onsdag 7 juli 2010

GULT I TRÄDGÅRDEN

Man får tacka för alla uppmuntrande tips angående firandet av min födelsedag!
Och nu är det alltså spikat, vi lägger vår årliga "lekdag" den 26 och sen så får gubben dessutom bjuda mig på en smaskig lyxlunch nere på Djupvik Hotell dagen innan.
Kanske man kan klämma in ett dopp i havet och lite skumpa i ruinen också, då vore födelsedagen helt perfekt!



Mitt inlägg idag ska handla om några av mina gula och orange blommor. Konstigt nog så är dom flesta kvinnliga trädgådsfreaks emot dom färgerna. Även jag har varit det tidigare, men jag har ändrat mig.
På bilden ovan ser man dom rosa sommarblommor jag planterat nedanför altanen - och så dom aprikos, orange och gula i min lilla "rosfolly".



Det roliga är att en granne som går förbi varje dag med sina hundar berömde "follyn" just för att det inte var rosa eller röda rosor, utan just orange och gult!



Runt hörnan nedanför blåregnet på södergaveln växer en stor rugge med den vanliga "gul daglilja".



På samma sida likte längre bort växer en gul/orange kniphofia och en svavelruta med svagt gula blommor bland stenarna.



I långrabatten mot vägen växer bl.a. den gula lupinen och den brokbladiga praktlysingen nedan. Det här är ju bara några av dom gula/orange blommor jag har - men visst är dom OK dom med. Dessutom speciellt snygga ihop med lila!


4 kommentarer:

mammi sa...

Man kan bli avundsjuk för mindre, när man ser din blomsterprakt.
Grattis till födelsedagen
Kram

Mimi sa...

Jag har alltid tyckt om vit-grön brokbladiga blad. Tycker därför vansinnigt om praktlysingen! Jag vet inte varför jag bara har några brokbladiga växter själv i trädgården, de är väl för att de är ovanligare kanske. Jag har alltid tyckt om gult och orange! Snyggt! Hälsn Mimi

Unknown sa...

Åh, vad du har mycket fint! Brokbladig praktlysing - jag som ääälskaar praktlysing! Har massor av vanlig, men den här var ju otroligt häftig! Grattis i efterskott:)
Ha det gott,
Charlotta

Maria Thorbjörnsson sa...

Jag tycker om gult orange o rött..tillsammans..fråga mej inte varför..så den där med alla tre färgerna gillade jag skarpt..får ta en titt vad det var när jag skrivit färdigt här..ha det..Maria