måndag 22 november 2010

ÅRSKAVALKAD & FAVORITER

Idag har jag egentligen ingenting att skriva om, vilket känns jättetrist. Men vädret är så fruktansvärt grått och dimmigt att man inte ens kan tänka sig att göra något ute och inne så har man ju fräscht och nystädat efter helgen. Problemet är dock vad jag ska skriva om och vad jag ska visa för bilder!


Fast jag kom på att jag kan ju göra en liten kavalkad från 2010. Jag börjar med en pensé - det ju alltid dom som inviger planteringen i trädgården på våren. I alla fall för mig!


Efter penséerna var det sen dags att plantera mina sen länge jordslagna kläng- och buskrosor. Dom skulle ju sättas under den nybyggda rosspaljén - som alltså blev väldigt försenad. Både beroende på den hemskt sena våren och den ännu senare grävaren. 
Det här ovan är buskrosen `Rhapsody in Blue´ som jag kanske inte tyckte var så imponerande den här första säsongen. Får se hur dom utvecklar sig under 2011.


Fast det fanns ju andra rosor jag satte som var desto mer imponerande, t.ex. klängrosen `Penny Lane´.




Fast det var ju andra som blev väldigt vackra också!


Och som blommade länge, en del blommar faktiskt fortfarande!


Även dom två vita Clematis jag fick i för tidig födelsedagspresent växte till sig och blommade fint.



Buskrosorna dom växte ovanför var Austinrosen `Shakespeare 2000´.



Jag hann också med ett Ölandsbesök tillsammans med Trädgårdsentusiasterna och där inhandlades en massa kul växter. Framförallt buskar, men också en del perenner (tja, ganska många förresten).
Ovan en klöver som heter `Draculas Blod´ och som jag inte kunde motstå, trots att jag vet att klöver ska man akta sig lite för. Tyvärr höll den sig inte så här vacker hela säsongen, utan växte väldigt och blev ganska lös och sladdrig!



Däremot den här gulbladiga klinten, den var otroligt tjusig - jag gillar ju starka färger och ovanliga kombinationer.


För några år sen beställde jag en massa irishybrider från USA - som blev dom dyraste perennplantor jag någonsin inhandlat. Anledningen var att av 11 plantor så var nio döda när jag äntligen fick hem dom! Tack Jordbruksverket som "låg" på dom i flera veckor och den trädgårdsvän som sen förvarade dom i ett antal dagar utan att öppna paketet när jag var i Stockholm!!
Men i år så blommade dom här extremt "dyra" irisarna äntligen vilket gladde mig. Fast SÅ tjusiga som jag trodde dom skulle vara blev dom inte, men kanske vetskapen om vad dom kostat mig gjorde att jag var lite extra besviken. Får se hur dom tar sig 2011, blir dom inte bättre så flyttar jag dom från pallkragsrabatten!


Swallowtail Kite


Det blev däremot en väldigt lyckad hemtagning av Hemerocallis (dagliljor) från England och från en HIH-kompis i Sverige.


Queensland


Från den senare beställde jag en massa otroligt vackra dagliljor och jag tror att över hälften av dom blommade redan det här första året. Dessutom fick jag ett par plantor i bonus av honom. Mycket trevligt!



Nordic Light

Under hela säsongen planterade jag naturligtvis en massa olika växter, men jag skaffade mig också en ny favoritperenn!


Maui-Sunshine


Hot Papaya


Irresisteble


SOLHATTAR! Jag hade satt en 4-5 sorter redan hösten 2009 och nu blommade dom och jag blev helt betagen, speciellt eftersom dom blommar under sensommaren när det börjar bli lite tomt på fägring.
Så det var bara att beställa hem lite nya roliga sorter, som det ska bli extremt spännande att få se blomma nästa år. Alla planterades i min gräs- och bamburabatt som mer och mer håller på att förvandlas till en iris, daglilje- och solhattsrabatt med lite gräs och bambu som dekoration!


Efter att ha grunnat lite på vad jag skrivit här så slog det mig att jag har skaffat mig lite växter jag har "specialintresse" för. Det är klematis, nävor, iris, dagliljor, solhattar, rosor, gräs och buskar. Fast jag gillar ju egentligen ALLA växter, men dom här är jag nog lite extra förtjust i! 


13 kommentarer:

mammi sa...

Vilken kavalkad. Jag köpte också en Rapsodi in blue, som "blev" en vanlig röd ros, jodå den var snygg. Mina Penséfröer gror och växer, så det är bara att hålla tummarna. Har faktiskt en pensée ute som fortfarande blommar, om än något tilltufsad,Ha det gott
Kram

Anonym sa...

Beautiful flower and colors, I lake it!

Big kissesa nad hugs.

Rosor och ruiner sa...

Härligt inlägg!
Visst skaffar man sig favoriter, jag har rätt nyligen "upptäckt"/blivit förtjust i solhattar, måste ha fler! Annars har vi lite olika smak, iris har jag försökt en gång men den dog,därför "gillar" jag inte dom...dagliljor är jag inte så förtjust i, blomman vissnar ju med en gång = kräver rensning... och klematis gillar jag egentligen men har lite dålig erfarenhet av. Fast jag har en som är fin faktiskt. (jag har nog lite dåligt tålamod, det är nog det hela...) Rosor älskar jag och vill ha fler. Din Penny är ju förtjusande!
Ha det gott!

Christina sa...

Härlig kavalkad! Solhattar har jag också blivit förtjust i, jag har planterat 4 sorter i en ny rabatt. Det blir spännande att se dem blomma nästa år. Vilka vackra rosor du har.
Ha det gott!
Christina

ormbunke sa...

Vilken jättefin kavalkad av dina växter.
Vad man längtar till våren när man ser alla blommorna. Och lite tips av dig behöver jag nog också. Min omlagda rabatt blev inte som jag tänkt mig i år. Kom nog för sent i jorden. Solhattarna som brukar va så fina växte dåligt fast de hade fått ny jord och gödsel.Nu gäller det att kura skymning och kanske ta ett glas glögg för att värma sig.

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Rolig idé med årskavalkad!
Min lilla favorit just här blev nog den gulbladiga klinten. Gillar kombinationen av lila/blått och lite lime.
Ha det gott. Kram, Ingela

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Ja men du Susie det där var precis vad man behöver en sådan här dag. Fy bubblan vilket trist väder. Fantastisk fin kavalkad, jag fastnade vid dina Solhattar, har du namnen? Speciellt den rost/rosa/röda, den är ju så fin!

Tyra

Linda Lunda sa...

Men du.. jag BEHÖVER namn på den översta dagliljan!!!
Den föll jag pladask för!
Så fruktansvärt trist med Irisarna!
Fy för den lée!
Hade du fixat friskhetsintyg ifrån USA?
Linda

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Tack för namnen!
Den är verkligen irresistable ;-)

Jord under naglarna sa...

Vilken fantastisk kavalkad du bjuder på!

Ölandsvindar sa...

Åh, nu längtar jag till odlingssäsongen igen när jag läser din blogg i dag.Dagliljor är verkligen tacksamma och vackra. Undra om man kan fröså solhattar. Ska kolla i Impecta.
Kram
Kerstin

samson sa...

solhattar är mina favoriter har flera sorter men inga av dom du har//maggan

Ölandsvindar sa...

Hej Susie
Hoppas lökarna kommer på plats innan kylan och stormen anländer. Läste gamla frökatalogen hela kvällen igår efter att ha läst ditt inlägg här.
Kram
Kerstin