fredag 1 oktober 2010

ÄNNU FLER FAVORITER

När man börjar tänka efter på vad det är man har i trädgården så upptäcker man att man har en fruktansvärt massa favoriter. Så här följer ytterligare tre riktiga storfavoriter.



Blåregnet, det underbara blåregnet, måste ju bara vara med här bland storfavoriterna. Speciellt i år när det blommat hela tre gånger- i maj, i juli och så nu på sensommaren - trots att det är ett alldeles vanligt kinesiskt blåregn. Det är inte bara snyggt med sin fantastiska färg, det ser lite sydländskt ut och så doftar det fantastiskt. På bilden ser man det tillsammans med den gulblommande busken Kerria i slutet på maj.


Nedanför blåregnet har jag satt en bit av min älskade trädgårdsiris `Midnight Majesty ´, vilket den tydligen gillade för ljust den flyttade biten blommande väldigt bra i juni. Det här var alltså den iris som kostade 395:-, men som väninnan betalde 39:- för. Anledningen var att tjejen i kassan inte trodde att en iris kunde vara så dyr! 




Sen har jag valt en
av alla dagliljor jag har. Jag är ju väldans förtjust i dom alla, men den här riktigt lysande eldsröda Hemerocallis `Berlin Red Velvet` brukar göra mina besökare förvånade. Dom flesta tror nämligen att dagliljor bara finns i orange och gult!

* * *

Igår hade vi "lökutdelning" hemma hos mig. Det var jättetrevligt, för det var ett bra tag sen man såg "järngänget" inom Trädgårdsentusiasterna!. Förutom vännerna hämtade sina lökar så diskuterade vi lite om höstens och vårens aktiviteter. Höstens är nu klara; det blir bildvisning från Anders besök i engelska trädgårdar, det blir en rosträff och så ska vi ha en träff där medlemmarna visar bilder från sina trädgårdar. Och vi har en hel del på gång inför våren, så det blir nog bra.

TREVLIG HELG!

6 kommentarer:

Unknown sa...

Underbara blommor du har Susie! Men blåregnet... åh... vad jag blir avundsjuk. Det lär visst finnas ett som tål vår zon 4, men jag har inte lyckats ut hur jag ska få tag i det. Får njuta av ditt så länge;)
Ha det gott,
Charlotta

Ruben sa...

Fantastiskt blåregn!! Väldigt fina färgnyanser i blommorna!
Vad trevligt ni verkar ha i trädgårdsföreningen. Synd att man inte bor på Gotland! ;-)
Ha det gott!
/Ruben

Maria Thorbjörnsson sa...

Att planera e faktist bland det roligaste både i land och förening..blir det sedan väldans bra..e man helnöjd

Christina sa...

Vilka fina blommor du har! Precis som Charlotta så vill jag gärna få tag i det mer härdiga blåregnet. Skulle tro att det blir mer vanligt i plantskolorna nästa år.
Ha det gott!
Christina

Anita sa...

Men ... så underbara bilder. Jag blev alldeles frälst på ditt blåregn. Jag har prövat blåregn hos mig (en sort som ska klara zon 4) men det ville sig inte. Jag har njutit av blåregn på trädgårdsresor i England och även sett blåregnet digna över den kända bron i Monets trädgård i Normandie. Du verkar ha ett underbart klimat. Jag njuter av dina bilder. Så härligt dessutom att ditt blåregn blommat tre gånger. Och ... dagliljan ... den är magisk!

The cottage by the Cranelake sa...

Blåregnet är fantastiskt egentligen. Jag har ett här som oftast fryser ned varje vinter, så någon blomning är det aldrig tal om, men bladen är ju vackra i sig också. Men visst hade det varit roligt att få se den blomma åtminstone en gång i livet :-)

Ha det gott!
Christer.