söndag 3 oktober 2010

BORELIA & TÄVLING

Känner mig lite "off" idag. Kan bero på att min gubbe fått borelia och nu äter antibiotika med en tråkig biverkning som följd: Han måste ha mycket nära till toan. Alltså kan vi inte ge oss iväg någonstans!

En fyrkantig kruka med Sedum och ett bollkryss på ingångrabattens stenar.
Dessutom börjar Penny bli så pass gammal nu att hon helst bara vill ligga och sova efter en aktiv dag - som det var igår. Då hann vi både med ett traktormöte (ett femtontal gamla veterantraktorer plöjde upp ett fält), en hundprommis, se bilrace på TV samt en Indisk Marknad. Den senare var här i Eksta Bygdegård, så det var inte långt hemifrån som tur var. Jag köpte två ljusblå sidenschalar som jag ska ha som gardiner i matrummet. Just nu har jag aprikosfärgade dito som jag köpte förra året och dom är riktigt snygga (alltså inte indisk stil på).

Älskar dom små fröplantorna av pensé som kommer upp på dom mest otroliga ställen - här under trappan till altanen.

Rolle fick en liten fästingnymf på sig när han rensade bort svamp på yttertomten i torsdags. Han såg den direkt han kom in - den satt vi klockarmbandet - men den hade redan hunnit bita sig fast. Han tog bort den med Pennys fästingplockare och jag kollade mycket noga och det fanns inte ett märke på armen. I fredags hade det blivit ett stort rött märke och kliade som bara 17, så det var bara att åka till vårdcentralen där läkaren meddelade att det med stor sannolikhet var borelia och att Rolle måste äta antibiotika. Redan idag har svullnaden gått ner, så det är på rätt väg men han måste äta medicinen i 8 dagar till. Och vi som måste till Visby i morgon! Kan bli lite jobbigt för gubben!!


Har varit tvungen att flytta den stora krukan med jätteverbena in i hörnan, den blåser omkull annars!

På grund av att vi nu är hemma hela dagen så hade jag tänkt plantera dom små lökar av jag köpte på mig i torsdags av Anders samt klippa gräset på innertomten. Men...efter två promenader med Penny i blåsten så tappade jag sugen och har istället suttit framför datorn hela dagen. Det enda jag gjort är att gå ett varv i trädgården och fota det som blommade. Det visade sig vara en hel del, så nu har jag bilder för flera inlägg.  Kan vara bra att ha, nu när höstrugget närmar sig. Alltså har jag bestämt mig för att enbart visa 3-5 bilder varje gång, så nu räcker det åtminstone till en 3-4 inlägg till.


En "småbladig vintergrön kornell"!?

TÄVLING: Den här lilla plantan fick jag i torsdags. Det satt en skylt på den så jag frågade inget om den, men när jag läste skylten så fanns det inget latinskt namn på den. Så jag har inte en aning om det är en vedartad växt eller en perenn och nu undrar jag, vet någon vad det är?
Skriv ett inlägg med vad du tror att det är EXAKT (alltså latinskt namn), så ska jag väl kunna hitta på ett litet pris.
Svaret har jag ju inte själv ännu, men jag har naturligtvis mailat väninnan som gav den till mig och lär väl få svar inom ett par dagar. Så i slutet på veckan läggs tävlingen ner och vinnare utses! 

10 kommentarer:

Knatten sa...

Dessa äckliga fästingar är ett gissel. Blä. Utrota dom!!!

Ja synd att jag inte kan vara med i tävlingen. Jag har ju inget svar=)).
Tack för all uppmuntran du har gett mej när jag varit deppig.
Skickar dej en kram nu när du är lite off. Ha det gott.
//Knatten

Rosor och ruiner sa...

Har förstås ingen aning om vad det kan vara för växt...men hoppas nån svarar rätt!
Tråkigt med fästingbett, men tur ändå att han får medicin direkt, värre när man knappt vet om att man haft fästing och får en massa konstiga symptom långt efteråt. Ha det gott!

Ruben sa...

Körsbärskornell, Cornus mas, kanske. Men egentligen har jag ingen aning. Vad gör man inte för att vinna pris?? ;-)
Ha det gott, och sköt om mannen!
/Ruben

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Hoppas att din man snart må bra igen och du med ;O)
Ingen aning om vad växten kan heta.
Ha en skön kväll.
Kram Petra B.

ullis sa...

hallå! tycker att det ser ut som krypkornell, cornus canadensis ibland kallad för hönsbär(!) den är vintergrön och utmärkt som marktäckare! hoppas Rolles biverkningar av penicillin avtar snart!
Må väl kram ullis

Unknown sa...

Usch och fy för fästingar. Misstänker att ni har den värsta sorten hos er dessutom?

Här kommer de också helt fantastiska penséer på de mest märkliga ställen. Underbart!

Kan inte hjälpa till med den där växten. Är definitivt inte kunnig på sådant;)

Ha det gott,
Charlotta

Anonym sa...

beautiful dear Susie!!!
Big kisses.

Anita sa...

Usch och fy för Borrelia. Det hade jag för tre år sedan men som tur var tålde jag penicilinet. Hoppas biverkningarna lugnar sig.

Växten har jag dessvärre inte en aning om vad det är. Hoppas du kan få svar.

Ninne sa...

Ingen aning om växten? inte min starka sida...
Stackars Rolle, men tur att ni "hitta" rödmärkeet o att han har fått meducin..får väl testa A-fil för hela slanten, lite hjälper det i lilla maggen, o huvudsaken är att han fått antibiotika mot Borelian- Det kan bli mycket SKIT av det annars. Nu är det "bara " 10 dagars elände, annars kan det bli årslångt elände!!
En lite tröst i det hela.
Önskar er en snar bättring o hoppas ni klarar Visby utan större missöden
Du har som vanligt så fint i trädg.
JÄtte jättekramar fr Ninne

Mimi sa...

Hej! Jag är just nu på samma kur som Rolle. Treveckors antibiotika med 3 mg om dagen. Min mage brukar klara det mest, men måste erkänna att den har lite svårt med det här. Nog har väl Rolle fått veta att han ska äta mjölksyrebakterietablett en timme efter att han ätit penicillintabletterna. Det är just för att magen ska hållas i skick! Hälsn Mimi
Ps. Vet tyvärr inte vad det är för buske, men gissar på trollhassel, för att nu delta i alla fall!