måndag 6 september 2010

TRÅKIGHETER I TRÄDGÅRDEN del 2

Har precis kommit in efter att ha varit ute ett antal timmar och gjort en "rockad" i trädgården. Ja, alltså jag har flyttat runt lite växter.

Efter att ha skrivit det förra inlägget så kom jag på att innan jag köpte någon ny buske kanske jag skulle kolla lite i långrabatten och se om det fanns något som måste flyttas. Och det gjorde det ju naturligtvis!

Precis till höger om det stora prydnasgräset som i sin tur växer till höger om rosenflockeln så hade jag två inklämda buskar. Man såg dom knappt alls! Och inte syns det att dom är bortgrävda heller!!



Men jag började med att gräva upp den lilla magnolian (i hörnrabatten till vänster). Bilden är från i augusti då vi hade skyddsnät uppspännt för att Penny inte skulle gå på gräsmattan.
Det tog en faslig tid och var jättejobbigt. Inte för att magnolians rotsystem var stort precis - tvärtom. Nej, det var den jäkla benveden som växt in i magnoliarötterna och dom hade rotsystem vill jag lova. Så jag var helt enkelt tvungen att gräva upp en benved tillsammans med magnolian och först därefter dela dom.

Sen grävde jag upp den ljusblå irisen, delade den plantan i tre och grävde ner dom igen på nästan samma ställe. Jag har ju dom mörkt lila vid andra gaveln så jag vill gärna ha dom här ljusblå som en pendang till dom.


Så tog jag den uppgrävda benveden och flyttade den till en tom plats under lönnen till höger om den nedklippta tujan. Fast jag fick flytta en perennplanta som växte där först en aning till vänster!



Längst till vänster, precis bredvid irisarna grävde jag ner en av buskarna från långrabatten, en Ceanothus x delilianus `Gloire de Versailles´. Alltså en blåblommande säckbuske. Den  hade ju inte trivts precis på sin gamla trånga plats, så jag hoppas att den börjar växa och blomma nu när den får luft och ljus.


Så var det äntligen dags att plantera den pyttelilla (för att ha varit nergrävd i 3-4 år) magnolian i en kruka och ställa bland buskarna i förträdgården vid infarten.


Den andra busken från långrabatten, en gul- och flikbladig stackars fläder som jag planterat om för 3:e(!) gången hamnade där också. Först hade jag den i en stor kruka på brunnslocket. Krukan frös sönder helt för två vintrar sen, så då grävde jag ner den på baksidan förra våren.
Där trivdes den inte, det var för skuggigt. Alltså flyttade jag den till långrabatten, där den visserligen överlevt men det är inte mer. Nu gör jag ett sista försök med den. Sol lär den ju få, hela dagarna, sen får man ju se om den klarar det öppna läget.


Här är den andra magnolian, den med starkt gula blommor, som jag planterade om i rhododendronjord härom dagen. Dess blad ser faktiskt redan piggare ut!


Hoppas att magnoliorna klarar läget. Men ser jag att dom börjar se lite tråkiga ut så ska jag be gubben att flytta in krukorna till baksidan av huset. Där är det lä vilket dom kanske gillar under vintern. Men då åker jag nog på att skugga dom, det är stekande sol där och den starka vårsolen kan ju ställa till problem.



Alltså, för att flytta en buske till en kruka så var jag tvungen att gräva upp 4 buskar och 4 perenner och sen flytta allihop. Det är vad jag kallar "rockad"!







6 kommentarer:

Anonym sa...

I love your beautiful garden!

Rosor och ruiner sa...

Ja, det kan man kalla rockad! Jag har några krukade perenner som "måste" ner i jorden, men då måste jag göra nåt sånt jag med, flytta bort både buskar och perenner först. Så nu väntar jag bara på att jag skall få lust...vet heller inte vart jag skall göra av det jag skall flytta, och då får jag beslutsvånda..

Ruben sa...

Som man bäddar får man ligga ... eller kanske ... väck ej den björn som sover!!! Men, jag är säker på att växterna kommer att belöna dig för din omtanke!! ;-)
Nu har du gjord dig förtjänt av en liten paus!!!
Ha det gott!
/Ruben

ormbunke sa...

Ja jobb för ofta med sig mer jobb.Hoppas att det blir som du tänkt dig från början i allafall. Kram. Anita

Ninne sa...

Du kan då ordna till det.. Mycket jobb för EN liten planta?? Nej du är makalös med ditt donande o så fint det blir. Den blå Irisen lyser ju o jag minns dina Svarta!!
Din trädg är ju fortf. såå härlig.
Det är otroligt att lilla 'Penny fortf. kan strosa med på promis. Man blir glad varje gång du visar henne
Ha det nu gott alla tre
Kram Ninne

Christina sa...

Oj, vad du jobbar! Men det är ju ett måste, när det blir för trångt eller om inte växterna trivs där de står. Det kommer att bli superfint, tror jag.
Ha det riktigt bra!
Christina