jag lyckades inte ens se alla godsaker utan höll mig till lite mer "vanlig" frukostmat som youghurt, juice och mackor. Men jag lyxade mig med bakad leverpastej och pastrami på det hembakade GI-brödet.

Sen drog vi iväg till Kalmar (7,5 mil) där vi shoppade lite i själva stan. Så åkte vi ner till Kalmar Slott och gick runt, vilket var väldans trevligt -  fast det blåste förskräckligt där. Isande vindar drog in på borggården och i dom trånga passagerna, så vi såg väl inte allt men intressant och riktigt fint var det.

Så åt vi en lättare fisklunch och efter det var det IKEA som gällde. Inte världens roligaste, men vi (läs jag) skulle köpa lite nya skåp att ha istället för vår matrumssoffa som vi tröttnat på. Soffan var, eller är, riktigt fin och faktiskt ett arvegods efter mamma och pappa som jag övertog och klädde om när mamma hade gått bort. Men efter 20 år var det läge för något annat, så vi har sålt den. Nu var det några låga skåp med plats för servetter (som jag har massor av), ljus (som jag har har ännu fler av) och mina tallriksunderlägg (som det också finns massor av) som skulle passa bra.

Sagt och gjort, tre skåp med tillbehör inhandlades tillsammans med MASSOR av servetter och en hel del ljus. Rolle och Penny satt i bilen och läste - ja, alltså Rolle läste, Penny sov - medan jag travade runt och shoppade.

Så kom jag ut och Rolle skulle lasta in allt i bilen när han upptäckte att jag tagit fel färg på skåpen, brunsvarta istället för vita. Hjälp! Hade dom varit svarta hade vi kanske behållit dom, men BRUNsvarta!? Nej - usch!! Efter c:a 45 minuter och en massa väntande var stackars Rolle tillbaka med vita skåp!

Efter pärsen på IKEA åkte vi ut på landet och tog en långprommis med Penny och så gasade vi tillbaka till Oskarshamn.

Där började vi födelsedagsfirandet med en härligt god middag på rummet (för Penny skull) med riktigt fint vin som Rolle fått i present och undertecknad hade smugglat med i bagaget utan att han hade märkt något.

Vi klämde också i oss ett par glas portvin och sen började vi bli lite trötta, så kvällen blev väldigt tidig. Faktiskt enormt tidig för att vara oss! Även Penny var trött, så jag fick sova oväckt hela natten till 8.30 på morgonen - helt otroligt!!

Rolle funderar på att byta pickupen.

Dagen efter checkade vi ut sent och åkte vi till Västervik, det var också 7,5 mil fast den här gången norrut, där vi besökte Biltema. Ja, t.o.m. jag och Penny var faktiskt med in och vi lyckades shoppa en del där med. Sen åt vi lunch nere vid havet och så tog vi oss tillbaka till Oskarshamn och färjan innan det mörknade. Det hade börjat regna och det är ju inte så kul att köra i mörker och regn, speciellt inte när det inte behlövs. Sen spenderade vi en massa timmar i bilen och på promenader innan båten gick tillbaka till Gotland. Och då började man faktiskt längta hem!

Mest längtade nog dock Penny som var så lycklig när vi kom hem vid ett-tiden att hon "toksprang" runt hela huset. Vi  packade upp allt - utom skåpen - så vi kom inte i säng förrän vid två-halvtretiden. Så man kan ju faktiskt säga att vi "sög på karamellen" riktigt länge. Dom två semesterdagarna blev i praktiken hela tre härliga dagar och 2,5 natt! Jippie!!

Gela sa...

Härligt det lät. Men brukar ju vara lite så att borta bra men hemma bäst! Önskar dig en fin tisdag/Gela

mammi sa...

Ni verkar ju haft en underbar "lillsemester" Grattis så här i efterhand.
Kram

Rosor och ruiner sa...

Välkommen hem igen till ön! Vilken härlig minisemester ni har haft, trots Pennys oroliga natt...

Ninne sa...

Jag förstår Penny- Första natten på nytt ställe är lite konstigt!!
Det var ju annars en härlig tur verkar det som. Gott att Ni fick rätt skåp m hem. Lite långt att köra o byta?? Det är bra med noggranna gubbar!!
Ha det nu fortsatt gott hemma- som alltid är bäst..??
KRam Ninne

Vilken härlig o lagom tur. Kalmar är en mysig o fin stad. Jag gillar speciellt slottet.
Skönt att vara hemma igen men nog är det så att man måste åka bort för att kunna längta hem.
//Knatten ej inloggad

Marie Lagerström sa...

Vilken härlig minisemmester ni har haft och att det gick så bra med Penny.

Marie

Ruben sa...

Vad ni hann med mycket på dessa dagar! Men så tog du ju natten till hjälp också! ;-) Skönt att Penny sov bra andra natten.
Ha det gott!
/Ruben

Ölandsvindar sa...

Vad kul att läsa om er resa. Visst är det lätt gjort att ta fel bland alla förpackningar på IKEA.Inte alltid man upptäcker det innan man åker därifrån.Vad trevligt med välkomstpaket till hunden på hotellet. De har insett att hunden är vägen till mattes och husses hjärtan. Jag ser färjan på väg mellan Oskarshamn och Gotland nästan varje dag och nu kan jag tänka på er lilla tripp när jag ser den.
Kram
Kerstin

Unknown sa...

Välkommen hem igen! Ni ser ut att ha haft det härligt:)
Ha det gott,
Charlotta

Så härligt ni haft det! Got att Penny sov så bra andra natten, det är inte lätt för gamla hundar att behöve vänja sig vid nytt.

Så roligt att hon fick en egen påse på hotellet! Har jag aldrig hört om förr. Känner igen det där godiset, mina äter upp det så fort att de genast vill ha mera :-)

Ha det gott!
Christer.

Jord under naglarna sa...

Vad skönt att det blev en härlig tripp trots lite oroligheter i början.

mammi sa...

Tack för tipset, trodde på blodigt allvar att jag är klantig. Höll på här med eder och fula ord, så jag blev nästan utkörd. Min tanke var bara att ta bort en bild i med en annan, så kom er den på sned, och så ville jag ha lite mellanrum ner till texten. Inte livsviktigt, men inte bra för mitt temperament.Inte nån stans kunde jag läsa mig till det.
Kram och tack
Marianne

Maria Thorbjörnsson sa...

Borta bra men hemma bäst..vikken härliga resa..så nu kan ni minnas denna resa som något fantastiskt Ha det..Maria

Anni sa...

Men stackars lilla hund, så jobbigt hon måste ha haft det! Bortsett från det verkar ni haft en riktigt skön liten semester!

Och vet du, jag har faktiskt anmält mig till fortsatt keramikkurs på våren, kanske kanske att jag ska försöka lära mig dreja?

ormbunke sa...

Jag fick omedelbart minnen från hotellet i Oskarshamn. Vyn över hamnen är så fin och fina bilder du tagit. Så härligt att det gick bra för Penny Och att sömnen blev bättre. När vi hade hund var hon med oss på semester i Jämtland. Bilresan gick bra för hon gillade att åka bil. Men vi fick inte henne att kissa förrän i Mora där vi skulle övernatta.

Beautiful photos, i lake it!!!